Hírlevél feliratkozás
Vámosi Ágoston
2025. június 6. 08:15 Vállalat

Lemészárolták a Wizz Air részvényét, elegük van a kamuzásból a befektetőknek

Sosem zuhant még egy nap alatt olyan sokat a Wizz Air részvénye, mint csütörtökön, a friss eredmények ismertetése nyomán: a szerdai kereskedést 16,69 fonton záró részvény közel 28 százalékot esett, és nem sokkal 12 font fölött zárt.

Számokban: a társaság március végén zárult üzleti évében az 5,268 milliárd eurós árbevétel még nagyjából megfelelt az elemzői várakozásoknak, a 167,5 milliós üzemi eredmény és a 213,9 milliós nettó nyereség azonban jelentősen elmaradt mind a várakozásoktól, mind az előző évtől.

Reakciók: „a Wizz Air a kedvező makrokörnyezet ellenére sem tudja növelni a profitját. Az olajár nyomott szinten van, az euró-dollár árfolyam is pozitívan alakult az üzemanyagköltség szempontjából. De rettentően nagy mértékben növekszik az üzlet, amin változtatnia kellene a cégnek: kényelmesebb pozíciót teremtenének maguknak, ha lassabban bővülnének” – mondta a G7-nek a Concorde elemzési üzletágvezetője, Bukta Gábor.

  • Kérdés azonban, hogy az Airbusszal és a turbinagyártó Pratt & Whitneyvel meglévő szerződései ezt mennyire tennék lehetővé.
  • A hitelességi probléma a legfontosabb az elemző szerint: úgy látja, a befektetőknek elegük van abból, hogy a menedzsment negyedévről negyedévre félretájékoztatja őket, nem ad tiszta betekintést az üzletmenetbe. 
  • A Bloomberg beszámolója szerint a durva csalódást okozó eredmények komoly felzúdulást váltottak ki a részvényesek mellett az elemzők körében is, akik a tájékoztatón főleg az üzemanyagon kívüli költségek 19 százalékos növekedésének okát firtatták, hiszen elvileg egy minden fillért megfogó diszkont légitársaságról van szó.

Mit mondanak ők? Váradi József vezérigazgató főként továbbra is a hajtóműproblémákra hivatkozott, a társaság ugyanis egy időben olyan, a Pratt & Whitney által gyártott hajtóművekkel vette át új gépeit, amelyeket anyaghiba miatt hosszas ellenőrzésre és javításra kell küldeni.

  • Március végén a Wizz Air 231 repülőjéből 42 állt a földön emiatt. Május 9-i állapot szerint az utóbbiak száma 37, és várhatóan még szeptember végén is 34 lesz.
  • A vezérigazgató a Reutersnek januárban arról beszélt, hogy még két-három évig gondot okoznak a hajtóműproblémák, noha korábban ennél rövidebb időről volt szó. Most a Bloombergnek arról beszélt, hogy 2027 lesz a nagy fordulat éve ebből a szempontból.

Felülnézet: a konkurens Ryanair 1,6 milliárd euró profitot könyvelhetett el a legutóbbi pénzügyi évben, az aktuális évre pedig 20 százalék körüli profitbővülést vár.

Alulnézet: a Wizz Air viszont csak azzal tudta elkerülni a profit nélküli üzleti évet, hogy 219,9 millió euró adójóváírást könyvelt el. Ezt azért tudták megtenni, mert a vállalatcsoporton belül áthelyezték a repülőgépek vásárlási jogait a magyar leánycégből a máltaiba – mondta Bukta Gábor.

  • A vezérigazgatót körülvevő jelenlegi menedzsment issza annak a levét, hogy tíz éve kedvezőtlen szerződéseket kötöttek, noha a vezérigazgatónak ezekről a szerződésekről és azok szakmai és pénzügyi tartalmáról tudomása kellett volna, hogy legyen. A jelentésre adott reakciót látva a befektetők nem számítottak arra, hogy a lízingszerződések lejártával ekkora költség lesz a repülőgépek kötelező karbantartása.” 

Igen, de: a cég azt közölte, hogy az átlagos jegyárai alacsonyabbak a tavalyi szintnél, év közben mégis többször is árat emelt. A Wizz Discount klubtagok április 29-én kaptak egy e-mailt, amiben azt írták nekik, hogy a kedvezményes jegyárak onnantól csak a 30 eurónál drágább jegyekre vonatkoznak. Addig 20 euró volt ez a küszöb.

