Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. január 6. 17:03 Tech, Világ

Mi az a turbulencia, és miért nem kell félni tőle, ha belekerül a repülőgép?

Sokan félnek a repüléstől, és ha még turbulenciába is kerül a gép az út során, akkor tényleg hajlamosak azt hinni, hogy eljött a vég. Pedig az elmúlt 40 évben egyetlen olyan repülőgép-balesetet sem regisztráltak, amit turbulencia okozott volna. A Business Insider cikkéből kiderül, hogy mi okozza a repülőgép ijesztő rángatózását, és hogy miért nem kell félni tőle.

Turbulencia akkor alakul ki, amikor hirtelen megváltozik a légáramlás. Ezt több tényező is okozhatja, a leggyakrabban a légkörben található turbulens levegő váltja ki. A futóáramlások hirtelen megváltoztathatják a szélerősséget, ami megrángathatja a repülőgépet.

Egy másik fajta a termikus turbulencia, amit a felszálló meleg levegő okoz, jellemzően gomolyfelhős és viharos időben. A mechanikus turbulenciát pedig a táj okozza: a hegyek és a magas épületek is eltéríthetik a felettük lévő légáramlásokat.

Emellett maguk a repülőgépek is képesek turbulenciát okozni. Ahogyan a szárnyak a levegőben haladnak, súrlódási turbulencia lép fel, ami az egymás mögött haladó repülőgépekre hatással lehet. Ez az oka annak, hogy a gépek kerülik, hogy ugyanazon a kifutópályán szálljanak fel és le. A pilóták és a légiirányítók sokat dolgoznak azon, hogy a repülők elkerüljék a turbulenciát.

Ám akkor sincs semmi baj, ha egy gép turbulenciába kerül, ugyanis a kockázat ekkor is alacsony. A modern repülőgépeket úgy építették meg, hogy a nagyon durva turbulenciát is kibírják. Rövid idő alatt képesek zuhanni és emelkedni akár 30 métert is.

Az viszont bizonyos, hogy a turbulencia sajnos egyre gyakoribb. 1958 óta a turbulencia aránya 40 százalékról 90 százalékra nőtt Európában és Észak-Amerikában. Egyes kutatások szerint a klímaváltozás miatt ez 2050-ig tovább romolhat.

A repülőjegy-vásárláshoz pedig egy jó tanács, ha utáljuk a turbulenciát: érdemes a szárnyakhoz legközelebb eső székekbe ülni, ugyanis itt fogjuk a legkevésbé érezni a rázkódást.

Tech Világ repülés repülőgép repülőjegy turbulencia Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Rigó Anita
2018. november 6. 12:26 Tech

A bitcoin-bányászat több mint kétszer annyi energiát fogyaszt, mint az aranyé

Ez az első tanulmány, ami a dollárérték alapján vizsgálja az előállítás energia költségét.

Hajdu Miklós
2018. november 2. 07:29 Tech

Két külön világ a kelet- és a nyugat-európai országok tudományos élete

Az európai kutatási együttműködéseket nézve továbbra is jól látszik a kelet- és nyugat-európai országok között törésvonal. Húszezer projekt kapcsolatrendszerét elemezzük.

Fontos

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.

Bucsky Péter
2018. november 9. 07:02 Állam

Magyarország az egyik legnagyobb vesztese a multik transzferár-trükkjeinek

Sok ország segíti a multikat az adófizetés minimalizálásában, hazánk a társasági adó ötödét bukhatja emiatt. A nagy transzferár-trükk, második rész.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2018. november 7. 06:37 Élet

Egy stróman élete: „heti 150 millió szállításától szakadt szét a táskám”

„Millió helyett mindig ezret írtak. Ha azt az üzenetet kaptuk, hogy vegyünk fel 30 ezret, akkor 30 milliót kellett.” Bemutatunk egy bűnszervezetet az alsóbb szinteken lévők szemszögéből.