Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2021. október 28. 13:39 Támogatói tartalom, Vállalat

Az újrainduló turizmus digitalizációja óriási lehetőség a startupoknak

A turizmust érintették talán a leggyorsabban és a leginkább a koronavírus miatt elrendelt korlátozások. Szinte egyik napról a másikra eltűntek a vendégek, és nehéz volt elképzelni, hogy ezt mennyi idő alatt heveri ki az iparág. A riadalom a turizmusban érdekelt cégek befektetőinél is nagy volt: 2020 januárjától kezdve, amikor már látni lehetett, hogy Európában és az Egyesült Államokban is elkerülhetetlen lesz a járvány, 50-100 százalékkal estek az iparágban érdekelt cégek részvényeinek árai.

Míg a GDP teljesítménye a legtöbb fejlett országban máig elmarad a járványt megelőző csúcsától, a turizmusban érdekelt számos nagyvállalat részvényeinek értéke már meghaladja a 2020 előtti csúcsát. Ahogy az alábbi grafikonon látható, a Wizz Air részvényeinek értéke 2021. október elején a 2019. végi áraknál 33 százalékkal volt magasabb, a Hiltoné 25, a Bookingé 20, a Ryanairé 18 százalékkal.

A turizmus azonban még mindig nem tudta a járvány előtti szintjét elérni. Az Európai Unió 27 tagállamában a vendégéjszakák száma ugyan 2021 júniusában már 84 százalékkal felülmúlta a 2020-as értéket, de még mindig 45 százalékkal maradt el a 2019-es hasonló júniusi adatoktól.

Ahogy az alábbi grafikonon látható, nagyon eltérő volt a visszapattanás mértéke a belföldi és a nemzetközi turizmusban: az előbbi már alig marad el a járvány előtti szinttől, az utóbbi még a harmadát sem éri el annak. A belföldi adatok azonban azt mutatják, hogy hamarosan a nemzetközi utazások is utolértheik a korábbi csúcsokat.

A turizmus növekedésére már csak azért is érdemes számítani, mert nagyon jelentős szerepe van a gazdaságban: az OECD-országokban a koronavírus-járványt megelőzően a GDP 6,9 százalékát adta a turizmus, Magyarországon is kifejezetten magas, 6,7 százalék ez az érték. Ha nem csak a fejlett országokat vesszük, akkor a magyar érték a 37. legmagasabb a 122 rangsorolt ország közül.

A gazdasági teljesítményben játszott szerepénél jellemzően még fontosabb a turizmus szerepe a foglalkoztatásban:

A koronavírus-járvány mélyrehatóbb változásokat is elindított, illetve felgyorsított a turizmusban. A nemzetközi vendégéjszakák száma lehet, hogy még nem olyan magas, de eközben a mennyiség helyett a minőség, az egy utasra jutó költés növekedett. Ezt mutatja, hogy az egyik legfontosabb szállodai mutatószám, a rendelkezésre álló szobánkénti bevétel (RevPAR) 2021-ben 8,4 százalékkal emelkedett az Európai Turisztikai Bizottság jelentése szerint.

Az európai turizmus elmozdult az olcsó, rövid ideig tartó utaktól a többet költő vendégek felé. Mivel az utazók inkább ritkábban és több előkészület után indulnak útnak, sokkal inkább élményekre vágynak, mint egy egyszerű tengerparti utazásra vagy egy néhány napos városlátogatásra. A várakozások szerint a luxusturizmus bevételének aránya közel a duplájára növekedhet a szektor bevételein belül.

A lezárások és korlátozások miatt leginkább a kevésbé tőkeerős, alacsony profitrátával dolgozó cégek tűntek el a piacról, a megmaradók erősödtek, a jövőben növekedhet a piaci koncentráció – már csak a piaci igények lekövetéséhez szükséges beruházások finanszírozása miatt is. A vállalatfelvásárlások, fúziók pedig új digitális megoldásokat igényelnek a hatékonyabb működéshez. A digitalizáció és a technológia segít kialakítani a sokkal személyre szabottabb szolgáltatások kínálatát is, ami a magasabb árbevétel és profit eléréséhez szükséges.

A digitális megoldásoknak a pandémia miatt is szerepe van a turisztikai újranyitásban: az EU-ban sikerült egységes oltási igazolást bevezetni, amit egy QR kód segítségével könnyen lehet ellenőrizni. Ez egyelőre csak a tagállamok lakosaira elérhető, de ugyanilyen fontos lenne a harmadik országból érkező vendégek azonosítása, és hogy a turisztikában dolgozók könnyen tudják, kire és mikor milyen szabályok vonatkoznak. Szerencsére már készül az EU zöld útlevele, ami egy digitális alkalmazás, ennek segítségével igazolhatják az ide utazók, hogy megfelelnek a szabályoknak.

