Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2025. június 19. 12:11 Adat, Vállalat

Feleakkora növekedést sem tudnak elérni a magyar e-kereskedők, mint a Temu és társai

Közel 15 százalékkal nőtt tavaly az e-kiskereskedelmi piac Magyarországon, de a hazai kereskedők számára egyre nehezebb a bevétel növelése – derült ki a PwC E-toplista rendezvényén ismertetett Digitális Kereskedelmi Körkép tanulmányból.

Számokban: a magyarországi e-kiskereskedelem összesített bevétele 2024-ben 1945 milliárd forint volt, ami 15 százalékos növekedés egy év alatt.

  • Ezen belül a magyar székhellyel (is) rendelkező kereskedők összesített forgalma 1616 milliárd forint volt, ez már csak 9,8 százalékos bővülés (3,7 százalékos infláció mellett).
  • Az import (vagyis nem magyarországi székhelyű kereskedők eladásából származó) bevétel 330 milliárd forint volt, ez a szegmens 25,8 százalékkal bővült.
  • Az importba tartozik a Temu is, amely 2024-ben már 120 milliárd forintos forgalmat ért el, vagyis a teljes magyar piacon már 6,2 százalékos volt a részesedése.

Alulnézet: a legnagyobb forgalmú Magyarországon aktív e-kereskedő 2024-ben az Alza.hu, a második a Kifli.hu, a harmadik a MediaMarkt lett. (A jelentős szereplők közül az Emag ezúttal nem adott forgalmi adatokat, ezért nem szerepel a rangsorban.)

  • A magyar tulajdonban lévők közül a legnagyobb e-kereskedő 2024-ben a Euronics volt, a második helyen az Aqua, a harmadik helyen pedig az iPon webáruház végzett. Az Euronics mint legnagyobb magyar szereplő bevétele a teljes lista hatodik helyére volt elég, vagyis az első öt helyen már nincs magyar tulajdonú vállalkozás.

Felülnézet: a kelet-európai régió összesített forgalma tavaly 81 milliárd euró volt (32,7 ezer milliárd forint jelenlegi árfolyamon), és ennek kimagaslóan nagy, 53 százaléka lengyelországi értékesítésből származott. Magyarország (Lengyelország, Csehország és Románia után) a negyedik legnagyobb piac volt.

Tágabb kontextus: a magyar e-kereskedők számára több okból is nehezebbé vált a növekedés, a globális szereplők egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból, a határok a magyar vásárlók szemszögéből eltűnnek, azaz egyre inkább hajlandók külföldről vásárolni, de a vásárlóerő csökken, és új magyar vásárló már szinte nem jelenik meg a piacon,

  • A magyarok ugyanis kelet-európai összehasonlításban élen járnak az internetezésben (a népesség 94 százaléka rendszeres használó), és az online vásárlásban is (71 százalék a rendszeres vásárló).

Mi következik? Ebben a piaci környezetben a magyar webshopoknak vagy a külföld felé kellene terjeszkedniük (ennek azonban a magyar gazdasági környezet jelenleg nem kedvez), vagy a meglévő vásárlókat kellene rávenni arra, hogy többet és többször költsenek.

  • Az utóbbi irány azt jelenti, hogy a hazai webshopoknak egymástól kell elvenniük a vásárlókat, egy alig növekvő tortából kell egymás kárára növekedniük, a külföldi (főleg kínai) kihívás ellenszelében.

Mit mondanak ők? A magyar e-kereskedők az üzleti kihívások közül messze legnagyobb mértékben (74,1 százalékban) a magyar gazdaságpolitikát jelölték meg problémaként, ez erős elégedetlenségre utal. A jogszabályi környezet túl gyakran és kiszámíthatatlan módon változik. Emellett a kereskedők 67,5 százaléka tapasztalja azt, hogy a magyar ügyfelek vásárlóereje csökken.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szétadóztatott magyar webáruházak nem bírják a nemzetközi versenytMiért tud egy cseh, román vagy lengyel kereskedő jobb feltételekkel Magyarországra szállítani, mint egy magyar? Miért nem fordítva következett ez be?

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Digitális Kereskedelmi Körkép e-kereskedelem e-toplista pwc Temu Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Vámosi Ágoston
2025. július 9. 14:48 Adat

Ötször gyorsabbnak érzékeljük az inflációt a valósnál, és ez elég sok problémát okoz

Nehéz dolga van a gazdaságpolitikának, ha ekkora a különbség, de a tartósan stabil forintárfolyam például segíthet csökkenteni az eltérést.

Stubnya Bence
2025. július 9. 06:04 Adat, Közélet

Kilenc hónapja az élre várták a magyar gazdaságot, miért néz ki most mégis az utolsó hely?

Tavaly még nemcsak a kormány, hanem az elemzők többsége is 3 százalék körüli növekedést várt idénre. Aztán jött a Trump-tornádó, és beindult a negatív spirál.

Torontáli Zoltán
2025. július 8. 15:51 Adat, Közélet

A bizalomvesztés ördögi körébe került a magyar gazdaság

Ha a lakosság nem hisz a növekedésben, akkor nem fogyaszt, de akkor a cégek nem ruháznak be, de akkor nem lesz növekedés.

Fontos

Stubnya Bence
2025. július 11. 09:06 Közélet

270 milliárdot osztogat el idén a kormány, és ez még csak a bemelegítés

Egyre gyűlnek a választás előtti hangulatjavítás céljából bedobott tételek, jövőre az ezer milliárdot is bőven meghaladja majd a számla.

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Vámosi Ágoston
2025. július 10. 10:38 Világ

Hiába a Trump-barátság, 35 százalékos amerikai vámot kap a nyakába Szerbia

Ezt írta levelében Donald Trump, pedig a fia háromszor is járt Szerbiában az elmúlt évben, Belgrádban pedig a tervek szerint Trump-torony épül.