Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2025. március 18. 12:35 Vállalat

Mi még alig érezzük, de eléggé zsugorodik az Audi

7500 állást szüntet meg Németországban az Audi 2029-ig, vagyis a globális munkaerejének nyolc, a németországinak 14 százalékát építi le az autógyártó. Az elbocsátások az adminisztrációs és fejlesztési munkaköröket is érintik, és évi egymilliárd eurós költségcsökkenést eredményezhetnek.

Előzmények: az Audi 2019-ben 9500 gyártással kapcsolatos munkahely 2025-ig történő megszüntetése mellett döntött a Neckarsulmban és Ingolstadtban működő üzemeiben. A lépéstől várt profitnövekedés azonban elmaradt a gyenge értékesítés és a brüsszeli Audi-gyár bezárásának költségei miatt.

  • Az Audi Hungária állományának érdemi csökkentése szintén 2019-ben merült fel.
  • Február végén zárta be az Audi a Brüsszel közelében működő gyárát, ahol az utolsó napokban háromezren dolgoztak, miután 1500-2000 állás már tavaly megszűnt. A belga munkaerő túl drágának bizonyult.
  • Az Audi tavaly nyilvánvalóvá tette, hogy Kínába és Mexikóba költöztetné a termelést.

Alulnézet: a győri Audi-üzemet egyelőre nem fenyegeti létszámleépítés, de a konszern egy ideje más márkákat is elkezdett Magyarországon gyártani, és a magyarországi leányvállalat létszáma ennek ellenére nem növekedett. Sőt 2020 óta fokozatosan, összességében mintegy 1500 fővel csökkent.

  • Magyarországon egyelőre inkább a kisebb járműipari szereplőket, beszállítókat érinti az autóipar válsága.

Felülnézet: A termelési és foglalkoztatási adatok jelzik, hogy a német autógyártók problémái a magyar gazdaságba is begyűrűznek, de egyelőre némileg fékezi a fo,yamatot, hogy a magyarországi munkaerő még mindig viszonylag olcsó. A Mercedes például épp a kecskeméti gyártás felfuttatásával próbálja korlátozni a költségeit.

Tágabb kontextus: a munkaerő mellett az energia is viszonylag drága lett Európában az elmúlt években, és a gyártás többletköltségeit a gyenge kereslet és a kínai konkurencia erősödése miatt egyre nehezebben viselik a német autóipari szereplők. Az ágazat kilátásait újabban Donald Trump vámintézkedései tovább rontották.

Mi várható? Az új német kormány az autóipar megsegítésére siethet, de ennek módja még kérdéses. A belga védelmi miniszter eközben felvetette, hogy a volt brüsszeli Audi üzemet alakítsák fegyvergyárrá.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJelentős létszámcsökkentés az Audi győri gyárában, ezernél több ember távozhatAz autóipar bizonytalan helyzete miatt fokozatosan csökkentik a gyár létszámát ott dolgozók szerint. Az Audi saját bevallása szerint nagy kihívás előtt áll.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kisebb magyar autóipari cégeket tizedelte meg legsúlyosabban a lopakodó leépítésA 110 fős egri leépítés csak a jéghegy csúcsa, olyan céget is találtunk az ágazatban, ahol tavaly több mint 700 fővel csökkent az állomány.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegközelítette a magyar járműipari leépítés mértéke a németét tavalyA magyarországi üzemek is megérzik a német járműipar válságát. További leépítésekre is lehet számítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTrump a vámokkal épp adott még egy gyomrost a megroggyant magyar autóiparnakHa belemar a vám a német autógyártók profitjába, akkor nem az lesz a prioritás, hogy Magyarországon fejlesszenek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Audi autógyártás autóipar leépítés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. április 16. 14:17 Közélet, Vállalat

Az UEFA-n kívül senki nem hiszi el Mészáros Lőrincnek, hogy eladta a focicsapatát

Ha az Európai Labdarúgó-szövetség komolyan venné a saját szabályait, akkor nem csak az Eszék, de a Felcsút is bajba kerülhetne. De úgy tűnik, nem veszi.

Jandó Zoltán
2025. április 15. 08:17 Vállalat

Hétszázmilliót követel a NAV a Mészáros Lőrinc esküvőjét és akadémiáját védő cégtől

Tucatnyi Mészáros-cégnek dolgozott az Eurovéd Security Zrt., amelytől 700 millió forintot vár az adóhatóság.

Vámosi Ágoston
2025. április 13. 13:21 Vállalat

„Általános az elkeseredettség” – legalább 800 ember maradhat munka nélkül Dunaújvárosban

Több mint 70 milliárdot költött az állam a megmentésére, mégis kétséges a Dunai Vasmű jövője. A cseh és román testvércégek helyzete sem biztatóbb.

Fontos

Virovácz Péter Havasi Kinga
2025. április 17. 05:50 Világ

Hol van az a pont, amely felett a vámháborúnak már nincs értelme?

Amerika a potenciális recesszió mellé bizalmi és tőkepiaci válságot rakott a saját nyakába, ezzel a feltörekvő piacok közé árazta be magát.

Váczi István
2025. április 16. 11:59 Pénz

Idegesek a befektetők, Argentína lesz az Egyesült Államokból?

Sok évtizedes bizalmat kezdett ki Donald Trump kaotikus gazdaságpolitikája, aminek következményeit Magyarországon is érezhetjük.

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2025. április 16. 05:45 Közélet

Tele vannak a raktárak eladatlan hússal és tejjel, és ez nagyon sokba fog kerülni

Óriási költségekkel jár, hogy a száj- és körömfájás miatt beragadt az export, és nagy a bizonytalanság abban, hogy milyen kárenyhítést kapnak a piaci szereplők.