Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2021. április 22. 06:11 Vállalat

Külföldön van olyan cég, amely pénzzel motivál az oltásra, készülnek erre nálunk is?

Az egyik legnagyobb magyarországi áruházlánc, a Penny Market németországi anyacége a múlt héten jelentette be, hogy jutalmazni fogja a koronavírus-oltást felvevő alkalmazottait. A Rewe-csoport nem az első kiskereskedelmi lánc Németországban, amely jutalommal motiválná dolgozóit az oltásra. Az Edeka-Nord 50 eurós (18 ezer forintos) vásárlási kupont ad a beoltott munkavállalóinak.

Magyarországon eddig nem hallottunk hasonló ösztönzésről, az általunk megkérdezett nagy magyarországi cégek egyike sem említette, hogy munkavállalóit anyagilag motiválná az oltásra. Összesen mintegy negyven magyarországi céget kerestünk meg körkérdésekkel, köztük a legnagyobb foglalkoztatókat, illetve a legnagyobb kiskereskedelmi láncokat és iparvállalatokat, amelyeknek a zárt térben, közösségben dolgozó alkalmazottai különösen ki vannak téve a járványnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz adókedvezménytől a marihuánáig mindenféle jutalmakkal próbálják oltásra késztetni az embereketSok példa van már a gyerekeknél jól bevált módszer alkalmazására, miszerint az oltásért ajándék jár.

A vállalatokat amiatt is kerestük meg, mert egy múlt heti cikkünk alapján úgy tűnik, hogy széleskörű az oltás ellenzése a fizikai dolgozók között. Mindössze a megkérdezettek negyede regisztrált az oltásra, és szinte mindnyájan arról beszéltek, hogy munkatársaik között általános az oltás ellenzése. Több áruházról hallottunk, ahol egy dolgozó sincs beoltva, illetve olyan gyári részlegekről, takarítóbrigádról is, ahol nem is akar oltást senki (a KSH szerint ugyanakkor már csak a lakosság 17,5 százaléka nem oltatná be magát).

A munkavállalók esetleges vonakodása, elutasítása egyáltalán nem jelent meg a megkeresett vállalatok válaszaiban, amelyeket arról kérdeztük, hogy hogyan viszonyulnak az oltási programhoz, motiválják-e esetleg a munkavállalóikat az oltásra vagy felmerült-e, hogy kötelezővé tegyék azt. 

A negyven vállalat mintegy kétharmada nem is válaszolt a kérdésekre, különösen a magyar tulajdonban álló cégek voltak elzárkózóak. Nem reagál a legtöbb embert foglalkoztató állami cégek közül a Magyar Posta, a Máv-csoport vagy a Volánbusz, illetve a talán legnagyobb magyar munkaadó, a Mészáros-csoport sem. A külföldi tulajdonban álló termelőcégek többsége szintén nem válaszolt érdemben, ilyen volt az egyaránt legnagyobb foglalkoztatók közé tartozó Bosch, Coloplast, Denso, Flextronics, Jabil Circuit vagy Harman Becker.

Plakátkampány, szórólap, virológus

A 14 beérkező válasz alapján az érintett cégek mindegyike támogatja alkalmazottainak beoltását, és többen indítottak vagy terveznek kampányt az oltások népszerűsítésére. A legtöbb embert, több mint 14 ezret foglalkoztató kiskereskedelmi lánc, a Spar minden dolgozójának készített egy edukációs kiadványt a járvánnyal kapcsolatban, amelyben az elérhető oltásokról is szó van. Mint írták, a napokban indítanak belsős kommunikációs kampányt annak érdekében, hogy minél többen regisztráljanak oltásra.

A legnagyobb árbevételű magyarországi cég, a több mint 12 ezer embert foglalkoztató győri Audi Hungária szintén azt írta, “átfogó, informatív kommunikációs kampány keretében ösztönzik” munkatársaikat arra, hogy regisztráljanak az oltásra. A legsokoldalúbb tájékoztatásról a Mol számolt be: plakátkampányt indítottak, szórólapon mutatták be az elérhető oltóanyagokat, rendszeresen jelentetnek meg cikkeket a témában az intranet felületükön és belső nyomtatott lapjaikban.

