Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 1. 16:58 Élet, Világ

Megbénítja az ipart a szén-dioxid hiány, miközben a levegőben túl sok van belőle

Első hallásra tragikomikusnak tűnhet, hogy miközben a környezetvédelem egyik legfontosabb célja a légkörben lévő szén-dioxid koncentráció csökkentése, addig az iparban használt, palackban forgalmazott szén-dioxidból az elmúlt napokban hiány alakult ki Európában.

Leginkább az Egyesült Királyságban súlyos a helyzet, ahol az üdítőital palackozók és a sörgyárak kényszerültek a gyártósorok részleges leállítására. A szén-dioxid hozzáadásával lesz ugyanis az ital szénsavas.

További fő érintettek azok a sertés és baromfi vágóhidak, ahol az állatok elkábításához használnak szén-dioxidot. Mivel nincs elég gáz, egyrészt akadozik a termelés, másrészt feltorlódnak az állatok, megrekednek valahol az ellátási láncban.

A szén-dioxid szilárd formája a szárazjég, amelyet a fagyasztott áruk szállításánál használnak hűtésre. Angliában az ezzel foglalkozó logisztikai cégek is kénytelenek voltak visszafogni a tevékenységüket.

A helyzet valószínűleg nem súlyos annyira, hogy ne legyen a boltokban üdítő és csirkehús. A palackozók egyelőre csak racionalizálták a termelésüket, nem álltak le teljesen, és a készletek valószínűleg kitartanak addig, amíg a szén-dioxid ellátás visszazökken a régi kerékvágásba. A vágóhidak egy része pedig átmenetileg át tudott állni az elektromos sokkolásra.

A Coca-Cola Magyarország azt mondta nekünk, hogy az itteni palackozást nem érinti a hiány, mert máshonnan szerzik be a szén-dioxidot, azt azonban nem részletezték, hogy honnan.

Az igazán érdekes mindenesetre a történetben az, hogy egy olyan fejlett piacon, mint Nyugat-Európa, hogyan alakulhat ki hiány egy ilyen alapvető ipari gázból.

Ha végigvesszük az okokat, úgy tűnik, hogy a helyzet több, egymástól független folyamat eredményeként vált súlyossá, ám még így is elég meglepő, hogy ide jutott egy ilyen fejlett európai ellátási lánc.

A legfontosabb tényező kissé meglepő módon az ammóniagyártás és az ammónia világpiaci ára. Az Európában eladott szén-dioxidnak ugyanis majdnem a fele az ammóniagyártás mellékterméke, vagyis amit ott nem tudnak hasznosítani, azt palackba teszik, és eladják.

Az ammónia döntő részéből műtrágya készül, és a műtrágyagyárak tavasszal mindig le szoktak állni karbantartásra, vagyis tipikusan március és május között nincs szükségük ammóniára. Az üdítőitalokból viszont éppen áprilistól kezdve nő meg a fogyasztás, ezért a pár hónapos átfedést mindig előzetes készletezéssel szokták levédeni a palackozók.

Idén azonban két váratlan piaci folyamat is megváltoztatta a menetrendet. Egyrészt emelkedett a földgáz ára, és mivel többnyire pont a földgázból nyerik ki az ammóniához szükséges hidrogént, ez megnövelte az ammóniagyártás költségét, és csökkentette az elérhető profitot. A másik tényező pedig az volt, hogy ezzel párhuzamosan olcsó, nem Európából származó ammónia árasztotta el a piacokat, ami lefelé nyomta az árakat, vagyis tovább szűkítette az elérhető nyereséget.

Az ammóniagyártók erre azt a logikus választ adták, hogy a szokásosnál tovább tartják zárva az üzemeiket, azaz meghosszabbítják az éves karbantartást. Így viszont nem termelnek szén-dioxidot sem.

A kínálat beszűkülésével együtt azonban a kereslet is megugrott. Az elmúlt hetekben Európa északi felén szokatlanul meleg idő volt, ráadásul elkezdődött az oroszországi foci-vb is, ami alaposan megdobta a szénsavas italok iránti keresletet.

És ha még mindez nem lett volna elég, a Gasworld szerint az egyik nagy európai szállító, vagyis az a cég, amely a gyárakban melléktermékként keletkező szén-dioxidot palackozza és szállítja, technikai nehézségekkel találta szembe magát, kapacitása csökkent.

A szakértők szerint még hetekre van szükség ahhoz, hogy a szén-dioxid ellátási lánca helyreálljon, az eset azonban jól mutatja, hogy néhány kedvezőtlen külső körülmény milyen gyorsan válságot tud előidézni egy évtizedek óta stabil piacon.

A levegőben lévő, üvegházhatású szén-dioxidnak pedig csak kémiai értelemben van köze az ipari gázhoz, a palackozóüzemből sajnos nem tudnak kimenni a gyár udvarára, és onnan beszerezni a gázt.

Élet Világ ammónia ellátási lánc hiány szén-dioxid üdítő vágóhíd Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2019. május 21. 08:55 Élet

Meghalt Niki Lauda, a sebesség megszállottja földön és levegőben, sportban és üzletben

Sportautók és repülők, illetve egy legendásan horrorisztikus baleset, ez volt a legjobbnak tartott osztrák pilóta életének központi eleme.

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Torontáli Zoltán
2019. május 18. 07:40 Élet, Vállalat

Kész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítani

A technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Fontos

Tóth István János
2019. május 21. 17:48 Adat, Közélet

Nyolc ábra egy magyar csodáról

Ha piacgazdaság van, akkor kétségtelenül Mészáros Lőrinc cégei a legjobbak az országban, és nekik kellene nyerniük az összes közbeszerzést. De van alternatív magyarázat is.

Jandó Zoltán
2019. május 21. 06:46 Közélet, Vállalat

Körbezártak minket az oroszok, és a kormány önként sétál a karjaikba

Gázkörgyűrű építésével foglalja vissza Kelet-Közép-Európát a Gazprom. Bár a magyar hatóság a régióban egyedüliként résen volt, a kormány ezt az előnyt is eldobhatja.

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.