Idén már biztosan nem pörgeti fel a magyar gazdaságot a Mercedes új gyára
2026 elején kezdődhet a Mercedes második kecskeméti gyárában a termelés, a karosszéria-, összeszerelő- és akkumulátorbeszerelő-üzemek létesítésével járó beruházás lezárultával újabb modelljeinek gyártását hozhatja Magyarországra a vállalat, középtávon 3000 munkahelyet teremtve. A cég közleménye szerint már a gyártáshoz szükséges berendezések telepítése zajlik.
Miért fontos ez? „Amint ezek a gyárak termőre állnak, és csak hónapok választanak minket el ettől, a magyar GDP ugrásszerűen meg fog nőni. Tehát az elmúlt években megkötött beruházási megállapodások a következő negyedévekben már bőven látszani fognak a GDP-növekedési adatokban, efelől mindenkit megnyugtathatok” – fogalmazott Szijjártó Péter április végén.
A gyenge első negyedéves GDP-adatot követő külgazdasági miniszteri reakció szerint a BMW, a BYD, a CATL és a Mercedes beruházásai nyomán ugrásszerű gazdasági növekedés jöhet, ám ehhez a Mercedes várhatóan a következő évtől járul csak hozzá. A négy gyár beindulásához már tavaly ősszel is nagy reményeket fűzött a kormány.
Igen, de: noha a Mercedes a kecskeméti kapacitásának duplázásával járó beruházását az eredeti tervek szerint idén befejezte volna, az autóipar válsága miatt ennek halasztása már tavaly felmerült. A BMW és BYD 2025 végén kezdhet Magyarországon termelni, és hasonlóan volt ütemezve a próbagyártás megkezdése a CATL üzemében is.
Nem kezdődött el a CATL akkugyárához kapcsolódó szennyvíz- és víziközmű-fejlesztések egy része az engedélyeztetés lassú előrehaladása miatt, így a próbagyártás indulása akár 2026 őszéig is tolódhat a 24.hu értesülése szerint. A vállalat egyelőre az őszi céldátum tartásán igyekszik, de az egyéves csúszás lehetőségével is számol.
A CATL a Mercedes kedvéért jött Magyarországra, nyilatkozta 2023-ban Szijjártó Péter, igaz, e kijelentés túlzó egyes szakértői vélemények szerint. A Mercedes mindenesetre újabb tisztán elektromos modellek gyártását tervezi Kecskeméten, és már most is készül ilyen típus Magyarországon, az EQB.
Számokban: a beruházások értékét nézve a CATL akkumulátorgyára messze a legjelentősebb, ez a projekt 3000 milliárd forintból valósulhat meg, igaz, ennek teljes lezárása csak 2030-ra várható. A BYD szegedi üzemlétesítése 1900 milliárd, a BMW debreceni gyára 770 milliárd, a Mercedes kecskeméti bővítése 440 milliárd forintos beruházás.
Tágabb kontextus: a Mercedes sem marad ki az európai autóipar válságából, 2025 első negyedévében négy százalékkal csökkentek a német gyártó globális eladásai. A vállalat legnagyobb piacának számító Kínában tíz százalék volt a visszaesés mértéke, amit némileg ellensúlyozott az egy százalékos növekedés az Egyesült Államokban, ám az amerikai piacon sem túl fényesek a kilátások Donald Trump kereskedelmi politikája miatt.
Még ha látna is fantáziát valaki nálunk egy beruházásban, érdemes megkockáztatnia, hogy egy reggel arra ébred, éppen az ő pénzét teszi fel az állam a kaszinóban?