Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2025. május 30. 14:17 Vállalat

Idén már biztosan nem pörgeti fel a magyar gazdaságot a Mercedes új gyára

2026 elején kezdődhet a Mercedes második kecskeméti gyárában a termelés, a karosszéria-, összeszerelő- és akkumulátorbeszerelő-üzemek létesítésével járó beruházás lezárultával újabb modelljeinek gyártását hozhatja Magyarországra a vállalat, középtávon 3000 munkahelyet teremtve. A cég közleménye szerint már a gyártáshoz szükséges berendezések telepítése zajlik.

Miért fontos ez? „Amint ezek a gyárak termőre állnak, és csak hónapok választanak minket el ettől, a magyar GDP ugrásszerűen meg fog nőni. Tehát az elmúlt években megkötött beruházási megállapodások a következő negyedévekben már bőven látszani fognak a GDP-növekedési adatokban, efelől mindenkit megnyugtathatok” – fogalmazott Szijjártó Péter április végén.

  • A gyenge első negyedéves GDP-adatot követő külgazdasági miniszteri reakció szerint a BMW, a BYD, a CATL és a Mercedes beruházásai nyomán ugrásszerű gazdasági növekedés jöhet, ám ehhez a Mercedes várhatóan a következő évtől járul csak hozzá. A négy gyár beindulásához már tavaly ősszel is nagy reményeket fűzött a kormány.

Igen, de: noha a Mercedes a kecskeméti kapacitásának duplázásával járó beruházását az eredeti tervek szerint idén befejezte volna, az autóipar válsága miatt ennek halasztása már tavaly felmerült. A BMW és BYD 2025 végén kezdhet Magyarországon termelni, és hasonlóan volt ütemezve a próbagyártás megkezdése a CATL üzemében is.

  • Nem kezdődött el a CATL akkugyárához kapcsolódó szennyvíz- és víziközmű-fejlesztések egy része az engedélyeztetés lassú előrehaladása miatt, így a próbagyártás indulása akár 2026 őszéig is tolódhat a 24.hu értesülése szerint. A vállalat egyelőre az őszi céldátum tartásán igyekszik, de az egyéves csúszás lehetőségével is számol.
  • A CATL a Mercedes kedvéért jött Magyarországra, nyilatkozta 2023-ban Szijjártó Péter, igaz, e kijelentés túlzó egyes szakértői vélemények szerint. A Mercedes mindenesetre újabb tisztán elektromos modellek gyártását tervezi Kecskeméten, és már most is készül ilyen típus Magyarországon, az EQB.

Számokban: a beruházások értékét nézve a CATL akkumulátorgyára messze a legjelentősebb, ez a projekt 3000 milliárd forintból valósulhat meg, igaz, ennek teljes lezárása csak 2030-ra várható. A BYD szegedi üzemlétesítése 1900 milliárd, a BMW debreceni gyára 770 milliárd, a Mercedes kecskeméti bővítése 440 milliárd forintos beruházás.

Tágabb kontextus: a Mercedes sem marad ki az európai autóipar válságából, 2025 első negyedévében négy százalékkal csökkentek a német gyártó globális eladásai. A vállalat legnagyobb piacának számító Kínában tíz százalék volt a visszaesés mértéke, amit némileg ellensúlyozott az egy százalékos növekedés az Egyesült Államokban, ám az amerikai piacon sem túl fényesek a kilátások Donald Trump kereskedelmi politikája miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA világ harmadik legnagyobb autógyártójává válhat Magyarország lakosságarányosanLegalábbis akkor, ha a tervezett kapacitással indulnak be az új üzemek, és más országok kapacitásában sem lesz túl nagy változás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFontosabbá válik a kecskeméti gyár a MercedesnekAmikor spórolni kell, akkor a Németországnál olcsóbb gyártóhelyszínek kerülnek előtérbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegközelítette a magyar járműipari leépítés mértéke a németét tavalyA magyarországi üzemek is megérzik a német járműipar válságát. További leépítésekre is lehet számítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjra azzal úszta meg a sokmilliárdos büntetést a Mercedes, hogy feldobta kartelltársaitOlcsóbban akarták letudni a roncsautókkal kapcsolatos kötelezettségeiket a gyártók, de lebuktak, mert a Mercedes kibeszélt a kartellből – nem először.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNégy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön elA kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar beruházások catl Kecskemét mercedes Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Debreczeni Anna
2025. június 12. 09:37 Támogatói tartalom, Vállalat

A logisztikában, csakúgy, mint a repülésben, két lépéssel előre kell gondolkozni

A technológiai fejlődés gyorsabb, mint a jogszabályoké, interjú Roman Stoličnývel, a Dachser magyarországi ügyvezető igazgatójával

Jandó Zoltán
2025. június 12. 05:50 Pénz, Vállalat

Több pénzt kap külföldről a kormánymédia, mint a nem kormányközeli kiadók

A Szuverenitásvédelmi Hivatal büdzséje is többszöröse annak, mint amennyi külföldi támogatást a független média kap.

Vámosi Ágoston
2025. június 11. 05:50 Közélet, Vállalat

Pár dolog kezd eltűnni a magyar vendéglátásból, például a vendég, a pénztárcája és a szakács

Tucatjával zárnak be országszerte még a neves éttermek is, nincs a vendégeknek pénzük, az alapanyag, a rezsi és a közteher viszont az egekben van.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. június 16. 10:48 Adat

Ötödével kevesebb gyereknek kezdődik a nyári szünet, mint az ezredfordulón

Több mint 1,2 millió általános és középiskolás kezdi meg a vakációt ezen a héten. A 2000-es évek elején még az 1,6 milliót közelítette ez a szám.

Gergely Péter
2025. június 15. 06:50 Pénz

Szinte senki sem igényel 20 éves kor alatt munkáshitelt

Az alsó korhatár egy banknál 17, a többinél 18 év, de a hitelfelvétel inkább csak 23-25 éves korban válik életszerű lehetőséggé.

Elek Péter
2025. június 14. 06:50 Közélet

A magyar gazdaság rémisztő adatáról, amelyik zuhan, mint a kő

Még ha látna is fantáziát valaki nálunk egy beruházásban, érdemes megkockáztatnia, hogy egy reggel arra ébred, éppen az ő pénzét teszi fel az állam a kaszinóban?