„A munkám során sokszor használom a repülés során szerzett tapasztalataimat, különösen azt, hogy mindig egy-két lépéssel előre kell gondolkozni” – Roman Stoličnývel, a Dachser német logisztikai nagyvállalat délkelet-európai részlegének regionális vezetőjével beszélgettünk arról, miért fontos a minőség a logisztikában, és hogyan segítheti a cégeket a gyűjtőszállítmányozás akár a válságos időszakok túlélésében is.
Melyik a kedvenc területe a logisztikán belül?
Roman Stoličný: Kereskedelmi pilótaként végeztem, ebből kifolyólag nagyon szeretem a hálózatszervezést. Mindig lenyűgözött a repülőterek működése, ahogyan a járatok kapcsolódnak, és a légiközlekedés alapelvei, amelyek szerint mindennek takkra működne kell, magas szintű biztonsági előírások mellett. Mi ugyanezt a logikát ültetjük át a közutakra: vannak rendszeres indulások és érkezések, terminálok, ahol átrakodják az árukat, és mindig tudjuk, merre jár az adott küldemény.
Hogyan indult a pályája és mikor csatlakozott a Dachserhez?
A légifuvarozásban kezdtem a karrierem egyéni vállalkozóként Szlovákiában az 1990-es évek közepén. A régióban elsőként Magyarországon indult a Dachser sikertörténete 1999-ben, a német tulajdonú, világszerte 37 ezer munkavállalót foglalkoztató családi vállalat ekkor alapított itt vegyesvállalatot. Amikor Szlovákiára is kiterjesztették a tevékenységet, megkerestek. Szlovákiában először country managerként, majd igazgatóként dolgoztam, 2017 óta pedig Magyarországon is ügyvezetői pozíciót töltök be. Később harmadik országként Románia is bekapcsolódott, így lettem a teljes délkelet-európai részleg regionális vezetője 2019-től.
Mekkora váltás volt a magyar üzleti kultúra a szlovák után?
Örültem a lehetőségnek, ugyanakkor kíváncsi is voltam, mert egy más kultúrába, új felelősségi körbe kellett betanulni. De hála a családias vállalati kultúrának és az itteni kollégák melegszívű fogadtatásának, nem volt semmi probléma. Külföldiként nagyon büszke vagyok a magyar csapatra – sokat tanultam az üzleti modellről, kultúráról. Bár van némi fluktuáció, örömmel mondhatom, hogy a cégünkre munkaerő szempontjából is a stabilitás jellemző: több mint tíz kollégánk van, akik a kezdetektől, több mint 25 éve itt dolgoznak. Emellett nyitottak vagyunk az új generációk felé is, támogatjuk a tehetségeket.
Interjú Roman Stolicnyvel, a Dachser magyarországi ügyvezető igazgatójával a cég pilisvörösvári telephelyén. Fotó: Ancsin Gábor / Képszerkesztőség
Melyek az elmúlt évek leginkább kiemelkedő eredményei a cég életében?
Szlovákiában, Pozsony közelében hozta létre a Dachser az egyik Eurohubját, az überherrni és a clermont ferrand-i mellett, ennek megnyitása mérföldkő volt a régióban. Az Eurohubok a kontinenst átszelő szállítási útvonalak talán legfontosabb csomópontjain fekvő elosztóközpontok, ezek révén jutunk el Európa minden szegletébe pontosan, megbízhatóan, tartva a magas minőséget, a Lappföldtől egészen Gibraltárig.
Magyarországon pedig az itteni kollégákkal együtt indította el a Dachser a három üzleti területet, a közúti szállítmányozást átfogó European Logistics, a tengeri és légi szállításokkal foglalkozó Air & Sea Logistics, valamint az élelmiszerlogisztikai Food Logistics üzletágat. Az elmúlt 25 évben a Dachser Hungary egy több mint 40 milliárd forintos árbevételű vállalattá fejlődött. Az egyik legnagyobb eredmény számomra az volt, hogy erős hálózatot hoztunk létre – mostanra önálló, funkcionális egységeket, helyismerettel rendelkező kirendeltségeket, saját menedzsmenttel, szervezettel, ügyfélszolgálattal, így sokkal közelebb vagyunk a helyi vevőkhöz.
Emellett magas színvonalú élelmiszerlogisztikai szolgáltatást is nyújtunk Magyarországon, a legújabb hűtőtechnológiával, nyomon követési rendszerrel, tanúsított minőségbiztosítással. A harmadik magyarországi szolgáltatási pillérünk pedig a légi és tengeri logisztika. A tengerpart hiánya nem probléma, Kelet-Közép-Európából is jól elérhetőek a legnagyobb északi kikötők, Hamburg, Rotterdam, Bremerhaven, délre pedig Koper és Pireusz is.
Hogy néz ki a magyar logisztikai piac most, mik a legnagyobb kihívások?
A kelet-európai országok nagyon szorosan kapcsolódnak a német gazdasághoz, ami a magyaron kívül a környékbeli országok piacát is érinti. Ha a német gazdaság stagnál, ez kihat a magyar beszállítókra. A recesszió ellensúlyozására a logisztikai láncok hatékonysága, a termelékenység növelése még inkább előtérbe kerül. Több tényező is nehezíti a helyzetet: egyrészt itt vannak a magas energiaárak, az ukrajnai háborús helyzet, Magyarországon még idejön a devizakockázat, és az Egyesült Államok vámemelése is hatással lehet a piaci szereplőkre, így ügyfeleinkre is. Sokkal óvatosabbak a terjeszkedési, bővülési terveikkel. A költségek tehát jelentősen nőnek, amit egyre nehezebb ellensúlyoznia a bevételi oldalnak. És akkor megint a hatékonyságnál vagyunk. Ugyanakkor figyelni kell arra is, nehogy elveszítsük a személyes kapcsolatot a vevőkkel és a minőségi sztenderdjeinket is tartsuk. A gyűjtőszállítmányozási hálózatunk például sokat segít az ügyfeleknek, mert költséghatékony: gyűjtőszállítmányozás esetén nem szükséges megtölteni egy egész kamiont, csak annyiba kerül az árutovábbítás, amennyi helyet elfoglal a szállítmány. Ezzel partnereink sikeresen kezelhetik a piaci folyamatok kiszámíthatatlanságát.
