Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. március 15. 11:04 Vállalat

A CATL most még „sok mázsás gorilla”, de már készülődnek a kihívói

A – tiltakozások és zavaros engedélyek mellett – Magyarországra is akkumulátorgyártó-kapacitást telepítő kínai óriáscég, a Contemporary Amperex Technology, vagyis a CATL vezető pozíciója jelenleg betonbiztosnak látszik az elektromos járművek akkumulátorainak piacán. Tőlük vásárol például a Tesla, a Ford, a Volkswagen vagy a Hyundai, és a globális piac 37 százalékát tudhatják magukénak. Bevételük tavaly majdnem duplázódott.

A céget zsinórban hatodik évben nevezték a világ legnagyobb akkugyártójának. Ezzel kapcsolatban Hszi Csing-ping kínai elnök egyszerre örömét és aggodalmát is kifejezte: a világ felfigyelt a teljesítményünkre, ugyanakkor a nagyon gyors felfutást földbe állás is követheti, mondta.

Noha a CATL egyszerűen túl nagynak tűnik a trón elveszítéséhez – a Bloomberg összesítése szerint az LG-nek és a BYD-nek 14-14 százalék a globális részesedése, míg a Panasonic-nak 7, az SK-nak és a Samsungnak pedig egyaránt 5 százalék –, ez akár hamis látszatot is teremthet, főleg a kínai-amerikai kapcsolatok feszültté válása idején. (A felsorolt cégek közül az SK-nak Komáromban már működik akkumulátorgyára, míg Iváncsán épül egy másik, a Samsung pedig folyamatosan bővíti a gödi üzemét.)

Ugyanakkor a CATL esetleges pozícióvesztése sem járna a kínai akkumulátorgyártás dominanciájának végével. Maga a BYD is kínai cég, de ambiciózus és gyors fejlődési pályára számító kisebb kínai cégek is jelen vannak a piacon, igaz, egyelőre messze a CATL mögött.

A CALB öt éven belül globális szinten a top háromba szeretne érni, és vannak mások is, például a Gotion Hi-Tech, a Sunwoda Electronic vagy a Farasis Energy Gan Zhou. Ezek a kevésbé ismert gyártók arra készülnek, hogy megnyirbálják a CATL piaci részesedését.

Szakértők szerint a piacon még mindig van hely a CATL mellett további szereplőknek, sőt egy elemzés azzal számol, hogy a CATL részesedése 2030-ra 13 százalékra esik vissza.

Ebben az esetben még mindig a világ legnagyobb akkumulátorgyártója lenne a termelési kapacitás alapján, de már nem egy 800 fontos gorilla

– fogalmazott a Bloombergnek egy iparági elemző, a saját területén messze kimagasló szereplőre utaló angol szólással élve. (Ami egyébként túlzás, mert ilyen, mintegy 360 kilogrammnak megfelelő súlyra még fogságban sem híznak a gorillák.)

A folyamatot az is hajtja, hogy maguk az autógyártók is abban érdekeltek, hogy több gyártó versenyezzen az ellátásért, és egyik se kerüljön monopolközeli helyzetbe.

Egy másik előrejelzés azt is megmutatja, hogy hiába esne vissza a CATL részesedése, 2030-ra a világ tíz legnagyobb akkugyártójából kilenc kínai lehet. Az egyik legnagyobb növekedést az egyelőre kevésbé ismert és per pillanat még tényleges gyártás nélküli Cornex New Energytől várják a szakértők.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az akkumulátorgyártásban is az olcsó munkaerőre és erőforrásokra építHogy futott fel itthon az akkugyártás? Milyen hatása van ennek az ország világgazdasági pozíciójára és a munkaerőpiacára? A G7 Podcast vendége Czirfusz Márton.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátor akkumulátorgyár akkumulátorgyártás catl samsung sdi sk Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 5. 16:45 Közélet, Vállalat

Nagy Márton egyet tehet, hogy ne hűljön ki az étel a futároknál: visszaállítja a katát

Miután lerontották az ételfutárok megélhetési lehetőségeit, most megvizsgálják, vajon miért romlik a kiszállítási piacon a minőség.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Bucsky Péter
2024. október 31. 05:49 Adat, Vállalat

Annyit bukik a magyar állam egyetlen autópályán, mint amennyit gyesre költ

Miközben öt sztráda hozza az útdíjbevételek nagy részét, a kormány pénznyelőnek ígérkező gyorsforgalmi utakat építtet. Pedig már most is van elrettentő példa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 6. 15:41 Élet

Négy nap alatt tízezer gyorshajtás: a lengyel példa is mutatja, hogy lehet javítani

A rendőrség is meglepődött, hogy élesítés után a tesztidőszakhoz képest nem csökkent az új sebességmérők által lefotózott gyorshajtók száma.

Stubnya Bence
2024. november 6. 12:52 Pénz, Világ

Közel lehetünk ahhoz, amikor a magyar lakosság is megindul a pénzváltókhoz

A Trump győzelmét követő újabb vámháború Magyarországnak is fájna, a várható intézkedések alapján pedig nagy nyomás maradhat a forinton.

Torontáli Zoltán
2024. november 5. 13:08 Adat, Élet

Nem lesz megfizethető lakhatás, amíg ilyen kevés lakás épül

Az építési kedv továbbra is mérsékelt, miközben a kereslet egyre nagyobb, jövőre pedig jön az állami élénkítés.