Hírlevél feliratkozás
Avatar
2022. május 9. 15:37 Tech, Vállalat, Világ

Kis startupok szakítanak nagyot a szállítmányozási piacon uralkodó káoszon

A szállítmányozási iparág becslések szerint évente közel 500 milliárd dolláros forgalmat generál. Egy kritikus pontja azonban van a rendszernek, ez pedig magának a konténereknek az eljuttatása egyik országból a másikba, ugyanis az ennek támogatására használt platformok nagyrésze évtizedes technológia. Az Economist cikke szerint napokba telik, mire egyáltalán egy árajánlatot ki tudnak sajtolni a megrendelők a szállítmányozócégekből, az igény viszont akkora, hogy a befektetők öntik a pénzt mindenbe, ami hatékonyabbá tudná tenni a folyamatot.

A logisztikai szektorban tevékenykedő technológiai startupok a járvány előtti évhez képest megduplázták a befektetéseik összértékét – a 62 milliárdnyi befektetés jelentős szelete, 9 milliárd dollár valamilyen szállítmányozáshoz köthető startupba ment,  több mint egy tucat cég pedig már az unikornisnak számító, egymilliárd dollár feletti cégértéket. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem bír kijönni a káoszból a tengeri áruszállításMár most több áruszállító konténer van a világon, mint amennyire elméletileg szükség lenne, csak éppen nem lehet hozzájuk férni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTeljesen más világban élnénk, ha nem lennének konténerekÉp ésszel nem lehet felfogni, mennyi áru mozog a tengeri konténerekben. És még mindig nincs vége a konténerforradalomnak.

A Logixboard például egy tengeri és vasúti szállítmányozási szoftvert kínál, legutóbb 50 millió dollárt kaptak befektetőktől. A céget 2017-ben alapította egy floridai testvérpár, akik felismerték, hogy szükség lesz egy olyan szoftverre, aminek segítségével a szállítmányozócégek folyamatosan követni tudják, hol jár a szállítmányuk. A piacon jelenleg komoly harcok dúlnak, az egyik legnagyobb játékos a Flexport nevű startup, a cég 2013-as alapítása óta már több kétmilliárd dollárnyi befektetést könyvelhetett el, és nem csak a digitális fronton tudott bővülni, már fizikai raktárakat is vásároltak.  A Convoy specializáltan az amerikai kamionos áruszállító piacra célzott, ahol sok a szabadúszó, saját kamionnal rendelkező fuvarozó, az ételkiszállító startupokhoz hasonló a megoldásuk, összekötik a kamionosokat azokkal, akik árut akarnak szállíttatni valahová. A cég 2015-ös indulása óta több mint egymilliárd dollárnyi befektetést kapott. 

A jelenség mögötti felhajtóerőnek van egy jól azonosítható szereplője is: az Amazon. A globális méretű webáruház alapjaiban írta át a szállítmányozással támasztott elvásárokat, mióta megjelent a rövid határidős kiszállítás, a fogyasztók sokkal türelmetlenebbé váltak, ez pedig a teljes iparágra kényszerítő erővel hat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSaját konténereket gyártat az Amazon, hogy ne szívja be a logisztikai káoszA cég már évek óta dolgozik azon, hogy a logisztikai és szállítási feladatok egy részét saját maga végezze el, de az idén nagyobb sebességre kapcsolta ezt a törekvést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég sokáig eszi a magyar fizetéseket a konténerkáoszA tengeri szállítmányozás díjai az év elején már csökkenésnek indultak a világban, de a magyar piac túl kicsi ahhoz, hogy ezt egyből megérezzük. Ráadásul még egyáltalán nem biztos, hogy vége a globális felfordulásának.

Tech Vállalat Világ kereskedelem logisztika pénz startup vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2022. május 19. 11:34 Tech, Világ

Kína egyelőre nem tölti be Oroszországban a technológiai űrt

Bár az orosz-kínai kereskedelem több mint 25 százalékkal nőtt az év első harmadában, a jelek szerint ez nem a technológiai ágazatnak köszönhető.

Kőműves Zsófia
2022. május 13. 15:20 Pénz, Tech

Csökkenti vagy tovább gerjeszti a magas inflációt a zöld átállás?

Jó ötlet lenne elkezdeni önteni a pénzt azokba a technológiákba, amik segítéségével csökkenthetjük az energiafüggőségünket?

Avatar
2022. május 9. 16:57 Tech, Világ

Két tűz közé került az orosz Google-nek is becézett Yandex

A nemrég még terjeszkedni akaró Yandex beleroppant a háborúba, egymás után távoznak a vezetői, Finnországban már áramot sem kap az adatközpontja.

Fontos

Pálos Máté
2022. május 19. 04:34 Pénz, Vállalat

„Akkor közölték az árat, amikor elindították a kamiont” – jelentős drágulás jön a könyveknél

Évtizedek óta nem volt ekkora káosz a nyomdai megrendelések és a könyvek árképzése körül; előfordul, hogy már gyártás közben kell változtatni egy könyv árán.

Trippon Mariann
2022. május 18. 18:01 Adat, Pénz

Erős volt az első negyedéves növekedés, de fenntartható-e?

Az utóbbi években a magyar gazdaság tartósan az uniós és régiós átlag felett tudott növekedni, az egyensúlytalanságok miatt azonban elkerülhetetlen a gazdaságpolitikai fordulat.

Jandó Zoltán
2022. május 18. 04:34 Pénz, Vállalat

Háromszor annyiért vesszük az orosz gázt, mint a románok, és negyedével drágábban, mint az EU-átlag

Egyetlen olyan uniós tagállam volt februárban, amely drágábban vásárolta az orosz gázt, mint Magyarország: a főbb európai útvonalaktól valóban eléggé elzárt Litvánia.