Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 22. 14:21 Élet, Világ

Amazon, gyere Budapestre, a nolimpia miatt van egy székháznak való területünk

Észak-Amerika városai soha nem látott könyörgésbe kezdtek, hogy magukhoz csábítsák az Amazont, amely nyilvános versenyen választja ki a második céges központjának helyszínét. Az igyekezet óriási, hiszen a társaság, amely kinőtte elsőszámú, Seattle-ben lévő főhadiszállását, 5 milliárd dollár (1260 milliárd forint) befektetést tervez, és az új helyszínen 50 ezer új munkahelyet hoz létre. Az alkalmazottak átlagos bruttó keresete évi 100 ezer dollár (25 millió forint) lesz, a polgármesterek már attól is lázba jöhetnek, hogy ennek az összegnek a jelentős részét a dolgozók helyben fogják elkölteni, lendületet adva ezzel számos helyi vállalkozásnak.

Az első fordulóban 238 amerikai város adta be a pályázatát. A polgármesterek gyorsan kiszámolták, hogy mekkora pénzt hoz nekik a befektetés elnyerése, és ennek jelentős részét adókedvezmények és egyéb juttatások formájában rögtön fel is ajánlották az Amazonnak, de akadt néhány egészen extrém kampányötlet is. Kansas City polgármestere például azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy vásárolt 1000 Amazon terméket, mindegyiket véleményezte, és mindegyiknek maximális 10 pontot adott. Közben nem győzte hangsúlyozni, hogy Kansas City micsoda jó hely, a vásárolt termékeket pedig karitatív szervezeteknek adta át.

A Georgia államban fekvő Stonecrest egy 140 hektáros zöldmezős fejlesztési területet ajánlott fel a cégnek, és megígérte, hogy az ott épülő központot közigazgatásilag külön városként tartja majd nyilván, amelynek neve Amazon lesz. Ebben a városkában Jeff Bezos cégalapító-vezérigazgató lett volna a polgármester “vagy a király, ha úgy tetszik” – állt a pályázatban,

A pályázók körét a múlt héten szűkítették 20-ra*Atlanta, Austin, Boston, Chicago, Columbus, Dallas, Denver, Indianapolis, Los Angeles, Miami, Montgomery County, Nashville, Newark, New York, Northern Virginia, Philadelphia, Pittsburgh, Raleigh, Toronto, Washington, és ekkor többek között kiderült, hogy Kansas City és Stonecrest mellett egyetlen mexikói város sem jutott be a döntőbe, de a kanadai települések közül is csak Torontónak sikerült a bravúr.

A cég legalább egymilliós népességű várost keres, stabil és befektetőbarát környezettel, olyan helyet, amely vonzó a technológiai szakemberek számára. A terület ne legyen messzebb 50 kilométerre a belvárostól, 45 percre egy repülőtértől, 2-3 kilométerre az autópályától és legyen tömegközlekedéssel is közvetlenül elérhető. A 33 tervezett épülethez összesen 750 ezer négyzetméteres területre lesz szükség.
Nem mindenki ugrott rá a lehetőségre. Amikor például az arkansasi Little Rock vezetői meglátták a kiírást, ők is lázasan számolgatni kezdtek, aztán a polgármesteri hivatalban hamar rájöttek, hogy egyrészt nincs esélyük megnyerni a versenyt, másrészt nem is biztos, hogy szeretnék ezt az egészet.

Levelükben el is mondják, hogy egy ekkora beruházás valószínűleg annyira átalakítaná a város életét, hogy a település elvesztené egyik fő vonzerejét, a kellemes, élhető környezetet. A kritikusok szerint 50 ezer jól fizetett technológiai szakember beköltözése egy városnegyedbe alaposan felhajtja majd a helybéli árakat, aminek a most ott lakók nem feltétlenül fognak örülni.

Mi is eljátszottunk a gondolattal, hogy ha Budapest nevezését az Amazon elfogadta volna, tudna-e a magyar főváros megfelelő helyszínt biztosítani egy ekkora vállalati campusnak.