A digitalizációra eddig leginkább egy olyan fejlesztésként tekintettek a turizmusban, ami segíthet költségeket csökkenteni, az ügyfél-elégedettséget növelni. A Covid hatására azonban sokkal gyorsabb sebességre váltott a digitalizáció. A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) azt emelte ki, hogy a pandémia hatására elbocsájtott munkatársak java részét nem lehet majd visszaszerezni a légi ipar számára. Különösen a magasan képzett szakemberek pótlására ezért kényszerűség lesz a digitalizáció.

A technológiai megoldásokat szállító startupok 2020-ban nehéz helyzetbe kerültek, a Crunchbase adatai szerint ötéves mélypontot jelentett, hogy 629 kockázatitőke-bevonásra vonatkozó üzletet kötöttek csak, 4,8 milliárd dollár értékben. Ez igen jelentős visszaesés a 2019-es 10,8 milliárd dollárhoz képest.

2021 első négy hónapjában már 3,4 milliárd dollárnyi friss tőkét vontak be a turisztikai startupok, 173 ügyletben. Ez időarányosan már alig marad az eddigi rekorder év adataitól. 

A startupok között voltak olyanok, amelyek a Covid miatti kihívásokra adtak gyors technológiai megoldást – ilyen a kanadai Sherpa, aminek segítségével a vállalatok könnyen tudják az aktuális utazási korlátozásokat és előírásaikat a rendszereikbe illeszteni. Így a foglalási folyamatba anélkül tudnak a cégek minden aktuális előírást integrálni, hogy ez saját kapacitásaikat kötné le.

A légitársaságok árazási rendszereit is a feje tetejére állította a Covid: az éveken át finomhangolt rendszerek nem tudtak hatékonyan működni – senki nem gondolt arra, hogy átoltottsági százalékokat és utazási korlátozásokat is a rendszerükbe építsenek, illetve az üzleti és szabadidős utak aránya és tulajdonságai szinte minden várospár esetében igen eltérően alakultak. A Fare Direct startup ebben látta meg a lehetőséget – ők 120 millió dollár befektetéshez jutottak idén.

A turizmusban ennél nagyobb dealek is születtek: a szintén kanadai Hopper 600 millió dollár tőkét vont be. Oszkó Péter, az OXO csoport alapító-tulajdonosa ennek kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a 180 milliárd forintnyi befektetés olyan óriási, mint a teljes magyar turisztikai megújulást támogatni hivatott Kisfaludy Program 300 milliárdos kerete.

A Hopper esete azért is érdekes, mert rámutat a turisztikai ipar jövőjére: ahogy a 2008-as pénzügyi válság után a fintech cégek berobbanva átformálták a hagyományos pénzügyi rendszereket, várhatóan így fogják a turisztikai startupok ezt az iparágat átalakítani a következő években.

A Hopper lényege, hogy ki lehet választani, mikor és hova szeretnénk utazni, és megadja a legolcsóbb jegyárakat – de ilyen oldalból már elég sok van. Amiben újat hozott, hogy mesterséges intelligencia alapú algoritmusok alapján előre jelzi a várható árváltozásokat, és emellett figyeli is a felhasználóknak az árakat, és jelzi, azok várhatóan meddig csökkennek, és a drágulás előtt szól az utazóknak – reklámjuk szerint 95 százalékos valószínűséggel eltalálják, mikor kezd csökkenésből emelkedésbe váltani az ár. A repülőjegy pedig gyorsan bővült a szállodai foglalással és egyéb szolgáltatásokkal – természetesen itt is a legkedvezőbb árakat kimazsolázva.

Mivel a régióban is kiemelten fontos szerepe van a turizmusnak, a startupok előtt is nagy lehetőség van ezen a területen. Ráadásul a turisztikai iparágban eddig nem volt túl magas a digitalizáció foka. Az okos, mesterséges intelligencia alapú árazás például a szállodáknak is még egy kiaknázatlan lehetőség.

Az OXO Holdingsnál keresik azokat a nemzetközi trendeket, amihez időben érdemes Magyarországon is csatlakozni, és úgy látják, hogy a turisztikai digitalizáció egy ilyen terület lehet. Ezért is tervezik egy turisztikai célú inkubációs program bevezetését.

A cikk megjelenését az OXO Technologies Holding Nyrt. támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Vállalat oxo holdings OXO Technologies Holding startup turizmus Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Bucsky Péter
2024. március 8. 14:42 Támogatói tartalom, Tech

Magyar gyártású midibuszokkal tehető népszerűbbé a közösségi közlekedés

A hazai gyártású Mercedes-Benz Sprinterek átvették a vezető szerepet a midibuszok piacán.

László Pál
2024. február 6. 15:35 Podcast, Támogatói tartalom

Űrhajós nem, influencer annál inkább lenne a legtöbb általános iskolás

Az alfa generációs magyar gyerekek 55 százaléka már pénzt is keresett, kétharmaduk a technológia segítségével, felük közösségi média platformokon, míg negyedük online streamelésen keresztül jutott bevételhez.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.