  • Az egyéni tagság árát is felemelték 40-ről 60 euróra, a csoportos tagság pedig 60 euró helyett ma már 100 euróba kerül egy évre.

Előzmények: a légitársaság az elmúlt években többször is nagyszabású terveivel került a címlapokra. Négy éve megpróbálták felvásárolni az EasyJetet, aztán beígérték 2023-ra a különösen nagy hatótávolságú (XLR) repülőgépek forgalomba állítását. Ebből a típusból csak nemrég vették át az első gépet.

  • Már két éve is úgy tűnt, küszöbön áll a bangladesi repülőjáratok elindítása, tavaly pedig indiai és pakisztáni járatok elindításáról beszéltek. Egyelőre egyik célország sem szerepel a légitársaság kínálatában.

Mi várható? Hivatalos előrejelzést egyelőre nem adott ki a Wizz Air 2026-os pénzügyi évre, ami szintén aláássa a befektetői bizalmat. A vállalat az elmúlt év legrosszabbul teljesítő európai légitársasága a tőzsdei árfolyam alapján. 

  • A flottát a pénzügyi nehézségek ellenére is bővítik: az említett márciusi 231 repülőt három év alatt 305-re tervezik növelni. Igaz, a korábbi tervekben még 380 szerepelt ugyanekkorra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFél milliárd forintnak megfelelő angol font kártérítést fizetett ki a Wizz Air, de csak miután a hatóság bevasalta rajtaA kártérítést azok kapták, akiknek késett vagy törölték a járatát, de a cég először elutasította a kérelmüket, a vizsgálat szerint jogtalanul.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBangladesbe készül a Wizz Air, amely már az ötödik legnagyobb európai légitársaságA British Airwayst és az Air France-t is lenyomta a Wizz Air, amely Európa leggyorsabban növekvő légitársasága, és most egy 2 milliárdos piacra készül betörni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár lefestették, mégis késik a Wizz Air által is megrendelt új repülő szolgálatba állításaAz Airbus kénytelen volt elismerni, hogy a repülésbiztonsági hatóság kifogásai miatt 2024-re csúszik az A321XLR szállítása, amelyből a Wizz Air 20-at rendelt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat fapados légitársaságok légi közlekedés repülés tőzsde vállalat váradi józsef wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. június 18. 15:40 Közélet, Vállalat

Terjed a Mészáros-Felcsút kór az európai futballban, magyar áldozata is lehet

Mészáros Lőrinc sorsára juthat a felvidéki milliárdos Világi Oszkár: lehet, hogy meg kell válnia egyik focicsapatától, hogy azt ne zárják ki a Konferencia Ligából.

Bucsky Péter
2025. június 18. 06:03 Közélet, Vállalat

Nem járnának rosszul a magyar autósok az orosz olajimport megszűnésével

Meg vannak számlálva Magyarország orosz olajimportjának napjai, ha nem tudja megfúrni a kormány az Európai Bizottság tegnap bemutatott javaslatát.

Jandó Zoltán
2025. június 16. 16:03 Vállalat

Építőipar, NER, foci, uniós pénzek, de így is be tudtak dönteni egy milliárdos céget

Uniós pénzből épült egy vagy két gyümölcsfeldolgozó, de két héttel a használatba vételi engedély megszerzése után a tulajdonos felszámolás alá került.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. június 19. 06:07 Közélet, Világ

Súlyos önámítás, mégis terjed Orbán szuverenitásmániája

A kormányfő és holdudvara a magyar szuverenitás védelmével indokolja bel- és külpolitikai lépéseit, de a valóságban a szuverenitás megalkotása óta álszent és vitatott jelenség.

Regős Gábor
2025. június 18. 13:40 Pénz

Ezt a kört megúsztuk, de mi lesz ősszel a magyar államadósság besorolásával?

Sikerült lehozni egy kilátásrontással az idei első kört, de a belső és külső kihívások miatt egyáltalán nem lehetünk nyugodtak az őszi felülvizsgálatok előtt.

Vámosi Ágoston
2025. június 17. 13:57 Világ

A benzint, a gázolajat és a gázfűtést is drágítaná 2027-től az EU klímavédelmi lépése

Sokan ellenzik a lépést, az Európai Bizottság szociális klímaalappal enyhítené a fűtés és az üzemanyagok árának várható emelkedését.