Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. augusztus 30. 15:31 Vállalat, Világ

Mélyütés lenne Magyarországnak a Barátság leállítása, de Ukrajna is sokat veszthet

Frissítés 16.10: a 444 arról ír egy friss ukrán cikk alapján, hogy az ukrán elnöki tanácsadó máris módosította a szavait, és ez alapján 2029 végéig folyamatos maradhat a kőolaj áramlása a Barátság vezeték déli, hazánkat is kiszolgáló ágán.

Leáll a Barátság kőolajvezeték 2025 kezdetével, közölte egy interjúban Mihajlo Podoljak, Volodimir Zelenszkij ukrán elnök tanácsadója. Ha ez bekövetkezik, akkor csak a Horvátország felől érkező Adria csővezetéken importálhat olajat Magyarország.

Miért fontos ez? A Barátságon érkezik Magyarországra az orosz REB típusú olaj, a Mol százhalombattai és pozsonyi finomítóit ennek feldolgozására építették ki. A cég megkezdte az üzemek átállítását a tenger felőli szállítmányok finomítására, ám ezek a beruházások csak 2026 végére lesznek készen az eddigi tervek szerint.

  • A tengeren sem érkezhet orosz olaj, az azzal szembeni uniós embargó alóli kivétel csak a szárazföldi vezetékes szállításokra vonatkozik Csehország, Magyarország és Szlovákia esetében. Tengeri importra Bulgáriának és Horvátországnak van lehetősége. Csehország már az idén leválhat az orosz nyersolajról, így a döntés a magyar és a szlovák ellátást fenyegeti.

Igen, de: a lépés Ukrajna részéről is áldozatot jelent. Az orosz energiahordozók tranzitja amellett, hogy jelentős bevételi forrás az ország számára – a Barátság vezeték forgalma révén ez 180 millió dollár lehetett 2022-ben a Washington Post szerint –, egy kis Oroszországgal szembeni befolyásra is lehetőséget adott, és némileg korlátozhatta a támadások kiterjedését.

  • Ukrajna európai támogatóinak ellátásbiztonsága is szempont lehetett a vezeték eddigi működtetésében, amit a háború kezdete óta vita övez az országban. A Barátság felrobbantását is fontolóra vette már Volodimir Zelenszkij ukrán elnök, ami az oroszbarát magyar külpolitika miatt merülhetett fel az amerikai lap szerint.

Reakció: „a Mol ebben a témában nem kapott semmilyen jelzést, holott ha lenne változás, elsőként tájékoztatnának minket. Az ukrán féllel továbbra is meglévő és jó üzleti kapcsolatunk van, valamint a szállítások is folyamatosak” – közölte a magyar olajtársaság.

Alulnézet: Magyarország felől jelentős áram- és üzemanyagexport zajlik Ukrajna irányába, ennek esetleges korlátozása már a Lukoil olajszállításának kijevi megtiltásakor is felmerült, ám a kormány azt is hozzátette, hogy nem játssza ki ezt a kártyát. Ukrajnának Németország és főleg Lengyelország fontosabb kereskedelmi partnere, mint Magyarország.

Mi várható? 5-10 százalékos, akár 50 forintos áremelkedés bekövetkezhet a benzinkutakon Pletser Tamás olaj- és gázipari elemző Portfolionak adott becslése szerint, de az ellátás biztonságával a szabadpiaci viszonyok közepette nem lesz gond. A kormány ugyanakkor kénytelen lehet lemondani a régiós átlaghoz kötött üzemanyagárakról, és a Moltól beszedett különadóktól is eleshet.

  • Csökkentett kapacitáson működhet tovább a Mol két finomítója az új helyzetben, amelyek a magyar és a szlovák kereslet nyolcvan százalékát fedezhetik majd. A maradék húsz százalék importja is extra költségekkel jár majd a drágább termékvásárlás és logisztika miatt. A Mol részvények árfolyama a hírek következében esni kezdett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért van egyáltalán Lukoil-ügy, és ki lesz a haszonélvezője?Magyarország orosz energiafüggősége már nem létezik, amit látunk, az a kormány politikai figyelemelterelő művelete - írja szakértő szerzőnk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFontosak vagyunk Ukrajnának, de messze nem a legfontosabbakKInek fájna a magyar-ukrán kereskedelmi kapcsolatok lefagyása? Mindenkinek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ barátság kőolajvezeték benzinár Mol orosz olaj orosz-ukrán háború Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. január 22. 17:30 Közélet, Vállalat

Rákosrendező-gate: adásvételi szerződést kér Habonyéktól a bíróság

Nem jegyezte még be a cégbíróság Habony Árpád körének tulajdonszerzését annál a cégnél, amelynek elővásárlási joga van a mini-Dubaj területének egy részére.

Stubnya Bence
2025. január 22. 13:04 Vállalat

Magyarországon termelő akkugyártók rovására növelte piaci részesedését a CATL

A cég árbevétele először csökkent tavaly a megalapítása óta, de még így is nőtt a piaci részesedése az itthon termelő koreai versenytársaival szemben.

Stubnya Bence
2025. január 22. 06:04 Közélet, Vállalat

Dobbantó lett Magyarország sok vendégmunkásnak, a vietnámiak többsége lelépett

Az ukrán, a vietnámi és a Fülöp-szigeteki dolgozók is egyre inkább csak ugródeszkaként tekintettek Magyarországra, ezért is kellett lépnie a kormánynak.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. január 24. 13:34 Világ

Újra sorban állás jöhet a német határokon

Egy hónap múlva kiderül, ki vezeti a következő négy évben a német kormányt. A legesélyesebb jelölt, Friedrich Merz visszaállítaná a határellenőrzést.

Hajdu Miklós
2025. január 24. 11:03 Adat, Közélet

Már az elején elvéthetjük az egymilliós átlagbérhez vezető utat

Önmagában nem néz ki rosszul a bérdinamika, de a lassuló trend alapján nagyon meglepő lenne, ha időre elérnénk a kormányzati ígéret kiindulópontját.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 16:45 Pénz

Jól hangzik a 8 százalékos banki kamat, de az adó elviszi több mint a negyedét

Elsőre jól hangzanak a banki betétakciók, de 28 százalék az adóteher, és ha befektetési jegyet is kell venni, akkor általában a kockázat is magasabb.