Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2017. október 10. 10:34 Világ

Megvalósult a legenda: létezik a bolygó hollandi, ráadásul négy is van belőle

A világ egyetlen kikötőjében sem köthet ki mostantól két észak-koreai, egy comore-szigeteki és egy Szent Kitts és Nevis lobogójával jelzett teherhajó. A rendkívül szigorú szankcióról az ENSZ biztonsági tanácsa döntött hétfőn, miután a gyanú szerint az érintett tengerjárók a nemzetközi tiltás ellenére árut szállítottak Észak-Koreából.

Az ENSZ az elmúlt években számos szankcióval sújtotta Észak Koreát a kommunista állam nukleáris kísérletei miatt. Az eddigi legszigorúbb intézkedések idén augusztusban léptek életbe, amikor is teljesen megtiltották a szén, a vas, az ólom és a tenger gyümölcseinek a kihozatalát. A lépés nagyon érzékenyen érintette az ország gazdaságát, becslések szerint ugyanis Észak Korea teljes, 3 milliárd dolláros éves exportjának harmadát ezek a termékek adják.

A gazdasági nyomásgyakorlás célja az lett volna, hogy a kommunista rezsimet párbeszédre kényszerítse, ezt azonban nem sikerült elérni. Phenjan kifejezetten agresszíven reagált: azzal fenyegették meg az Egyesült Államokat, hogy „ezerszeresen fognak megfizetni” országuk szuverenitásának megsértéséért. A szintén nem a visszafogottságáról híres Donald Trump amerikai elnök az észak-koreai keménykedésre hasonló választ adott, aminek eredményeként a következő hetekben rendre atomcsapásokkal fenyegette egymást a két ország.

Phenjan ráadásul úgy gondolta, hogy szavait nyomatékosítani kell, és szeptember elején kísérleti hidrogénbomba-robbantást hajtott végre. Erre válaszul érkezett az ENSZ újabb szankciócsomagja, amely már a textilexportot is tiltólistára helyezte, a nyersolaj bevitelének pedig felső határt szabott.

A hajók kikötői kitiltását a szankciók betartását felügyelő szakértői bizottság vezetője jelentette be, Hugh Griffiths arról azonban nem beszélt, hogy pontosan milyen termékeket szállítottak a tengerjárók. Korábban voltak már hírek arról, hogy egyes hajók rendre megsértik a szankciókat, saját üzemanyagtartályukban dízelolajat szállítva az Észak-Koreába. A Reuters által felvázolt módszer lényege, hogy a tengeri járművek eredetileg távolabbi úti célt adnak meg, és ennek megfelelő mennyiségű üzemanyagot tankolnak, majd menet közben változtatnak az útirányon, és végül (féltanknyi dízellel) Észak-Koreában kötnek ki.

Nagy valószínűség szerint most azonban nem erről volt szó: az érintett hajók nem a beviteli, hanem a kihozatali szankciókat szeghették meg. Erre utal legalábbis, hogy döntését tiltott áru szállításával indokolta az ENSZ.

Érdekes kérdés, hogy a tengerjárók végül hol kötnek majd ki, és mi lesz az általuk szállított áruval. Mindenesetre létezik egy 17. századi tengerészlegenda, egy hajóról, ami arra ítéltetett, hogy az idők végezetéig hajózzon a világ tengerein. Most kiderült, hogy a bolygó hollandi tényleg létezik ráadásul nem is csak egy ilyen hajó van.

Fotó: AFP/Europress

Világ ensz észak-korea hajózás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2019. április 23. 13:54 Világ

Fel kell ráznunk az embereket, hogy megértsék a globális vészhelyzetet

A klímaváltozás miatti tüntetésekre óriási a kereslet, egy 16 éves diák vagy egy pár hónapos szervezet is globális megmozdulásokat hívott életre, akár milliós részvétellel.

Torontáli Zoltán
2019. április 21. 11:57 Világ

Hamarosan kidurran a legnagyobb e-autós lufi

Több száz cég gyárt elektromos autókat Kínában, de hosszabb távon ennyi biztosan nem él meg.

Váczi István
2019. április 20. 17:43 Világ

Putyin döntötte el, hogy többet kell fizetned a benzinkúton

Kis híján kudarcba fulladt az olajár esését megfordító decemberi OPEC-csúcs, de az oroszok fellépése megváltoztatta az események menetét.

Fontos

Avatar
2019. április 25. 18:17 Élet, Vállalat

Sokba kerül a vállalatoknak a munkahelyi zaklatás, csak nem tudnak róla

Nem csak az egyes emberek életét dúlhatja fel a zaklatás, egész cégeket is lehúzhat a rossz munkahelyi kultúra. Magyarországon még a probléma méretéről sem tudunk sokat.

Jandó Zoltán
2019. április 25. 12:26 Adat, Vállalat

Olyan dolog készül a magyar mobilpiacon, amire még nem volt példa

Húsz év után lehet helycsere a mobilszolgáltatók között, miután a Vodafone piaci részesedésben felzárkózott a Telenorra. Három év szünet után publikáltak adatokat a piacról.

Jandó Zoltán
2019. április 24. 17:35 Közélet

A Fidesz lemodellezte a szocializmus legnagyobb hibáit a magyar fociban, és elbukott

A magyar foci nem a rengeteg állami támogatás ellenére rossz, hanem épp amiatt. A korlátlan forrás ugyanis az eredményességre való törekvést utolsó csíráit is kiírtja a labdarúgásból.