Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2025. május 29. 10:15 Adat, Vállalat

Olyan árháborút robbantott ki a BYD, amiben sok gyártó elvérezhet

Sokkolta a kínai versenytársakat és a befektetőket a BYD árcsökkentése, amely számos versenytársat bedöntő árháborúhoz vezethet.

Előzmények: a BYD múlt héten jelentős árcsökkentést jelentett be Kínában, június végéig az – Európában Dolphin Surf néven futó – Seagull modellt például 20 százalékkal, a Sealt 34 százalékkal adja olcsóbban a vállalat.

  • A lépés hatására a BYD részvényei ezen a héten több mint 10 százalékot estek, a Volvót is magában foglaló Geely papírjai 13 százalékot, míg más versenytársak megúszták pár százalékos eséssel.

Felülnézet: a jelentős állami támogatással életre hívott és megerősített kínai autóipar túlzsúfolt, az országban működő 169 autógyártó több mint felének a 0,1 százalékot sem éri el a piaci részesedése.

  • A helyzet a Reuters szerint az előző század elejének amerikai autóiparára emlékeztet, amikor több mint száz vállalat versengett egymással és a Forddal, mielőtt a nagy részük lehúzta a rolót vagy felvásárolták a versenytársak.

Mit mondanak ők? „Már a mi iparágunknak is megvan a maga Evergrande-ja, csak még nem omlott össze” – fogalmazott baljóslatúan egy pénteki interjúban a Great Wall Motor elnöke, a kínai ingatlanszektor válságát fémjelző hatalmas ingatlanfejlesztőre utalva.

Reakció: a BYD árcsökkentése más tényezőkkel együtt vérfürdőhöz vezethet az év hátralévő részében, amely bedöntheti az olyan törékeny anyagi helyzetben lévő startupokat, mint például a Neta vagy a Polestar – mondta a Reutersnek Tu Le kínai autóipari elemző.

Igen, de: a szintén a Reuters által megszólaltatott Michael Dunne ágazati elemző arra hívta fel a figyelmet, hogy már évek óta jósolják a kínai autóipar konszolidációját, és bár eddig is mentek csődbe gyártók, mindig jöttek helyettük újak.

Számokban: a BYD megengedheti magának az árháborút, az első negyedévben árbevétel-arányos bruttó nyeresége 20 százalék volt, a nettó profitja pedig 9,15 milliárd jüanra (448 milliárd forint) nőtt.

  • Nemcsak a profithányadot tekintve sikerült megelőzni a korábban világszerte irigyelt Teslát, hanem áprilisban már az európai eladásokban is, amire sosem volt még példa.
  • A BYD idénre is nagyon ambiciózus, 28 százalékos növekedési terveket határozott meg, a tavalyi 4,3 millió után 5,5 millió autót akar eladni, ebből 800 ezret külföldön.

Alulnézet: az exportban idén legfeljebb mellékszerepet kaphat az épülő szegedi gyár, egyes hírek szerint októberben, mások szerint csak 2026-ban indul a gyártás.

  • A kínai árháborúnak valószínűleg mérsékelt hatása lesz az európai piacra, ahol egyébként a JATO Dynamics elemzése szerint a kínai gyártók – az e-autókat sújtó uniós vámokra reagálva – egyre inkább hibrid és hagyományos hajtású autókkal nyomulnak.
  • Az ACEA európai autóipari szervezet által jegyzett kínai (hátterű) autógyártók közül az egyebek mellett az MG-t is tulajdonló SAIC Motor 52 százalékkal növelte uniós eladásait az év első harmadában, a Volvo viszont 19 százalékos mínuszt könyvelt el (pdf).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyar beszállítókat és fejlesztést ígér a BYD Szegedre, de induláskor még az összeszerelés lesz a fókuszA szegedi beruházás munkaerőpiaci előnyei az országon kívül csapódnak le, a magyar beszállítók megjelenése és a helyi k+f csak évek múlva jön szóba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarországi tervein is változtatott a BYD az európai terjeszkedésének kudarcai alapjánTöbb intézkedést is elfogadott a cég a hibáiból tanulva. Szegeden olyan mérnököket is alkalmaznának, akik az európai ízléshez igazítanák az autóikat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiután megdrágította az EU a kínai e-autókat, elkezdtek benzinest hozniNem sikerült megállítani a terjeszkedést, a kínai márkák piaci részesedése öt százalék fölé emelkedett.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat autóipar autópiac BYD Geely kínai autó saic tesla Volvo Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2025. június 16. 10:48 Adat

Ötödével kevesebb gyereknek kezdődik a nyári szünet, mint az ezredfordulón

Több mint 1,2 millió általános és középiskolás kezdi meg a vakációt ezen a héten. A 2000-es évek elején még az 1,6 milliót közelítette ez a szám.

Hajdu Miklós
2025. június 13. 11:18 Adat

A fiatalok egyik menekülése a szegénység elől a mamahotelben maradás

Az egyik fontos szegénységi statisztikát alapvetően befolyásolja, hogy milyen későn költöznek el a fiatalok a szülők háztartásából.

Stubnya Bence
2025. június 11. 15:46 Adat

Csak két szakma előzi meg a politikusokat a fizetési listán

Az utóbbi öt évben a pilóták megelőzték a képviselőket, államtitkárokat és minisztereket. A szakorvosok előreléptek a negyedik helyre.

Fontos

Gergely Péter
2025. június 15. 06:50 Pénz

Szinte senki sem igényel 20 éves kor alatt munkáshitelt

Az alsó korhatár egy banknál 17, a többinél 18 év, de a hitelfelvétel inkább csak 23-25 éves korban válik életszerű lehetőséggé.

Elek Péter
2025. június 14. 06:50 Közélet

A magyar gazdaság rémisztő adatáról, amelyik zuhan, mint a kő

Még ha látna is fantáziát valaki nálunk egy beruházásban, érdemes megkockáztatnia, hogy egy reggel arra ébred, éppen az ő pénzét teszi fel az állam a kaszinóban?

Mészáros R. Tamás
2025. június 13. 05:50 Közélet, Világ

Trump, Putyin vagy Orbán, a független intézmények elleni hadjárat mögött ugyanaz van

A kulturális hegemónia vágya és a hatalomtól független civil szerveződések tagadása is felsejlik a kormány ellehetetlenítési törvénytervezete mögött.