Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. november 3. 14:03 Vállalat

Még mindig felülmúlják a várakozásokat a nagy autógyártók eredményei, de az infláció miatt lassan nekik is fájhat a fejük

A magyar gazdaság szempontjából is fontos nagy autógyártók, a szentgotthárdi üzemében benzinmotorokat gyártó Stellantis, és a Debrecenben üzemet építő, a tervek szerint 2025-től termelő BMW is a vártnál erősebb bevételi számokat közölt a csütörtökön kiadott harmadik negyedéves jelentésében. A jó eredmények ellenére mindkét gyártó hosszabb távú kockázatnak látja, hogy az infláció felfutása a járművek iránti kereslet csökkenésével jár együtt Európában.

Ahogy arról júliusban részletesebben is írtunk, a járműipar az egyre nehezedő gazdasági körülmények ellenére jó eredményeket tudott felmutatni az idén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJön ki a gödörből a német autógyártás, és a magyar gazdaságot is meglökhetiA VW és a Mercedes átvágta a gordiuszi csomót, drágábban ad el kevesebb autót. Ha tovább enyhül a chiphiány, az erős hátszelet adhat a teljes magyar gazdaságnak.

Ennek főleg az volt az oka, hogy a drágább, vagy egyenesen luxus kategóriájú autók iránti kereslet a járművek általános drágulása ellenére sem esett vissza. Az árak növekedéséhez az is hozzájárult, hogy a kínálat a termelést visszafogó különféle logisztikai nehézségek és főleg a chiphiány miatt a potenciális szintje alatt maradt.

A Stellantis és a BMW csütörtökön növekvő forgalomról számolt be a harmadik negyedévben, a Mercedes-Benz pedig októberben már kétszer módosította a várakozásait pozitív irányba az idei év eredményeire vonatkozóan. A gyártók ugyanakkor arra számítanak, hogy a növekvő infláció miatt visszaeshet a kereslet a termékeik iránt. A BMW csütörtökön az eredményeket kommentálva megjegyezte, hogy a kamatemelések és a magasabb infláció miatt az európai autóipari megrendelések lassulására számít. 

A Stellantis pénzügyi vezetője a Bloombergnek azt mondta, habár a közeljövőben a felhalmozott készleteik miatt biztonságban érzik magukat, és jövő év közepéig nem várnak a kereslet visszaesésére, a makrogazdasági helyzetet nagyon törékenynek látják, különösen Európában. Richard Palmer arról is beszélt, hogy a félvezetőhiány és a teherautósofőrök hiánya miatt Európában még mindig kihívást jelent az autók szállítása az európai vásárlóknak, de ezek a problémák az év utolsó három hónapjában várhatóan már enyhülni fognak.

Hosszabb távon a kereslet potenciális csökkenése mellett az elektromos autók eladásainak növelésére irányuló célok jelenthetik a legnagyobb kihívást a gyártók számára. A Stellantis 2030-ig több mint 75 saját elektromos modellt szeretne piacra dobni, és évi 5 millió ilyen jármű eladását célozza meg. A BMW az elektromos városi terepjáróinak felfutásában lát nagy potenciált: az iX3 nevű modell forgalmában jövőre 70 százalékos növekedést várnak, miután az idei év első kilenc hónapjában több mint kétszerése nőttek az eladásaik ebből az autóból. A cég októberben jelentette be, hogy 1,7 milliárd dollárt fektet be dél-karolinai üzemének bővítésébe, hogy az évtized végéig hat új elektromos modellt gyártson a helyi piac számára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Tesla lehagyta a Volkswagent, már több elektromos autót vesznek a németek, mint hagyományostMost először nem a nagy német márkák valamelyik típusából adták el a legtöbbet Németországban, hanem a Tesla Model Y-ból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokan szeretnék megakadályozni a benzines és dízelautók európai betiltásátNémet, olasz és francia autógyártók is tiltakoznak az új belsőégésű motorok 2035-ös uniós betiltása ellen. A kérdés Németországban koalíciós feszültséget okozhat.

Vállalat autó elektromos autó Európa feldolgozóipar infláció járműipar Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2023. január 30. 04:34 Élet, Vállalat

Hiánycikk lett a fagyasztóláda, az árstopolt húsok felhalmozásának eszköze

A cukrot fel lehet polcozni a kamrában, de hova tegye az ember a csirkemellet? A fagyasztóláda ma a magyar vásárlók slágerterméke.

Jandó Zoltán
2023. január 29. 04:34 Adat, Vállalat

Százmilliárdokat költenek, hogy újra legyen értelme a lakossági napelemeknek, de ez sem elég

Nagyon látványosan pörög fel a hazai villamosenergia-hálózat fejlesztése, de a kormányon múlik, hogy meddig blokkolják a háztartási napelempiacot.

Fabók Bálint
2023. január 27. 04:34 Pénz, Vállalat

Kis alföldi faluból indult, ma már százezrek előtt villog Ferrarijaival a legkülöncebb magyar multimilliárdos

Top 50-es magyar milliárdos még nem engedte be annyira a nyilvánosságot a magánéletébe, mint az életéről milliós nézettségű videókat posztoló Jákob Zoltán.

Fontos

Hajdu Miklós
2023. január 29. 15:35 Tech

A techcégek válsága közben alakíthatja át az internetes kereséseket a ChatGPT

A Microsoftot és a Google-t is lépéskényszerbe hozta a ChatGPT megjelenése, miközben tízezreket bocsátanak el.

Stubnya Bence
2023. január 28. 15:45 Adat

Visszaesett a megújulók aránya az uniós energiafogyasztásban, de a számokat a tűzifaégetés is nagyon torzítja

2021-ben először fordult elő, hogy csökkent a megújulók aránya az uniós energiafogyasztáson belül. A számokat viszont jelentősen torzítja a biomassza felhasználása, amivel más bajok is vannak klímaszempontból.

Stubnya Bence
2023. január 28. 04:34 Podcast

A magyarok túlnyomó többsége konkrétan meg tudja mondani, hogy mit tenne a fenntarthatóbb életmódért

Van remény arra vonatkozóan, hogy ki tudjunk alakítani egy kisebb környezetterheléssel járó társadalmi működésmódot - mondta Varga Attila a G7 Podcast e heti adásában.