Van piaci igény Nagy-Britannia és Franciaország között közlekedő fapados vonatokra – állapította meg a Roland Berger tanácsadó cég az International Railway Journal című szaklap cikke szerint. A szakértők azzal számoltak, hogy ezek is nagysebességű, tehát óránként legalább 200 kilométeres sebességgel száguldó lennének, de azért a menetidő érezhetően hosszabbra nyúlna, mint a 300-320 kilométer/órára is felgyorsító Eurostar vonatok esetében. (Idehaza a 160 kilométer/órát szeretnék legalább néhány vonalon elérni.)
Cserébe a Eurostarhoz képest a jegyek negyedével olcsóbbak lennének. Ez egy átlagérték, mert más társaságokhoz hasonlóan a Eurostar vonatain is többféle helyár van, a cikk írásakor a legolcsóbb jegy Londonból Párizsba 41 font volt (15 ezer forint), a másik irányba pedig 56 euró (18 ezer forint) volt.
A százoldalas tanulmány szerint egy ilyen szolgáltatást öt éven belül évi kétmillióan vennének igénybe a párizsi és londoni régió közötti utazásra. Ez évi 285 millió euró pluszbevételt hozna a La Manche alatti Csatorna-alagutat üzemeltető Getlink társaság számára, ami igen jelentős összeg a vállalat tavalyi 1,03 milliárd eurós forgalmához képest. Tízéves távlatban pedig még több lehet a plusz, mert akkor már a 4 milliót is elérheti a fapados vonatok utasszáma.
Az nem kérdés, hogy az infrastruktúra elbírná a pluszforgalmat. A Getlink pont azért rendelte meg a tanulmányt, mert az alagút kihasználtsága jelenleg csak 58 százalékos.
Az elemzés szerint egyebek mellett azzal lehetne biztosítani az alacsonyabb jegyárakat, ha a szerelvények nem London és Párizs központi pályaudvarára futnának be, hanem kevésbé frekventált helyekre. Ez persze nem meglepő, hiszen a fapados légitársaságok is élnek ezzel a módszerrel a repülőterek esetében.
Világ
Fontos