Miben más a Dachser, mint a többi logisztikai vállalat?
Minőség, minőség és megint minőség – ebben vagyunk piacvezetők, ezzel különböztetjük meg magunkat. Mi a logisztikai szektor prémium szegmensében dolgozunk. A hatékonyságunk, magas szintű konnektivitásunk miatt alacsony a működési költségünk – ez lehetővé teszi a fejlesztéseket. Pilisvörösváron, amely hét magyarországi telephelyünk közül a legnagyobb, most tervezzük a telep méretének növelését. Két éve vadonatúj, nagyobb telephelyre költözött a kecskeméti kirendeltség, a jövőben pedig Zalaegerszegen tervezünk bővülni. Nemcsak ingatlan- és logisztikai hálózati fejlesztésekről van szó, komolyan vesszük az energiafogyasztásunk és a szén-dioxid kibocsátásunk csökkentését is elektromobilitási fejlesztésekkel, napenergiába való beruházással. Az elektromos meghajtás mellett stratégiai célunk a vasúti szállítás bevonása is, amit már tesztelünk is Bécs és Dortmund között. A vasúti szállítmányozás nagy szén-dioxid kibocsátás csökkentést eredményez a fosszilis üzemanyag-felhasználás csökkentésén keresztül, és költséghatékony is, mivel valamennyivel olcsóbb, mint a közúti.
Mi volt eddig a legnagyobb kihívás karrierje során?
Azt hiszem, a covid időszaka volt a karrierem egyik legmeghatározóbb élménye. Nagyon gyors, fókuszált döntési helyzeteket eredményezett, a kockázat kezelése és a működés fenntartása között kellett egyensúlyozni. Hiszen ha mi leállunk, és nincs, aki elszállítsa az árut, akkor az ügyfeleink gyárai is kénytelenek abbahagyni a termelést. Büszke vagyok arra, hogy egyike vagyunk annak a néhány vállalatnak, amelyik egy napra sem állt le ebben az időszakban. Természetesen multinacionális szintről is sok segítséget kaptunk, és a magyar kollégák is nagyon motiváltak voltak, ha kellett szigorú korlátozások – elválasztott csapatok, home office – mellett folytatták a munkát.
Fotó: Dachser
Hány alkalmazottat foglalkoztat a Dachser Magyarországon?
Több mint 400 munkatársunk van itt, ehhez jön még mintegy 200 teherautósofőr, akik nem saját alkalmazottak, hanem külső szolgáltatók, de a családunk részének tekintjük őket – hiszen csak nekünk dolgoznak külön szerződéssel. A munkamegosztás világos, ők az utak specialistái, a vezetésért, a teherautók karbantartásért felelősek – mi inkább a szervezési oldalon dolgozunk, rendszeroperátorok és integrátorok vagyunk.
Sokat hallani, hogy kevés a teherautósofőr, a fiatalok számára nem olyan vonzó ez a szakma. Nehéz sofőröket találni a Dachserhez?
Igen, nehéz, a generációs váltás miatt, ugyanakkor nem is olyan nehéz. Régebben az volt az általános gyakorlat, hogy a sofőrök a katonai szolgálat alatt megszerezték a jogosítványt, és rögtön volán mögé ültek a teherautókban. Ma sokkal több időt és energiát kell befektetni, ha valaki teherautósofőr szeretne lenni, az engedély megszerzése sem olcsó. A Dachsernél támogatjuk a sofőröket. Előnyünk, hogy nálunk tudják, mire számíthatnak, és emiatt sokan választanak minket. Családi tulajdonú vállalat vagyunk, a negyedik generáció is részt vesz a cégvezetésben. Ez azt jelenti, hogy a családi szellem nagyon mélyen gyökerezik a vállalati kultúrában. Ezt próbáljuk minden ország helyi szervezetébe is átvinni a személyes kapcsolatok által.
Nézzünk kicsit a jövőbe. Mikor találkozhatunk önvezető teherautókkal az utakon?
Valóban ez a jövő, de hogy mikor, milyen feltételek mellett valósul meg, az még kérdés. Úgy látom, a technológiai fejlődés gyorsabb, mint a jogszabályoké: sok megoldás már létezik, amiket nem tudunk a gyakorlatban használni, mert nincsenek készen a jogi feltételek.
A mesterséges intelligencia is meghatározza életünket, sokat segít például az előrejelzésben, ami az egyik legnagyobb kihívás a logisztikában. Az időjárást például matematikai modellekkel prognosztizáljuk, és egy hónapra előre tudjuk azt is, hogy hol, mennyi megbízásra számíthatunk. A kapacitástervezés kulcsfontosságú a hatékonyság és a költségcsökkentés miatt. Hiszek abban, hogy a sok bizonytalanság mellett a technológiai fejlődés segítségével ellensúlyozni lehet a negatív globális trendeket.
A cikk megjelenését a Dachser Hungary Kft. támogatta.
Támogatói tartalom
Fontos