Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 1. 16:58 Élet, Világ

Megbénítja az ipart a szén-dioxid hiány, miközben a levegőben túl sok van belőle

Első hallásra tragikomikusnak tűnhet, hogy miközben a környezetvédelem egyik legfontosabb célja a légkörben lévő szén-dioxid koncentráció csökkentése, addig az iparban használt, palackban forgalmazott szén-dioxidból az elmúlt napokban hiány alakult ki Európában.

Leginkább az Egyesült Királyságban súlyos a helyzet, ahol az üdítőital palackozók és a sörgyárak kényszerültek a gyártósorok részleges leállítására. A szén-dioxid hozzáadásával lesz ugyanis az ital szénsavas.

További fő érintettek azok a sertés és baromfi vágóhidak, ahol az állatok elkábításához használnak szén-dioxidot. Mivel nincs elég gáz, egyrészt akadozik a termelés, másrészt feltorlódnak az állatok, megrekednek valahol az ellátási láncban.

A szén-dioxid szilárd formája a szárazjég, amelyet a fagyasztott áruk szállításánál használnak hűtésre. Angliában az ezzel foglalkozó logisztikai cégek is kénytelenek voltak visszafogni a tevékenységüket.

A helyzet valószínűleg nem súlyos annyira, hogy ne legyen a boltokban üdítő és csirkehús. A palackozók egyelőre csak racionalizálták a termelésüket, nem álltak le teljesen, és a készletek valószínűleg kitartanak addig, amíg a szén-dioxid ellátás visszazökken a régi kerékvágásba. A vágóhidak egy része pedig átmenetileg át tudott állni az elektromos sokkolásra.

A Coca-Cola Magyarország azt mondta nekünk, hogy az itteni palackozást nem érinti a hiány, mert máshonnan szerzik be a szén-dioxidot, azt azonban nem részletezték, hogy honnan.

Az igazán érdekes mindenesetre a történetben az, hogy egy olyan fejlett piacon, mint Nyugat-Európa, hogyan alakulhat ki hiány egy ilyen alapvető ipari gázból.

Ha végigvesszük az okokat, úgy tűnik, hogy a helyzet több, egymástól független folyamat eredményeként vált súlyossá, ám még így is elég meglepő, hogy ide jutott egy ilyen fejlett európai ellátási lánc.

A legfontosabb tényező kissé meglepő módon az ammóniagyártás és az ammónia világpiaci ára. Az Európában eladott szén-dioxidnak ugyanis majdnem a fele az ammóniagyártás mellékterméke, vagyis amit ott nem tudnak hasznosítani, azt palackba teszik, és eladják.

Az ammónia döntő részéből műtrágya készül, és a műtrágyagyárak tavasszal mindig le szoktak állni karbantartásra, vagyis tipikusan március és május között nincs szükségük ammóniára. Az üdítőitalokból viszont éppen áprilistól kezdve nő meg a fogyasztás, ezért a pár hónapos átfedést mindig előzetes készletezéssel szokták levédeni a palackozók.

Idén azonban két váratlan piaci folyamat is megváltoztatta a menetrendet. Egyrészt emelkedett a földgáz ára, és mivel többnyire pont a földgázból nyerik ki az ammóniához szükséges hidrogént, ez megnövelte az ammóniagyártás költségét, és csökkentette az elérhető profitot. A másik tényező pedig az volt, hogy ezzel párhuzamosan olcsó, nem Európából származó ammónia árasztotta el a piacokat, ami lefelé nyomta az árakat, vagyis tovább szűkítette az elérhető nyereséget.

Az ammóniagyártók erre azt a logikus választ adták, hogy a szokásosnál tovább tartják zárva az üzemeiket, azaz meghosszabbítják az éves karbantartást. Így viszont nem termelnek szén-dioxidot sem.

A kínálat beszűkülésével együtt azonban a kereslet is megugrott. Az elmúlt hetekben Európa északi felén szokatlanul meleg idő volt, ráadásul elkezdődött az oroszországi foci-vb is, ami alaposan megdobta a szénsavas italok iránti keresletet.

És ha még mindez nem lett volna elég, a Gasworld szerint az egyik nagy európai szállító, vagyis az a cég, amely a gyárakban melléktermékként keletkező szén-dioxidot palackozza és szállítja, technikai nehézségekkel találta szembe magát, kapacitása csökkent.

A szakértők szerint még hetekre van szükség ahhoz, hogy a szén-dioxid ellátási lánca helyreálljon, az eset azonban jól mutatja, hogy néhány kedvezőtlen külső körülmény milyen gyorsan válságot tud előidézni egy évtizedek óta stabil piacon.

A levegőben lévő, üvegházhatású szén-dioxidnak pedig csak kémiai értelemben van köze az ipari gázhoz, a palackozóüzemből sajnos nem tudnak kimenni a gyár udvarára, és onnan beszerezni a gázt.

Élet Világ ammónia ellátási lánc hiány szén-dioxid üdítő vágóhíd Olvasson tovább a kategóriában

Élet

2018. szeptember 17. 09:04 Élet

Reklámok nélkül mindenki boldogabb lenne

A reklámok miatt többet vásárolunk, de ez jóléti értelemben nem ellensúlyozza az ennek érdekében vállalt többletmunka által okozott károkat.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 16. 16:10 Élet, Piac

Politikai támogatást kapott, hogy a kelet-európai halrúd és chips legyen olyan, mint a nyugati

Őrületesen egyet tudnak érteni az európai parlamenti képviselők egy populista kérdésben.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 16. 11:48 Élet, Világ

Nem csak Budapesten kínálnak albérletet szexért cserébe

Prágában is egyre több az olyan hirdetés, amelyben szexért cserébe kínálnak albérletet.

Fontos

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.

Bucsky Péter
2018. szeptember 13. 07:21 Állam, Pénz

23-szor keres többet a Magyar Posta vezére, mint egy átlagos postás

Az állami vállalatok közül a Magyar Postánál a legnagyobb a különbség az átlagdolgozók és a vezető fizetése között. Itt 23-szoros az eltérés, míg az átlag 12.