Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2025. július 2. 14:50 Vállalat

A Balaton szelet és a Negro sorsára jut a Medve és Karaván sajt

Várhatóan az év végéig bezárja répcelaki ömlesztettsajt-gyártó üzemét a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., amelynek következtében 160 ember állása szűnik meg.

  • A francia multinacionális cég átszervezi a termelését, és szeretne a legtöbb érintett munkatársnak állást adni a veszprémi üzemében vagy a németországi Kemptenben.
  • Akik nem élnek a felajánlással, azoknak a törvény által biztosítottnál és a kollektív szerződésben foglaltaknál kedvezőbb végkielégítési csomagot biztosítanak, és segítenek nekik állást találni.

Előzmények: a répcelaki sajtüzemet a Svájcból a 19. század végén Magyarországra költöző Stauffer Frigyes alapította 1905-ben. A gyár 1955-től a Vas megyei Tejipari Vállalat üzemegysége volt, a Savencia pedig 1995-ben vette meg.

  • Itt gyártják a Medve sajtot, amelyet Stauffer 1925-ben hozott Magyarországra, valamint a Karaván nevű füstölt, ömlesztett sajtot is. A gyárbezárást követően a Medve és a Karaván gyártását a cég Kemptenbe helyezi át, innen fogják ellátni a magyar piacot is.
  • Nem ez a Savencia első magyarországi átszervezése, a zalaegerszegi üzemüket 2021-ben zárták be. A veszprémi üzemben viszont 2018-tól nagyobb fejlesztést valósítottak meg, és ez a gyár lett a panírozott termékek európai gyártási és k+f központja a cégen belül.

Felülnézet: ezzel a Medve és a Karaván olyan ikonikus termékek sorsára jut, mint például a Balaton szelet, a Negro cukorka vagy a Boci csoki.

  • A Balaton szelet korábban Székesfehérváron készült, de a Nestlé az ukrajnai Lvivbe vitte át a gyártását, és a háború miatt a Nestlé más európai üzemeiben is gyártották.
  • A Negro cukorka gyártását 2018-ban vitte Győrből a törökországi Gebzébe a Mondelez.
  • A Boci csokit pedig Csehországban gyártja a Nestlé, de tavaly a Cerbona megvette a márkát, és azt tervezte, hogy visszahozza a gyártást Magyarországra.

Számokban: a Savencia hazai leányvállalata az előző öt évből négyben veszteséges volt. Tavaly a vállalat 23,9 milliárd forintos árbevétel mellett 625 millió forintos veszteséget könyvelt el.

 
  • A cég állománya jelentősen csökkent már az előző években is. Az alkalmazottak száma 629-ről 372-re csökkent 2020 áprilisa és 2025 áprilisa között, ami mintegy 40 százalékos visszaesés.

Mi várható? Azoknak a dolgozóknak, akik nem akarnak Veszprémben vagy Kemptenben dolgozni, hazai összehasonlításban még viszonylag jónak mondhatóak az esélyei arra, hogy új állást találjanak a környéken. 

 
  • Vas vármegyében májusban a nyilvántartott álláskeresők aránya 2,32 százalék volt a munkavállalási korú népességhez képest, ami jóval alacsonyabb, mint az országos átlag (ami 3,59 százalék). Csak öt vármegyében volt ennél kedvezőbb a mutató értéke.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBudapest ipari múltjának újabb darabja tűnik el véglegA Bonbonetti gyárat a 30-as években alakította ki Stühmer Frigyes vállalata, most a Petro Porosenko volt ukrán elnökhöz köthető Roshen zárja be végleg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Negro cukorka a magyarok kedvence, pont ezért kell elvinni MagyarországrólA győri gyártás végzetét egy nekünk kedvezőtlen befektetési döntés, és a hungarikumos sajátosság együttese okozta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMi hoz többet a magyar gazdaságnak, egy kiló szalámi vagy egy kiló autó?Látszólag nem lehet egy lapon említeni a jármű- és az élelmiszeripar jelentőségét, ám más lesz a kép, ha csak az idehaza keletkező értéket nézzük meg.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat élelmiszeripar karaván medve sajt sajt savencia vas vármegye Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Bucsky Péter
2025. július 10. 06:00 Közélet, Vállalat

Külföldi hitelek miatt akadt el az állam és Tiborcz István nagy vasúti üzlete

A jelek szerint túl nagy lendülettel adták el Lázárék a GYSEV Cargót Tiborcznak, miután kicsavarták az irányítást az osztrák tulajdonostárs kezéből.

Torontáli Zoltán
2025. július 9. 10:33 Vállalat

Súlyosabb piaci gondok húzódnak meg az Unitravel csődje mögött

Épp akkor törnek be új szereplők, amikor csökken az utasok száma és vásárlóereje is.

Fontos

Stubnya Bence
2025. július 11. 09:06 Közélet

270 milliárdot osztogat el idén a kormány, és ez még csak a bemelegítés

Egyre gyűlnek a választás előtti hangulatjavítás céljából bedobott tételek, jövőre az ezer milliárdot is bőven meghaladja majd a számla.

Vámosi Ágoston
2025. július 10. 10:38 Világ

Hiába a Trump-barátság, 35 százalékos amerikai vámot kap a nyakába Szerbia

Ezt írta levelében Donald Trump, pedig a fia háromszor is járt Szerbiában az elmúlt évben, Belgrádban pedig a tervek szerint Trump-torony épül.

Vámosi Ágoston
2025. július 9. 14:48 Adat

Ötször gyorsabbnak érzékeljük az inflációt a valósnál, és ez elég sok problémát okoz

Nehéz dolga van a gazdaságpolitikának, ha ekkora a különbség, de a tartósan stabil forintárfolyam például segíthet csökkenteni az eltérést.