Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 30. 14:42 Tech, Világ

Jó, hogy mindenki elektromos autót akar gyártani, csak nem tudnak mit rakni bele

A Tesla a jelenlegi gyártókapacitásával körülbelül 100 ezer autót ad el egy évben, és amint egy Seeking Alpha-n író elemző a modellek technikai adatai alapján kiszámolta, ehhez összesen 10 gigawattóra (gwh) energiát tárolni képes akkumulátor mennyiség kell. A nevadai sivatagba telepített akkumulátorgyár, a Gigafactory becslések szerint éppen ennyire képes, de kapacitása a jövőben évi 35 gwh lesz.

Ez elég sok, de nem biztos, hogy elég ahhoz, hogy az autók iránti keresletet ki tudja elégíteni. A világ autógyártói hasonló problémával néznek szembe.

Az akkumulátor piacot a feje tetejére fogja állítani az elektromos autók terjedése. Jelenleg a hagyományos ólomakkumulátorok eladásából származik a világpiac bevételének 90 százaléka, és csak 10 százalék körüli a lítium-ionos energiatárolók részesedése. Ha azonban az új autóknak csak 10 százaléka elektromos lesz, a részesedések megfordulnak: a bevétel 90 százalékát a lítium-ion adja majd, az ólomakkumulátor pedig 10 százalékra esik vissza. Ennek az az oka, hogy egy elektromos autóba 60-szor nagyobb kapacitású akkumulátor kell, mint egy hagyományosba.

Márpedig Európában például arra számítunk, hogy 2030-ra az új autók 30, és nem csak 10 százaléka már elektromos lesz. A Volvo, a BMW, a Volkswagen és az összes többi nagy autógyár sorra tűzi ki a nagyra törő elektromos autós terveket. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, óriási változásokra lesz szükség. 

Az előrejelzések szerint 2025-re az autógyártás szűk keresztmetszete az akkumulátorok hiánya lehet. A 2030-as évekre pedig 40-60 olyan gyárra lenne szükség, mint amit a Tesla épít.

Közben egy európai energetikai szervezet, az Aurora Energy Research az akkumulátorok töltésével kapcsolatban is kételyeket fogalmazott meg. A Tesla nemrég mutatta be azt a tisztán elektromos hajtású kamiont, amelyet az ígéretek szerint 30 perc alatt lehet feltölteni körülbelül 650 kilométeres hatótávra, egy ma még nem létező “megatöltővel”. A fuvarozásban a töltés időigénye talán még fontosabb, mint a személyautóknál, hiszen a kamionok csak menet közben termelik a profitot, így nem mindegy, mennyit kell állniuk.

Mindenesetre egy ilyen megatöltőnek 1600 kilowatt teljesítménnyel kellene működnie ahhoz, hogy 30 perc alatt feltöltsön egy kamiont, ez pedig 3-4 ezer átlagos brit háztartás kiszolgálására alkalmas. Egyes szakértők szerint ez túl van minden elképzelhető határon, és talán csak úgy működhet, ha elemekre szedik a kamion akkumulátorát, külön töltőre helyezik mindegyiket, majd összerakják, ennek technikai megvalósítása azonban elég problémásnak tűnik.

Másrészt el lehet képzelni, hogy az energetikai hálózatra mekkora terhelést helyez, ha egy időben kamionok tízezrei kezdenek “tankolni”. A Tesla ugyan törekszik arra, hogy a töltőállomásait megújuló energiából lássa el, és az energiatárolás módjain is dolgozik, a Financial Timesnak azonban egyelőre nem árulta el, hogy mi lesz a probléma technikai megoldása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ akkumulátor elektromos autó tesla Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.