Pénteken megnyílt a Mol első lengyelországi töltőállomása a Krakkót és Varsót összekötő gyorsforgalmi út mellett. A magyar vállalat tavaly decemberben történelme egyik legnagyobb tranzakciójával több száz benzinkutat vett Lengyelországban.
Háttér: A Mol 417 kutat vásárolt meg a PKN Orlen lengyel állami energiavállalattól. Ezek a Lotos egykori kútjai voltak, amelyeknek a megvásárlását az EU azzal a feltétellel engedélyezte az Orlennek, ha értékesíti a hálózat egy részét.
- A megállapodás részeként a Mol 185 magyarországi és szlovákiai töltőállomást adott el az Orlennek. Magyarországon ezek főleg a Lukoil korábbi kútjai, a fennmaradó rész átvétele jövő áprilisig zajlik.
- A Mol 610 millió dollárt (mai árfolyamon 215 milliárd forintot) fizetett az Orlennek, amely pedig 229 millió dollárt (82 milliárd forintot) a Molnak.
- A szlovák leányvállalata révén eddig is volt mintegy 80 kútja a Mol-csoportnak Lengyelországban, így lett összesen közel 500 töltőállomása.
Miért fontos ez? A Molnak ezzel mintegy 20 százalékkal több kútja lett. A 38 milliós Lengyelország a legnagyobb piac, ahol jelen van a Mol, és hirtelen a harmadik legnagyobb szereplővé vált (az Orlennek közel 2000 kútja van, a BP-nek 573).
-
A felvásárlás azt is jelenti, hogy Magyarország helyett immár Lengyelországban van a legtöbb kútja a Molnak. Egy éve azt tervezték, hogy 1-1,5 év alatt nevezik át a kutakat, bár a Lotos nevét öt évig használhatják.
Igen, de: a korábbi horvátországi térnyeréshez hasonlóan ezúttal is felmerült politikai szál. Egy lengyel oknyomozó anyag szerint egy kormányközeli lengyel cég zavaros közvetítésével állapodtak meg a Mol a felvásárlásról.
- A lengyel ellenzéki pártok igyekeztek megakadályozni a tranzakciót a Mol vélt orosz kötődése miatt.
Tágabb kontextus: a régió legnagyobb cégei közé tartozó Mol és PKN Orlen eddig csak Csehországban versenyeztek egymással közvetlenül, a fenti tranzakciók révén azonban valamennyi visegrádi országban mindketten jelen vannak.