Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. április 10. 13:35 Vállalat, Világ

Nem maradt következmény nélkül, hogy a kínai elnök aggódott a CATL túl gyors terjeszkedése miatt

Nagyon elégedett, ugyanakkor aggódik is a Contemporary Amperex Technology (CATL) terjeszkedése és akkumulátoripari dominanciája miatt – ezt mondta márciusban egy kínai üzletemberekkel tartott pekingi találkozón Hszi Csin-Ping kínai elnök Ceng Jü-csünnek (vagy a nemzetközi üzleti életben használt nevén Robin Zengnek), a Debrecenben is akkumulátorgyárat építő kínai nagyvállalat alapítójának és elnökének a Financial Times cikke szerint.

A lap cikke alapján Hszi a túlterjeszkedés kockázataira és a nagy növekedés utáni összeomlás veszélyeire emlékeztetett, amely például a kínai ingatlanpiacon komoly aggodalmakat váltott ki az elmúlt években. Az elnök a kínai állami média beszámolója szerint azt mondta, hogy az államnak iparpolitikai intézkedéseket kell bevezetnie, és hozzá kell járulnia, hogy az iparágak kiszámíthatóan és stabilan fejlődjenek.

A találkozó után pár nappal a Kínai Értékpapír-felügyeleti Bizottság, az ország fő pénzügyi piacfelügyeleti szerve informális iránymutatást adva azt tanácsolta a cégnek, hogy az aktuális 5 milliárd dolláros tőkebevonási terveit 1 milliárd dollárosra módosítsa.

Ezt követően a cég felfüggesztette a svájci tőzsdére lépését.

A lapnak nyilatkozó autóipari tanácsadócég alapítója szerint ez a történet felveti annak a kérdését, hogy a CATL olyan szintre jutott-e már, ahol tartania kell a kínai kommunista párt elmúlt években intenzívebb fokozatba kapcsoló törekvésétől, hogy visszatartsa attól a kínai üzleti elitet, hogy túlságosan önjáróvá váljon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSaját magával kell megküzdenie Kínának, ha el akarja érni az új céljátHszi Csin-ping pártfőtitkár a kínai gazdaságot és a nemzetközi rendszert is felforgató reformokba kezdett. Hogy ezek hova vezetnek, az nagyban függ majd a homályos kínai hatalmi viszonyok alakulásától.

A cikkben sok érdekes részlet kiderül Ceng karrierjéről és nyilvánossághoz fűződő viszonyáról. A cég elnöke szegény vidéki családból származik, a CATL-t 2011-ben alapította meg, miután a japán TDK kínai leányvállalatának akkumulátorkémiai részlegén, majd pedig ATL nevű cégnél szerzett tapasztalatot, amely az Apple-nek és a Samsungnak szállított be olcsó lítiumion-akkumulátorokat. Ceng a 2010-es években távol tudott maradni a nyilvánosságtól, és direkt kerülte is a feltűnést, ellentétben például olyan szintén sikeres kínai üzletemberekkel, mint az Alibaba-alapító Jack Ma vagy a szintén megújuló energiával foglalkozó Envision alapítója, Zsang Lei.

Ceng 2010-es évek eleji cégalapítása egybeesik azzal az időszakkal, amikor a kínai iparpolitika a saját e-autó ellátási láncának kiépítését célozta meg többek között az olajimport-függőség és a Kínában fontos politikai ügynek számító légszennyezés visszaszorítása céljából. Ceng eredményei így nem is függetlenek a kínai állam segítségétől, hiszen egyrészt több milliárd dollárnyi állami pénz áramlott a vállalatba az iparág kínai felfutása alatt, másrészt a külföldi versenytársaktól is védték a CATL-t adminisztratív eszközökkel.

A cég mára a világ vezető akkumulátorgyártójává lépett elő a globális piac több harmadát lefedve, és beszállítóként olyan világmárkáknak gyárt, mint a Tesla, a Volkswagen vagy a BMW. Az elmúlt időszakban már az Egyesült Államokban is politikai téma lett, hogy a Ford a technológiájukat licencelve fog Michiganben akkumulátort gyártani, ugyanis az USA-ban pártokon átívelő konszenzus van arról, hogy a kínai cégeket ki kell szorítani az országból.

A cikk szerint Ceng és a hozzá legközelebb álló munkatársai már a kezdetek óta tartottak attól, hogy lezárul az a korszak a cég életében, amikor relatíve kevés figyelem mellett tudnak a gyártásra koncentrálni. Most úgy tűnik, hogy eljött az az időszak, amikor már nem tudják elkerülni, hogy olyan külső tényezőkkel foglalkozzanak, mint például az amerikai-kínai geopolitikai feszültségek, a technológiájukat ellesni kívánó versenytársak vagy a kínai pártelit félelmei.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai iparpolitika zászlóshajója érkezik Magyarországra, amelyre Brüsszelben külön stratégiát dolgoztak kiA Debrecenben beruházó CATL domináns szereplő az elektromosautó-akkumulátorok piacán. A geopolitikai feszültségek és a hazai ipari kapacitások védelme miatt azonban újabban Brüsszelben és Washingtonban sem szeretik a céget.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ akkumulátor akkumulátorgyártás catl Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.