Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2021. május 3. 09:15 Vállalat

Az utolsó pillanatban visszatáncolt a MÁV-Start egy 200 milliárdra tehető vonatbeszerzéstől

Múlt hétfőn visszavonta a MÁV-Start Zrt. azt a közbeszerzést, amelyet 50 új, kettős üzemű, tehát hagyományos felsővezetékes villamos és akkumulátoros hajtásra is képes motorvonat beszerzésére írtak ki. A még tavaly augusztusban meghirdetett tender az elmúlt évek legnagyobb értékű vonatbeszerzése lett volna, az állami vasúttársaságnál nagyjából 200 milliárdos költséggel számolhattak.

Hirtelen fordulat

Az eljárás első köre tavaly ősszel még lement, novemberre ki is választották azokat a vállalatokat, amelyektől a konkrét ajánlatokat várták. Ez alapján a nyertes végül a Skoda, a Bombardier, az Alstom és a Stadler négyese közül került volna ki. Sőt, a közbeszerzési dokumentáció szerint még ezután is hónapokig folytatódtak az egyeztetések, legalábbis az egyik induló még március közepén is vitarendezési kérelmet nyújtott be*Ilyet akkor szoktak, ha egy vállalat általa vitatott módon marad alul egy közbeszerzésen., amelyre a MÁV-Start pár nappal később válaszolt is.

Ennek fényében tényleg meglepő, hogy a tendert végül törölték, különösen, hogy mindezt olyan indokkal tették, amit márciusban már bőven látni lehetett. A magyarázat szerint ugyanis a közbeszerzést azért vonták vissza, mert annak

megindítása óta, a közbeszerzési eljárással tervezetten érintett több kiemelt, nagyobb forgalmú vasútvonalra a kormány a környezetbarát kötöttpályás közlekedés fejlesztése érdekében a vasútvonalak teljes villamosítása iránt köteleződött el és tett intézkedéseket, amely a folyamatban lévő járműbeszerzés felülvizsgálatát és újratervezését követeli meg.

A lépés persze így indokolt, hiszen teljesen villamosított vonalakra valóban nem túl logikus ilyen kifejezetten drága, hibrid motorvonatokat beszerezni. A kettős üzemű vonatok ugyanis nagyon nem olcsók. A németországi Schleswig-Holstein szövetségi tartomány közlekedési hatósága például egy hasonló méretű tenderen 600 millió euróért (jelenlegi árfolyamon 216 milliárd forintért) szerzett be 55 ilyen járművet a Stadlertől, ami 11 millió eurós (4 milliárd forintos) egységárat jelent. A MÁV-Start ráadásul nagyobb vonatokat rendelt volna mint a németek, míg ugyanis ott csak 124 ülőhely volt egy vonaton, addig magyar állami vasúttársaság 30 darab 150 ülőhelyes és 20 darab 200 ülőhelyes járművet tervezett vásárolni.

Ezek alapján a tender összértéke elég jó eséllyel meghaladta volna a 200 milliárd forintot is.

Márpedig ennyit tényleg nem érdemes elkölteni olyan járművekre, amelyeket olcsóbb, villamos motorvonatokkal is lehet helyettesíteni.

Lett volna helyük

A gond csak az, hogy rövidtávon mindenhol biztosan nem lehet őket helyettesíteni. Ahogy a Közlekedő Tömeg Egyesület is felhívta rá a figyelmet, a MÁV csoport új fenntarthatósági stratégiája szerint egyes vonalak esetén csak 2050 a villamosítás határideje, addig pedig bőven elfértek volna ezek a vonatok a vasúttársaság flottájában. Különösen, hogy a MÁV több mint tíz éve nem vásárolt új járműveket, és mivel az akkori beszerzés sem elégítette ki teljesen a villamosítatlan vonalak igényeit, a mai napig nagy számban közlekednek 40-50 éves vonatok.

Más kérdés, hogy az eredeti tervek szerint a most beszerezni kívánt motorvonatokat tényleg olyan szakaszokra szánták, ahol belátható időn belül tervben van a villamosítás. A Balaton északi részén már jó ideje zajlik a fejlesztés, a lajosmizsei elővárosi vonalon pedig tavaly ígérte meg ezt a kormány, igaz ott 2022-ig is csak a tervek készülnek majd el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgymás torkának estek, mert elfogyott a pénz a túlárazások miattHáromszor drágább a vasútfelújítás, mint Lengyelországban, nem csoda, ha hamar elfogy a pénz. A maradék balatoni felhasználása körül forrnak az indulatok.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint azonban az új vonatokat így is lehetne hasznosítani, hiszen a teljes hazai vasúthálózat több mint 60 százaléka villamosítatlan, és biztosan nem is fogják teljes egészében még 2050-ig sem villamosítani. Így ha nem is az eredetileg tervezett szakaszokon, de máshol szükség lett volna a járművekre, a most közlekedő elavult vonatok helyére.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat MÁV-Start vasút vonatbeszerzés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.