Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2025. június 4. 14:15 Vállalat, Világ

Autóipari cégek állnak le Kína keménykedése miatt, ami a magyar járműgyártásnak is betehet

Egyes amerikai járműgyártók számára már termelési problémákat okoz, hogy Kína április eleje óta korlátozza – pontosabban exportengedélyekhez köti, amiket aztán nem ad meg – bizonyos ritkaföldfémek kivitelét. A New York Times ettől szenvedő amerikai, a Handelsblatt pedig német cégekről írt.

  • A VDA nevű német járműipari szervezet kedden arra figyelmeztetett, hogy lelassíthatja a termelést a ritkaföldfémek hiánya, de akár termeléskieséshez is vezethet. A Reuters japán (Toyota) és koreai (Hyundai) cégeket is felsorolt az érintett járműipari szereplők között.

Felülnézet: elemzők és iparági szereplők szerint Kína diplomáciai nyomásgyakorlásra használja az exportkorlátozásokat. Az intézkedés célpontja elsődlegesen az Egyesült Államok, ugyanakkor mivel Kína adja a globális kitermelés több mint 50 és a feldolgozás csaknem 80 százalékát, a hatások globálisan is érezhetőek.

Alulnézet: a CLEPA, az európai autóipari beszállítók szövetsége már egyesen arról adott ki közleményt, hogy több európai autóipari beszállító le is állt a hiány miatt. A beszállítók által április óta benyújtott exportengedély-kérelmek közül eddig csupán negyedét hagyták jóvá Kínában, sok elutasítást pedig pusztán formai okokra hivatkozva indokoltak – írja a Reuters.

  • Olyan alkatrészek gyártását veszélyezteti a korlátozás, mint például a szervokormány, az automata váltó, különféle szenzorok, kamerák, hangszórók és biztonsági övek – közölte az amerikai Szövetség az autóipari innovációért*Alliance for Automotive Innovation.
  • A több magyar telephellyel is rendelkező Robert Bosch májusban jelezte, hogy a korlátozások megnehezítették a beszállítók működését, de a Reuters kérdésére erről nem árultak el többet. A Mercedes „szorosan nyomon követi és értékeli a helyzetet”.

Tágabb kontextus: az autógyártók mellett a repülőgépgyártók, a félvezetőipari vállalatok és a katonai beszállítók ellátási láncában is kulcsfontosságúak az érintett ritkaföldfémek, az utóbbi szempont miatt ezért jelentős nemzetbiztonsági vonatkozásai is vannak a kínai korlátozásoknak.

Mi várható? Indiai, japán és európai diplomaták, autógyártók és más iparági szereplők sürgős tárgyalásokat kezdeményeztek a pekingi hatóságokkal annak érdekében, hogy felgyorsítsák a ritkaföldfémek exportengedélyeinek jóváhagyását – írta névtelen forrásokra hivatkozva a Reuters kedden.

Számokban: közben az acél- és az alumínium importvámját 25-ről 50 százalékra emelte Donald Trump előzetes ígéretének megfelelően egy elnöki rendeletben, amely szerdán már életbe is lépett.

  • A vámok emelése megvédi az érintett iparágakat, és csökkenti vagy megszünteti azokat a nemzetbiztonsági kockázatokat, amelyeket az acél- és alumínium és a hozzájuk kapcsolódó termékek importja jelent – ezzel indokolta a Fehér Ház a döntést az X-en közzétett posztban.

Miért fontos ez? Július elején lépnek életbe az április elején bejelentett, de 90 napra felfüggesztett „kölcsönös” vámok. Az eddigi gyakorlata alapján most is elképzelhető, hogy a bejelentett vámemeléssel Trump a tárgyalási pozícióját akarja javítani.

  • A Fehér Ház szerdáig várja az érintett országok ajánlatait, amelyekkel a felfüggesztett vámok élesítését tudnák elkerülni. Az is árulkodó, hogy az acél- és aluminiumvámok emelése az Egyesült Királyságra nem vonatkozik, amellyel már megszületett a kétoldalú kereskedelmi megállapodás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKína már készíti az ellencsapást a kereskedelmi háborúbanPeking az ellátási láncok elfojtásával és nyugati cégek elleni vizsgálatokkal jelezte, hogy Biden és Trump fenyegetései nem maradnak válasz nélkül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatalmas bukást kockáztat azzal, ahogyan Trump a nyersanyagokat hajszoljaGrönland vagy Ukrajna erőforrásainak megszerzése ártana az amerikai olajiparnak és a zöldenergiába fektető republikánus államoknak is, miközben komoly külpolitikai költségekkel jár.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ EU export exportkorlátozás járműipar Kína ritkaföldfémek usa védelmi ipar Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. június 18. 15:40 Közélet, Vállalat

Terjed a Mészáros-Felcsút kór az európai futballban, magyar áldozata is lehet

Mészáros Lőrinc sorsára juthat a felvidéki milliárdos Világi Oszkár: lehet, hogy meg kell válnia egyik focicsapatától, hogy azt ne zárják ki a Konferencia Ligából.

Bucsky Péter
2025. június 18. 06:03 Közélet, Vállalat

Nem járnának rosszul a magyar autósok az orosz olajimport megszűnésével

Meg vannak számlálva Magyarország orosz olajimportjának napjai, ha nem tudja megfúrni a kormány az Európai Bizottság tegnap bemutatott javaslatát.

Jandó Zoltán
2025. június 16. 16:03 Vállalat

Építőipar, NER, foci, uniós pénzek, de így is be tudtak dönteni egy milliárdos céget

Uniós pénzből épült egy vagy két gyümölcsfeldolgozó, de két héttel a használatba vételi engedély megszerzése után a tulajdonos felszámolás alá került.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. június 19. 06:07 Közélet, Világ

Súlyos önámítás, mégis terjed Orbán szuverenitásmániája

A kormányfő és holdudvara a magyar szuverenitás védelmével indokolja bel- és külpolitikai lépéseit, de a valóságban a szuverenitás megalkotása óta álszent és vitatott jelenség.

Regős Gábor
2025. június 18. 13:40 Pénz

Ezt a kört megúsztuk, de mi lesz ősszel a magyar államadósság besorolásával?

Sikerült lehozni egy kilátásrontással az idei első kört, de a belső és külső kihívások miatt egyáltalán nem lehetünk nyugodtak az őszi felülvizsgálatok előtt.

Vámosi Ágoston
2025. június 17. 13:57 Világ

A benzint, a gázolajat és a gázfűtést is drágítaná 2027-től az EU klímavédelmi lépése

Sokan ellenzik a lépést, az Európai Bizottság szociális klímaalappal enyhítené a fűtés és az üzemanyagok árának várható emelkedését.