Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 29. 17:36 Világ

Kicsit túltolták a Bubit Kínában, tonnaszámra állnak a roncsbiciklik

Kínában a közösségi biciklizésből jókora bubi, azaz buborék lett, amely látványosan kezd kipukkadni. Olyan szabadosra hagyták a piacot, hogy bekövetkezett a klasszikus eset: mindenki rámozdult a nagy lehetőségre, a túlkínálat pedig csődökhöz, illetve konszolidációs kényszerhez vezet.

Döbbenetes képek keringenek egy roncstelepről, ahova a selejtes vagy nem használt közösségi bicikliket hordták össze Kínában. A Guardian által közölt képeket Hsziamen városában készítették, ahol a teherautók folyamatosan szállítják a roncsokat a telepre.

A jelenség mögött jókorára fújt piaci buborék áll. A kínai városokban olyan sok lett a közösségi bicikli, amennyire messze nincs igény. Az elmúlt egy év alatt az országban tucatnyi jelentősebb közbicikli vállalkozás indult, és a piac a legtöbb városban gyakorlatilag szabályozatlan, vagyis nincs korlátozva vagy monopolizálva a fenntartás.

A közbiciklik robbanásszerű terjedését az tette lehetővé, hogy a technológia eljutott a megfelelő szintre: a biciklikbe telepített GPS egységekkel meghatározható a bringák helyzete, a mobilhálózatok biztosítják a távközlési kapcsolatot, az applikációban való fizetési lehetőség pedig megkönnyíti a számlázást. Ezt kihasználva Kínában az a szabados megoldás terjedt el, hogy a bicikliket bárhol fel lehet venni és le lehet rakni, általában nincsenek dokkoló állomások, mint például Magyarországon vagy Európa legtöbb városában.

Ez annyira megkönnyíti a piacra lépést, hogy a kínai városokat ellepték a közbiciklik. Minden a számokon múlik, az induló vállalkozások milliószámra terítik a bicikliket, mert tudják, hogy a végén nem maradhat sok szolgáltató, csak azok, amelyek a megfelelő méretet a leghamarabb elérik. A többieknek előbb-utóbb bukniuk kell, és a folyamat már el is indult, a harmadik legnagyobb szereplőnek számító Bluegogo csődbe ment.

A cég számai európai aggyal szinte felfoghatatlanok egy piacon. 

A Bluegogo hat hónap alatt 700 ezer biciklit dobott az utcákra, 20 millió felhasználót toborzott és közel 24 milliárd forintnak megfelelő tőkét égetett el,

mégsem élte túl a versenyt. A befektetők elbukták a pénzüket, a felhasználók nem kapják vissza a letéti díjaikat, az önmagát ostorozó vezérigazgató pedig abban is csak reménykedik, hogy a cég munkatársai megkapják a ki nem fizetett béreiket.

A séma minden esetbe ugyanaz, a nulláról induló vállalkozások megpróbálnak annyi tőkét felhajtani, és annyi biciklit telepíteni, hogy gyorsan a piac vezetői közé kerüljenek. A bringákat tonnaszámra veszik, a használatukért azonban a gyors ügyfélszerzés érdekében alig kérnek pénzt, vagyis bevételük alig van. Csak a nagy ígérettel élnek, hogy hosszabb távon az életben maradók között lesznek, és akkor majd jöhet a kaszálás.

Az öldöklő iramot azonban nem sokan fogják bírni. A piacot jelenleg a Mobike és az Ofo vezeti, e két cég egyaránt több mint 260 milliárd forintot fordított már a piacszerzésre, és két kínai e-kereskedelmi nagyágyú, a Tencent és az Alibaba finanszírozza őket. Ez a két társaság is messze több biciklit tesz le az utcákra, mint a kereslet, és versenyük olyan mértékben kezd irracionális lenni, hogy egyesülésük szinte elkerülhetetlennek látszik.

Mobike és Ofo biciklik Sanghajban. AFP / Europress

A roncstelepen a két vezető társaság bringái is szép számmal megtalálhatóak. Ennek az az oka, hogy a túlkínálat és a dokkoló állomások hiánya miatt a felhasználók gyakran lehetetlen helyeken hagyják ott a bringákat, amelyekhez sokáig nem nyúl senki. Ezek egyrészt zavarják a forgalmat, másrészt előbb-utóbb roncsokká válnak. Úgy tűnik, hogy Kínában a megosztásos üzleti modellek etikus használatáról is még van mit tanulni, a biciklisek nem kímélik az eszközöket, és dokkolók nélkül nem is buknak le, ha tönkreteszik azokat.

Sanghajban odáig fajult az ügy, hogy a városnak közbe kellett lépnie. Az utcákra összesen 1,5 millió közbiciklit szórtak ki a cégek, miközben becslések szerint legfeljebb 600 ezer a kezelhető mennyiség. A város ezért betiltotta az újabb telepítéseket és a nem kijelölt helyekre leparkolt bicikliket elszállítja. A cégek igyekeznek több szállítót foglalkoztatni, akik összegyűjtik a szanaszét hagyott bringákat, de nem tudnak lépést tartani a saját flottájuk bővülésével, így a város rövid idő alatt 150 ezer biciklit foglalt le.

Budapesten a Mol-Bubi jelenleg a nyári főszezonban 1486 bicikliből áll, amelyet csak előzetes regisztrációval és a 124 gyűjtőállomás között lehet használni. A rongálás és lopás ellen azzal védekeznek, hogy a rendszer mindig azonosítja a felhasználót, akitől kauciót is kérnek. Londonban, ahol a méretek inkább hasonlíthatók egy kínai városhoz, a Santander Cycles jelenleg mintegy 11 ezer közbiciklit üzemeltet, vagyis két nagyságrenddel kevesebbet, mint amennyi Sanghajban van.

Fotó: AFP/Europress, Twitter

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ bicikli Bubi Kína közösségi bicikli Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.