Decemberben megteheti első próbaútját az az elektromos hajtású teherhajó, amelynek építését a napokban fejezték be Kínában. A hajó a jövő év elejétől kezdve a tervek szerint szenet fog szállítani egy erőműbe, de sokkal gazdaságosabb és környezetkímélőbb módon, mint hagyományos társai.
A Quartz összefoglalója szerint a teherhajó 70 méter hosszú, 14 méter széles, és összesen 2400 kilowattóra teljesítményre képes akkumulátorokkal szerelték fel. Ez 24-szer nagyobb, mint egy Tesla X modell kapacitása.
A hajó a várakozások szerint egy töltéssel 80 kilométert tud megtenni, 2300 tonna áruval a fedélzetén. Töltése mindössze 2 órát vesz majd igénybe, ez pont annyi idő, amely alatt ideális esetben a rakományát le lehet rakodni. A távból is következik, hogy a megoldás egyelőre rövidtávú belvízi hajózásra teszi alkalmassá. A hajó áráról nincs információ, a gyártó csak azt közölte, hogy üzemeltetése jóval olcsóbb lesz, mintha fosszilis üzemanyaggal menne.
Az elektromos meghajtás a teherhajózásban azért különösen fontos, mert a nagy teherszállítók által kibocsátott károsanyag mennyisége a személyautók millióihoz hasonlítható. Jövőre várhatóan egy norvég cég is előáll a saját elektromos hajójával, egy másik pedig az önvezető megoldáson dolgozik.
Fotó: AFP/Europress
Tech
Fontos