Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 1. 16:58 Élet, Világ

Megbénítja az ipart a szén-dioxid hiány, miközben a levegőben túl sok van belőle

Első hallásra tragikomikusnak tűnhet, hogy miközben a környezetvédelem egyik legfontosabb célja a légkörben lévő szén-dioxid koncentráció csökkentése, addig az iparban használt, palackban forgalmazott szén-dioxidból az elmúlt napokban hiány alakult ki Európában.

Leginkább az Egyesült Királyságban súlyos a helyzet, ahol az üdítőital palackozók és a sörgyárak kényszerültek a gyártósorok részleges leállítására. A szén-dioxid hozzáadásával lesz ugyanis az ital szénsavas.

További fő érintettek azok a sertés és baromfi vágóhidak, ahol az állatok elkábításához használnak szén-dioxidot. Mivel nincs elég gáz, egyrészt akadozik a termelés, másrészt feltorlódnak az állatok, megrekednek valahol az ellátási láncban.

A szén-dioxid szilárd formája a szárazjég, amelyet a fagyasztott áruk szállításánál használnak hűtésre. Angliában az ezzel foglalkozó logisztikai cégek is kénytelenek voltak visszafogni a tevékenységüket.

A helyzet valószínűleg nem súlyos annyira, hogy ne legyen a boltokban üdítő és csirkehús. A palackozók egyelőre csak racionalizálták a termelésüket, nem álltak le teljesen, és a készletek valószínűleg kitartanak addig, amíg a szén-dioxid ellátás visszazökken a régi kerékvágásba. A vágóhidak egy része pedig átmenetileg át tudott állni az elektromos sokkolásra.

A Coca-Cola Magyarország azt mondta nekünk, hogy az itteni palackozást nem érinti a hiány, mert máshonnan szerzik be a szén-dioxidot, azt azonban nem részletezték, hogy honnan.

Az igazán érdekes mindenesetre a történetben az, hogy egy olyan fejlett piacon, mint Nyugat-Európa, hogyan alakulhat ki hiány egy ilyen alapvető ipari gázból.

Ha végigvesszük az okokat, úgy tűnik, hogy a helyzet több, egymástól független folyamat eredményeként vált súlyossá, ám még így is elég meglepő, hogy ide jutott egy ilyen fejlett európai ellátási lánc.

A legfontosabb tényező kissé meglepő módon az ammóniagyártás és az ammónia világpiaci ára. Az Európában eladott szén-dioxidnak ugyanis majdnem a fele az ammóniagyártás mellékterméke, vagyis amit ott nem tudnak hasznosítani, azt palackba teszik, és eladják.

Az ammónia döntő részéből műtrágya készül, és a műtrágyagyárak tavasszal mindig le szoktak állni karbantartásra, vagyis tipikusan március és május között nincs szükségük ammóniára. Az üdítőitalokból viszont éppen áprilistól kezdve nő meg a fogyasztás, ezért a pár hónapos átfedést mindig előzetes készletezéssel szokták levédeni a palackozók.

Idén azonban két váratlan piaci folyamat is megváltoztatta a menetrendet. Egyrészt emelkedett a földgáz ára, és mivel többnyire pont a földgázból nyerik ki az ammóniához szükséges hidrogént, ez megnövelte az ammóniagyártás költségét, és csökkentette az elérhető profitot. A másik tényező pedig az volt, hogy ezzel párhuzamosan olcsó, nem Európából származó ammónia árasztotta el a piacokat, ami lefelé nyomta az árakat, vagyis tovább szűkítette az elérhető nyereséget.

Az ammóniagyártók erre azt a logikus választ adták, hogy a szokásosnál tovább tartják zárva az üzemeiket, azaz meghosszabbítják az éves karbantartást. Így viszont nem termelnek szén-dioxidot sem.

A kínálat beszűkülésével együtt azonban a kereslet is megugrott. Az elmúlt hetekben Európa északi felén szokatlanul meleg idő volt, ráadásul elkezdődött az oroszországi foci-vb is, ami alaposan megdobta a szénsavas italok iránti keresletet.

És ha még mindez nem lett volna elég, a Gasworld szerint az egyik nagy európai szállító, vagyis az a cég, amely a gyárakban melléktermékként keletkező szén-dioxidot palackozza és szállítja, technikai nehézségekkel találta szembe magát, kapacitása csökkent.

A szakértők szerint még hetekre van szükség ahhoz, hogy a szén-dioxid ellátási lánca helyreálljon, az eset azonban jól mutatja, hogy néhány kedvezőtlen külső körülmény milyen gyorsan válságot tud előidézni egy évtizedek óta stabil piacon.

A levegőben lévő, üvegházhatású szén-dioxidnak pedig csak kémiai értelemben van köze az ipari gázhoz, a palackozóüzemből sajnos nem tudnak kimenni a gyár udvarára, és onnan beszerezni a gázt.

Élet Világ ammónia ellátási lánc hiány szén-dioxid üdítő vágóhíd Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2019. február 13. 18:23 Élet

Úgy érzed, sokat állsz dugóban? Ha még tudnád, hogy mennyit buksz vele

Romlik a dugóhelyzet Budapesten: egy fővárosi ingázó 162 órát töltött forgalmi dugóban 2018-ban, ami 16 órával több az egy évvel korábbinál.

Fabók Bálint
2019. február 13. 08:44 Élet

A félelmetes krumplidrágulás csak tünete a magyar krumplitermelés vergődésének

1960-hoz képest közel tizedére esett a magyar burgonyatermelés, és egyre nagyobb mértékben vagyunk kiszolgáltatva az importnak és az éghajlatváltozásnak.

Fabók Bálint
2019. február 12. 18:30 Élet

Az egyik legmélyebb társadalmi változásnak ágyaz meg az internetes párkeresés

Az Egyesült Államokban a 2017-ben összejött párok közel 40 százaléka az interneten ismerkedett össze. Nagyobb lett a társadalmi osztályok közötti átjárás.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.