Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. augusztus 5. 07:54 Világ

Orbán Viktor kifejezetten puritán, ha autóról van szó

Rendkívül széles skálán mozog a világ vezető politikusai által használt autók típusa és értéke egyaránt – ez derül ki a Visual Capitalist kifejezetten szemléletes gyűjtéséből.  A lap 45 politikai vezetőnél gyűjtötte össze, hogy milyen gépkocsival mennek a különböző protokolláris eseményekre.

A legtöbben, szám szerint tizenhárman Mercedesszel járnak, de több mint egy tucat másik gyártó is szállít a listán szereplő kormány-, illetve államfők valamelyikének. Elég sokan választanak helyi márkát, a cseh elnök például Skodával, az olasz Lanciával, a francia DS-sel, a kínai Hongqival utazik, a svéd király pedig egy – természetesen erősen átalakított – Volvo S80-sal megy a fontosabb eseményekre.

Az autók nem törvényszerűen páncélozottak, de a biztonságra mindegyik kialakításánál nagyon nagy hangsúlyt fektettek. A golyóálló üveg szinte mindenhol alapfelszereltség, de sokat mondó az is, hogy Donald Trump Cadillac One-jának például olyan nehéz az ajtaja, mint egy Boeing 757-esé, Hszi Csin-ping autója három tonnás, az ausztrál elnök kocsiját pedig olyan szenzorokkal látták el, amely érzékeli a mérges gázokat.

A nagy többség egyedileg átalakított luxusautóban furikáztatja magát, de akad egy két érdekes kivétel. A jemeni elnök például egy mezei Peugeot 508-assal közlekedik, aminél még a miniszterei Toyota Pradója is értékesebb. Ferenc pápa hivatali autója pedig ugyan egy M-osztályos Mercedes, de az egyházfő gyakran tűnik fel ehelyett 34 éves Renault 4-esében.

Az elmúlt évek legpuritánabb politikai vezetője azonban valószínűleg még így sem ő, hanem az uruguayi José Mujica volt, aki egy 1987-es Volkswagen bogárral közlekedett. Az azóta leköszönt elnöknek állítólag néhány éve egymillió dollárt ajánlottak az autóért, de ő visszautasította, mert nem akarta megbántani a barátját, akitől a kocsit kapta.

Fotó: AFP/Europress

Pedig az egymilliós vételár az egyik legdrágább autóvá változtatta volna a negyvenötös lista minden bizonnyal legkisebb értékű kocsiját. A Statista megbecsülte néhány jármű árát, és ez alapján kizárólag Trump The Beast (a Szörnyeteg) névre hallgató Cadillacje ér még ennél is többet (másfél millió dollárt). A második helyhez Hszi Csin-pingnek 800 ezer dollár is elég volt, VI. Fülöp spanyol király Rolls-Royce-át pedig csak 750 ezer dollárra becsülték.

Orbán Viktor kimaradt a Visual Capitalist gyűjtéséből, de vélhetően a magyar kormányfő is a visszafogottabb kocsival közlekedők táborát erősíti. Bár korábban nem hallottunk ilyenről, megkérdeztük a miniszterelnök sajtósát, Havasi Bertalant, hogy van-e olyan autója Orbán Viktornak, amit direkt protokolláris eseményeken használ. Választ sajnos nem kaptunk, így kénytelenek vagyunk abból kiindulni, hogy a kormányfő ilyen esetekben is a hivatali Volkswagen Multivannal jár.

Utóbbi modell ajánlott kiskereskedelmi ára teljesítménytől, fogyasztástól, sebváltótól függően 12 és 19 millió forint között mozog, de a business változatért akár 26 milliót is elkérhetnek. Ez dollárban kifejezve 43-96 ezer közötti értéket jelent, aminél azért a nagy többség drágább autót használ. Igaz, papíron Emmanuel Macron francia és Sergio Mattarella olasz elnökök autója még ennél is kevesebbe kerül.

 

Persze a Statista által adott becslések valószínűleg meg sem közelítik a legtöbb esetben egyedi autók tényleges értékét, hiszen a portál az alapmodell árából indult ki, a régi autóknál pedig nem is vették figyelembe az inflációt. Márpedig ezeknél a kocsiknál egész biztosan az átalakítás is elég költséges volt. Ráadásul egyes esetekben épp ezért tényleg csak becsülni tudták az árat, ami nem biztos, hogy mindenhol tökéletesen sikerült. Vlagyimir Putyin májusban bemutatott új Aurus Senatját például mindössze 160 ezer dollárra értékelték, holott a bemutatásakor ennél nagyságrendileg nagyobb összegek is elhangzottak.

Világ Olvasson tovább a kategóriában

Világ

2019. február 14. 17:37 Világ

Várhatjuk-e az államtól, hogy megmentsen minket a természeti katasztrófától?

Van egy titka az államilag finanszírozott kutatás-fejlesztésnek, amire a piac nem képes. Hogy hagyja a kutatókat hibázni.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 15:24 Világ

A Tesco bezár 30 lengyel üzletet, és nem tart nyitva éjjel Szlovákiában

Lengyelországban a boltszám csökkenése négy éve megy, Szlovákiában nem éri meg az éjjeli nyitva tartás.

Váczi István
2019. február 13. 11:38 Világ

Óriási aranybánya lapul a szigeten, amely a világ legújabb országa lehet

58 milliárd dollárt ér a bougainville-i bányában lévő arany és réz, de a függetlenségre készülő sziget nem akarja, hogy a korábbi üzemeltető visszatérjen.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.