Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2025. március 12. 14:25 Adat, Vállalat

A világ harmadik legnagyobb autógyártójává válhat Magyarország lakosságarányosan

A Mercedes új kecskeméti gyára is elkezdi a sorozatgyártást a jövő év elején – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Stuttgartban a minisztérium közleménye szerint.

Számokban: Szijjártó bejelentése alapján ezzel a Mercedes magyarországi gyártókapacitása a duplájára nő, Kecskeméten összesen 400 ezer autó készül majd évente. 

  • Tavaly több mint 146 ezer, 2023-ban 174 ezer, 2022-ben pedig valamivel több mint 150 ezer autó készült itt vállalati közlemények és a 24.hu által idézett céges beszámoló alapján.

Előzmények: Szijjártó 2022 nyarán jelentette be, hogy a Mercedes 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti magyarországi üzemét, és hogy a projektet a magyar állam 14 milliárd forinttal támogatja.

  • A beruházás volumene az eredetileg bejelentetthez képest még bővült is, ugyanis egy hagyományos és egy elektromos modellcsaláddal kompatibilis platform gyártáshoz szükséges kapacitások mellett egy akkumulátorbeszerelő-üzem építését is bejelentették.
  • Az iparág lassulása miatt felmerültek tavaly olyan pletykák, hogy az eredetinél tervezettnél mégis kisebb lesz a beruházás. A 24.hu kérdésére a vállalat azonban cáfolta, hogy módosítottak volna a duplázásra vonatkozó terveken.

Alulnézet: a tervek szerint a bővítést követően körülbelül 3000 fővel nő a Mercedes állománya Kecskeméten. A vállalat múlt heti közleménye szerint a gyár mintegy 4500 főt foglalkoztat. (A hivatalos adatok egyébként ennél több, közel 4850 alkalmazottat mutatnak tavaly decemberre, ami 2023 decemberéhez képest mintegy 50 fős állománynövekedés.)

  • A Mercedes alkalmazottjainak száma olyan időszakban is nőni tudott, amikor az iparág egészében csökkenés volt, és a létszám még csaknem kétharmados bővülés előtt áll a tervek alapján.

Tágabb kontextus: Szijjártó szerint a Mercedes új kecskeméti gyárának termelésbe állása után rövidesen évente egymillió autó készül majd Magyarországon, amire csak öt európai ország képes.

  • A győri Audi-üzemben 2023-ban mintegy 178 ezer autót gyártottak le, az esztergomi Suzuki-üzemben pedig 156 ezret, tehát a kecskeméti Mercedes által legyártott 174 ezerrel együtt valamivel több mint 500 ezer jármű készült Magyarországon.
  • A szegedi BYD-üzem tervezett kezdeti kapacitása 150 ezer autó lesz (ami később 300 ezerre nő), és ugyanekkora a debreceni BMW-gyár tervezett kapacitása is. A kecskeméti kapacitásbővüléssel ez együttesen valóban elérheti az egymilliós számot, ha a tervek nem módosulnak.

Felülnézet: 2023-ban Magyarország a világ 5. legnagyobb autógyártójának számított lakosságarányosan, ami azt jelenti, hogy 2017-hez képest jelentősen nőtt az ország globális jelentősége az iparágon belül, amikor még csak a 9. legnagyobb gyártó volt.

 
  • Minden más változatlansága mellett Japánt és Dél-Koreát is beelőzve Szlovákia és Csehország mögé lépne fel a ranglistán Magyarország, ha a legyártott mennyiség megduplázódna.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFontosabbá válik a kecskeméti gyár a MercedesnekAmikor spórolni kell, akkor a Németországnál olcsóbb gyártóhelyszínek kerülnek előtérbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az egyik legnagyobb vesztese Trump kereskedelmi háborújánakA legkiszolgáltatottabbak közé tartozunk, mindössze négy olyan ország van, ahol jobban félhetnek a kereskedelmi háború negatív hatásaitól.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Audi BMW BYD járműipar legyártott autók mercedes suzuki Szijjártó Péter Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Vámosi Ágoston
2025. július 9. 14:48 Adat

Ötször gyorsabbnak érzékeljük az inflációt a valósnál, és ez elég sok problémát okoz

Nehéz dolga van a gazdaságpolitikának, ha ekkora a különbség, de a tartósan stabil forintárfolyam például segíthet csökkenteni az eltérést.

Stubnya Bence
2025. július 9. 06:04 Adat, Közélet

Kilenc hónapja az élre várták a magyar gazdaságot, miért néz ki most mégis az utolsó hely?

Tavaly még nemcsak a kormány, hanem az elemzők többsége is 3 százalék körüli növekedést várt idénre. Aztán jött a Trump-tornádó, és beindult a negatív spirál.

Torontáli Zoltán
2025. július 8. 15:51 Adat, Közélet

A bizalomvesztés ördögi körébe került a magyar gazdaság

Ha a lakosság nem hisz a növekedésben, akkor nem fogyaszt, de akkor a cégek nem ruháznak be, de akkor nem lesz növekedés.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. július 9. 10:33 Vállalat

Súlyosabb piaci gondok húzódnak meg az Unitravel csődje mögött

Épp akkor törnek be új szereplők, amikor csökken az utasok száma és vásárlóereje is.

Vámosi Ágoston
2025. július 8. 14:07 Közélet, Pénz

Több száz magyar dolgozó maradhat ki az Otthon Start programból

A nemzetközi szervezetek alkalmazottai fennakadhatnak a kétéves magyar jogviszony szűrőjén, de messze nem ez egyetlen nyitott kérdés.

Torontáli Zoltán
2025. július 8. 06:02 Közélet, Vállalat

Az árrésstop miatt nincs elég olcsó tej a boltban

Az intézkedés rövidtávú hatása mára kifulladt, de továbbra is olyan piactorzítást okoz, amelynek mellékhatásai senkinek sem jók.