Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

Az árbevétel-arányos profit a magyar közúti fuvarozásban átlagosan mindössze 3-5 százalék körül volt korábban, de az utóbbi időben ez az arány még alacsonyabbá válhatott – nyilatkozta a fuvarozási szektor számára átfogó szolgáltatást nyújtó Eurowag cégcsoport Magyarországért felelős igazgatója, Kálmán László.

Számokban: Magyarországon jelenleg mintegy 19,5 ezer közúti fuvarozói engedéllyel rendelkező vállalkozás van, a járvány utáni időszakban, azaz körülbelül két éve viszont még 21 ezer volt.

  • A hétköznapi szóhasználattal kamionnak hívott (CE) kategóriában 90 ezer vontató van a cégeknél, az ennél kisebb teherautók számát 500 ezerre becsülik.
  • A piacon rendkívül sok a kis családi vállalkozás, amely jellemzően csak pár kamionnal fuvarozik, a nagyobb szereplők száma jóval kevesebb, de ezek nagy flottákat üzemeltetnek – így jön ki végül, hogy az egy cégre jutó kamionok száma mindössze 7.

Felülnézet: a fuvarozó cégeknek szinte minden fontosabb költségnél jelentős emelkedéssel kellett szembenézniük. Az üzemanyag mellett most már döntő elemmé drágult az útdíj, de emelni kell az alkalmazottak bérét és alaposan drágult a kamionok lízingdíja is.

Alulnézet: a fuvarozók jelentős része azért van csapdában, mert nem tudja a megrendelőkre hárítani a nagyobb költségeket, hiszen a magyar gazdaság teljesítményének csökkenésével a fuvarok iránti kereslet is érdemben mérséklődik. A folyamat jól követi az általános gazdasági trendet: Magyarországon a visszaesés jóval nagyobb, mint Európában.

 
  • Senki nem gondolt volna erre korábban, de a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos kamionsofőr-hiány is enyhülni kezdett, mert csökken a fuvarok mennyisége, illetve 1500 fuvarozócég el is tűnt a piacról (pontosabban az új cégek és a megszűnők egyenlege ennyi).

Tágabb kontextus: az ipari és építőipari szállítások iránti kereslet esett vissza leginkább, a piacon a nagy szegmensek közül egyedül a kiskereskedelemben és az ahhoz kapcsolódó e-kereskedelmi szállításokban van bővülés. Utóbbiakat azonban jellemzően néhány nagy szereplő végzi, a kis- és közepes vállalkozások erre a növekedésre nem tudnak felülni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKamionsofőr már rég nincs elég, most már kamion sincsCsak két dolog hiányzik ahhoz, hogy a fuvarpiac működjön, a kamion és a sofőr. Hogyan fordulhat elő, hogy óriási a kereslet, van gyártókapacitás, mégis egyre nehezebb árut szállítani?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokallod a kamionokat a magyar utakon? Az igazán forgalmas viszonylatok máshol vannakVisszaesett az EU-n belüli közúti teherfuvarozás tavaly, a határokat átlépő legforgalmasabb viszonylatok jól mutatják Németország központi szerepét az ágazatban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat csőd fuvarozás kamion kereslet közúti áruszállítás munkaerőhiány sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. január 22. 17:30 Közélet, Vállalat

Rákosrendező-gate: adásvételi szerződést kér Habonyéktól a bíróság

Nem jegyezte még be a cégbíróság Habony Árpád körének tulajdonszerzését annál a cégnél, amelynek elővásárlási joga van a mini-Dubaj területének egy részére.

Stubnya Bence
2025. január 22. 13:04 Vállalat

Magyarországon termelő akkugyártók rovására növelte piaci részesedését a CATL

A cég árbevétele először csökkent tavaly a megalapítása óta, de még így is nőtt a piaci részesedése az itthon termelő koreai versenytársaival szemben.

Stubnya Bence
2025. január 22. 06:04 Közélet, Vállalat

Dobbantó lett Magyarország sok vendégmunkásnak, a vietnámiak többsége lelépett

Az ukrán, a vietnámi és a Fülöp-szigeteki dolgozók is egyre inkább csak ugródeszkaként tekintettek Magyarországra, ezért is kellett lépnie a kormánynak.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. január 24. 11:03 Adat, Közélet

Már az elején elvéthetjük az egymilliós átlagbérhez vezető utat

Önmagában nem néz ki rosszul a bérdinamika, de a lassuló trend alapján nagyon meglepő lenne, ha időre elérnénk a kormányzati ígéret kiindulópontját.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 16:45 Pénz

Jól hangzik a 8 százalékos banki kamat, de az adó elviszi több mint a negyedét

Elsőre jól hangzanak a banki betétakciók, de 28 százalék az adóteher, és ha befektetési jegyet is kell venni, akkor általában a kockázat is magasabb.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 13:43 Pénz, Világ

Jól fizet az orosz biznisz, csak lehet, hogy elveszik a profitot

A Raiffeisen kétmilliárd eurós büntetése jól mutatja, hogy milyen könnyen semmivé válhat az Oroszországban maradt nyugati cégek által megtermelt nyereség.