A játék kedvéért eltekintettünk attól, hogy ide lehetne-e hozni 50 ezer szakembert, és azt sem mérlegeltük, hogy a magyar bürokrácia megkapná-e az üzletbarát minősítést. Megkértük az ingatlan.com-ot, hogy nézzenek szét szakmai szemmel a városban, és ajánljanak pár helyszínt a fejlesztéshez. Az alábbiakat találták:

A Budaörs-Biatorbágy-Törökbálint háromszög

Az M0-ás közelsége miatt innen vélhetően még hétközben is belefér az, hogy 45 perc alatt eljussanak az Amazon munkavállalói a reptérre, a Kelenföldi M4-es metróvégállomás pedig tömegközlekedési csatlakozás szempontjából vonzó. Igaz, valószínűleg egy dolgozói buszjáratot is be kellene üzemelnie az Amazonnak, de az éves átlagfizetést nézve az is lehet, hogy az autóik megosztásával oldanák meg a munkábajárást a dolgozók. A környéknek komoly múltja van a kereskedelmi ingatlanfejlesztések területén, ráadásul van is néhány eladó telek a jelenlegi kínálatban, amin fel lehetne húzni a campust.

A Dobogó

Ez egy dél-budai helyszín a 11. kerületben, itt épül majd nemsokára a szuperkórház, ráadásul a 4-es metró kelenföldi végállomása sincs messze. A szuperkórház miatt az infrastruktúra amúgy is fejlődni fog, bár a reptér 45 perc alatti elérése innen kétséges, ezért lehet, hogy végül nem bólintanának rá az Amazon fejesei. A munkavállalók számára viszont vonzó lehet, hogy nem kell elhagyni a Budapest táblát. Jelenleg nincs túl sok eladó telek a környék kínálatában, de a közeljövőben induló beruházás miatt a tulajdonosok lehet, hogy szívesen értékesítenék jó pénzért a telküket.

A csepeli szigetcsúcs

Szinte ez az egyetlen “belvárosi” helyszín, ahol létrejöhetne egy ekkora fejlesztés, ráadásul a terület rendezése már évtizedek óta tervezett. Legutóbb az olimpia kapcsán váltak ismertté rehabilitációs tervek a környékről, viszont az Amazon beruházása is biztosíthatná a megfelelő hasznosítást. A repülőtér kifejezetten közel van, a tömegközlekedés egyszerűen biztosítható – még a HÉV sincs messze – sőt, akár a Duna felől is meg lehetne közelíteni a létesítményt.

Népsziget

Ez egy olyan 13. kerületi helyszín, ahol az Amazon beruházása új városrészt tudna életre kelteni. Ráadásul most pont árulnak is egy hajógyárat és ipari csarnokot, amit kellő kreativitással átalakítva igazi vízparti campussá lehetne átalakítani. A hely különlegessége, hogy viszonylag közel van a Váci úti irodafolyosóhoz, ami a fővárosi irodapiac kultikus helyszíne, így befektetésnek sem lenne rossz. A reptér az M0-son nincs messze, egy gyaloghíddal pedig az akkorra már felújított M3-as metró megállója is sétatávolságra lenne. Az egyedüli probléma a telek nagysága és a helyi építési szabályok, mert nem biztos, hogy egy ekkora projekt elférne az adott telken, de elképzelhető, hogy a beruházás sikere érdekében a többi telektulajdonos is beadná a derekát.

Újpest-Dunakeszi

Szintén észak-budapesti helyszín, az M0-ás közelében. Az Aquaworld szomszédságában található egy eladó telek, ami alkalmas lehetne a projekt helyszínének. Előnye, hogy a reptér könnyen megközelíthető az M0-son, az M3-as metró újpesti végállomása is 20-30 percre van tömegközlekedéssel.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ amazon Budapest ingatlan székhely Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.