Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. július 2. 16:34 Vállalat, Világ

Megint káosz van a konténerszállításban, és ez megint meglökheti az inflációt

Meredeken emelkedik a konténerek tengeri szállításának költsége, és ez elkerülhetetlenül felfelé fogja nyomni az inflációt Európában és Amerikában is.

Miért fontos ez? A koronavírus-járvány után óriási konténerhiány volt, az árak kilőttek, és több más tényezővel együtt ez is okozója volt annak az inflációs hullámnak, amelyet a sérülékeny magyar gazdaság a legkevésbé tudott az EU-ban csillapítani.

Háttér: a vörös-tengeri útvonalat a jemeni húszik támadásai miatt a nemzetközi hajóforgalom kénytelen elkerülni Afrika felé, a szállítási költségek és idők nőnek, utóbbi miatt ismét konténerhiány, illetve súlyos logisztikai problémák léptek fel.

Számokban: a járvány után egy 40 lábas konténer szállításáért akár 20 ezer dollárt is fizetni kellett, a helyzet normalizálódása után 4 ezer dollárra csökkent a díj, ám most ismét 10-11 ezer dollár fölé emelkedett – áll a magyar Trans-Sped értékelésében.

  • Korábban a Vörös-tengeren keresztül zajlott a világ konténerforgalmának 30 százaléka, az Economist adatai szerint ennek 90 százalékát mára elterelték, vagyis az útvonalat lényegében nem használják.

Tágabb kontextus: a vörös-tengeri helyzet mellett a problémát tetézi, hogy

  • az amerikai és nyugat-európai kereskedők június helyett már májusban elkezdtek készülni a karácsonyi szezonra, mert nagy keresletet várnak;
  • sokan sietnek készletezni, mert a fenyegető kereskedelmi háború miatt büntetővámokra számítanak;
  • a súlyos konténerhiány miatt a nagy kikötőkben a szokásosnál sokkal lassabban lehet fel- és lerakodni, Szingapúrnál a kikötésre váró hajók 60 százaléka vesztegel, akár hetekig vár a sorára.
  • A konténer-és hajógyártás nem tud elég gyorsan reagálni a változásokra. Mire a világjárvány után legyártottak és használatba vettek rengeteg új konténert, már túlkínálat kezdett kialakulni, most azonban ismét hiány van.

Mi várható? A Trans-Sped elemzése szerint

  • a helyzet 0,7-0,8 százalékkal hajtja fel a globális inflációt;
  • a gyártó- és kereskedőcégek új beszerzési forrásokat és megbízhatóbb szállítási módokat keresnek;
  • sokan felhagynak a Just in Time (minimális készletezés melletti gyártási) stratégiával;
  • nagy értékű termékeknél a szállítási díjak növekedése jobban kivédhető, kisebb értékű árucsoportoknál azonban a termék kereskedelmének vagy termelésének felfüggesztése, átszervezése mellett kell dönteni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁllamcsődöket okozhat a vörös-tengeri válságA jemeni húszik hajók elleni támadásai gazdasági hatásairól szóló elemzések általában a logisztikai és inflációs hatásokra összpontosítanak, a térség országai számára azonban ennél sokkal nagyobbak a tétek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKínának elege lett, véget vetne a vörös-tengeri káosznakA világ legnagyobb exportőrét zavarják a kereskedelmi hajók elleni támadások, a húszikat felfegyverző Iránon keresztül próbál változást elérni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ hajózás infláció kereskedelem konténer logisztika tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. július 10. 13:31 Közélet, Vállalat

Hiába az állami tulajdon, a budapesti reptér zsúfoltságát még nagyon sokáig nem enyhíti új terminál

A nemrég kivásárolt üzemeltető korábbra tervezte a hármas terminál megvalósítását, de a friss bejelentés szerint erre legalább 2032-ig várni kell.

Stubnya Bence
2024. július 10. 05:02 Közélet, Vállalat

Komoly probléma vagy autóipari kamu, hogy nincs elég elektromos töltő?

A szigorúbb klímavédelmet követelők azzal vádolják az autóipart, hogy ürügyként használja az infrastruktúra hiányát, hogy késleltesse az elektromos átállást. De mit mutatnak a számok?

Torontáli Zoltán
2024. július 9. 16:54 Közélet, Vállalat

A kormány mint biztosítási ügynök: vásárlás után eladás Tiborcznak és az osztrákoknak

A tavalyi eladással messzebbre került a többségi magyar tulajdon a biztosítási szektorban, de most legalább Tiborcz István cégbirodalmát sikerül gyarapítani.

Fontos

Váczi István
2024. július 19. 14:47 Világ

Sokkal drágábban épülhet új atomerőmű Csehországban, mint Pakson

A dél-koreai KHNP építheti meg Csehország új atomerőművét a jelenleg is működő Dukovany atomerőmű telephelyén; 43 százalékkal lehet drágább, mint Paks 2.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.