Harmincmilliárdért vásárolt cégeket tavaly Szíjj László Duna Aszfaltja, és idén sem áll le
Nagybevásárlást tartott 2024-ben a NER egyik meghatározó építőipari cége, az autópálya-tendereken rendre taroló Duna Aszfalt Zrt. A Szijjártó Pétert is jachtoztató Szíjj László tulajdonában álló vállalat közel 30 milliárd forintot költött akvizíciókra.
Volt miből vásárolniuk, hiszen a szinte kizárólag állami megrendelésekből élő vállalat az elmúlt években több tízmilliárdos nyereséget termelt.
Számokban: a Duna Aszfalt 2024-ben 271 milliárd forintos árbevételt hozott össze, ami rekord a vállalat történetében. Bár a nyereség soron nem sikerült a rekorddöntés, a 23 milliárdos profit így is elég impozáns.
Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a vállalat tulajdonképpen fixen tudja hozni ezt a profitszintet. Így az elmúlt öt évben összesítve több mint 100 milliárd forint nyereséget ért el. Ebből ugyan 25 milliárdot kivett a tulajdonos, a többi azonban a cég forrásait növelte.
Tavaly pedig ebből elég sokat költöttek el felvásárlásokra és leányvállalatokhoz kapcsolódó egyéb ügyletekre. A Duna Aszfalt majdnem 30 milliárd forint értékben vett cégeket, és további 35 milliárdnyi tartóst kölcsönt adott a tulajdonában álló vállalatoknak.
Alulnézet: a Duna Aszfaltnak hat új leányvállalat lett 2024-ben. Ezek közül kettőt – nevük alapján egy híd- és egy mélyépítő céget – maguk alapítottak tavaly novemberben.
Három céget azonban biztosan vásároltak, ezekre mehetett el a hatalmas összeg. Vettek egy korábban cseh tulajdonban lévő magyarországi vasútépítő céget, egy mélyépítő ipari munkákra szakosodott vállalatot, és megszerezték Lengyelország építőipari és ingatlanfejlesztési piacának egy jelentős szereplőjét is.
A hatodik új leányvállalatnál nem egyértelmű, hogy vásárolták vagy maguk alapították-e. Ez egy mauritiusi bejegyzésű vállalat, amely vélhetően a Duna Aszfalt afrikaiprojektjeit támogatja.
Felülnézet: a Duna Aszfalt már a korábbi években is terjeszkedett felvásárlásokkal, 2024-ben azonban sebességet váltott. A versenyhivatal annak ellenére sem talált soha semmilyen kivetnivalót ezekben az ügyletekben, hogy Szíjj László cége domináns szereplő a hazai mélyépítésben.
Ennek az a magyarázata, hogy a GVH nemcsak a felvásárló piaci erejét nézi, hanem azt is, mennyivel nő a vevő piaci részesedése a tranzakció hatására. Ha a növekmény nincs 5 százalékpont, akkor mehet az ügylet.
A gond csak az – ahogy ezt korábban bemutattuk – hogy így szinte bármely konkurensét megvásárolhatná a Duna Aszfalt. Az útépítésben ugyanis rajtuk kívül szinte egyáltalán nincs olyan cég, amelynek részesedése eléri az 5 százalékot*A témában írt cikkünkben arra jutottunk, hogy a Duna Aszfalton kívül csak egy olyan cég volt, amelynek részesedése a 2021 és 2023 közötti három év mindegyikében meghaladta az 5 százalékot, a francia tulajdonban lévő Colas Hungária Zrt. A mélyépítés egyéb szegmenseiben már több ilyen társaság is akadt, ezek azonban kivétel nélkül Mészáros Lőrinc tulajdonában álltak. Azaz a jelenlegi szabályozás szerint egy multi magyar leányán és néhány Mészáros-cégen kívül bármit megvehetne Szíjj László anélkül, hogy azt a versenyhivatal komolyabban vizsgálná..
Mi következik? A nemzetközi terjeszkedés idén is folytatódik, a Duna Aszfaltot is magában foglaló Duna Group Csehországban egy út- és vasútépítő cég többségi részesedését szerezte meg, Romániában pedig egy út- és hídépítő vállalatot. Áprilisi közleményük szerint folyamatosan vizsgálják a további piacokra való belépés lehetőségét.
Mészáros Lőrinc sorsára juthat a felvidéki milliárdos Világi Oszkár: lehet, hogy meg kell válnia egyik focicsapatától, hogy azt ne zárják ki a Konferencia Ligából.
A kormányfő és holdudvara a magyar szuverenitás védelmével indokolja bel- és külpolitikai lépéseit, de a valóságban a szuverenitás megalkotása óta álszent és vitatott jelenség.
Sikerült lehozni egy kilátásrontással az idei első kört, de a belső és külső kihívások miatt egyáltalán nem lehetünk nyugodtak az őszi felülvizsgálatok előtt.