Nagyon ügyelünk a kiegyensúlyozott tájékoztatásra

– írták, hozzátéve, hogy minden tartalmat külsős egészségügyi szakértőkkel is egyeztetnek, illetve interjúkat készítenek virológusokkal és infektológusokkal.

Több más cég is beszámolt arról, hogy orvosok, virológusok tartanak előadásokat náluk a védőoltások jelentőségéről. Ilyen például az egyik vezető globális fogyasztásicikk-gyártó, az Unilever magyarországi cége, a Tescónál pedig Kemenesi Gábor virológussal szerveztek egy minden dolgozó számára nyitott beszélgetést. Az Auchan üzemorvosi konzultációs lehetőséget biztosít a munkavállalóinak, hogy az oltással kapcsolatos kérdéseiket szakembernek tehessék fel.

Rendkívül pozitív eredmények, megnyugtató visszajelzések

Arról kevés konkrétum derült ki, hogy milyen az oltási hajlandóság a vállalatoknál. Bár hallottunk olyan cégről, amely kéri munkavállalóit, hogy jelezze feléjük, ha kap oltást, hivatalosan egy cég sem számolt be hasonlóról. Volt, aki a személyiségi jogok védelmére hivatkozva nem mérte fel az oltási hajlandóságot, más túl régi adatfelvételre hivatkozott, a legtöbben azonban megkerülték a válaszadást.

Mindössze egy-két cég osztotta meg benyomásait az oltási hajlandóságról. Az Aldi azt írta, hogy

a munkavállalóktól érkező megnyugtató visszajelzések alapján az országos átlag felettinek minősíthető munkatársaink hajlandósága az oltás beadatására.

Az Audi annyit írt, hogy náluk most zajlik egy önkéntes alapú felmérés az oltási hajlandóságról, “melynek első eredményei rendkívül pozitívak”.

A Mol pedig azt közölte, hogy felmérést csak a kritikus infrastruktúrát üzemeltető kollégák esetében végeztek. A innen bejövő válaszadók több mint 80 százaléka egyértelműen élni kívánt az oltással, és kimagasló volt a felmérésben való részvétel is.

A köztulajdonban álló cégek közül egyedül válaszoló BKV szintén azt írta, hogy elindították az oltási igény felmérését, ennek az eredményéről ennyit írtak:

Az oltásra eddig is volt igény munkatársaink körében, bízunk benne, hogy a regisztrált munkatársaink mielőbb hozzájutnak a vakcinához.

A személyiségi jogok védelmére vonatkozó szabályokat betartva természetesen nem vezetnek nyilvántartást az eddig beoltott munkatársakról.

Nem lehet kötelezni az oltásra

Ahogy korábban írtuk, egyik cég sem számolt be arról, hogy anyagilag motiválná munkatársait az oltásban. Ösztönzőként több cég – mint az Auchan, a BKV, az Ikea, a Mol, a Spar, a Tesco és az Unilever – is azt említette meg, hogy biztosítják, támogatják az oltáson való megjelenést (például a beosztások rugalmas átszervezésével és hasonló szervezeti intézkedésekkel). Egyedül a több nagy magyar mezőgazdasági céget magába foglaló, Csányi Sándor érdekeltségébe tartozó Bonafarm-csoport írta azt, hogy egy nap igazolt, fizetett távollétet vehet igénybe, akinél kijönnek az oltások kellemetlen mellékhatásai.

A válaszoló három nagy autógyártó, az Audi, a Mercedes és a Suzuki egyaránt arról számolt be, hogy dolgoznak egy oltópont létesítésén a gyáruk területén. A Suzuki azt írta, hogy saját költségen oltanák be munkatársaikat, ha erre lehetőségük nyílna a jövőben. Az Audi pedig azt, hogy ha a hatóságok hozzájárulnának az oltópont létrehozásához, akkor nemcsak a saját dolgozóikat olthatnák be, hanem a beszállítóik dolgozóit is. Sőt, szívesen szerepet vállalnának munkatársaik családtagjainak és a régióban oltásra regisztráltak beoltásában is egy városi oltóponton.

A vállalatoktól azt is megkérdeztük, hogy felmerült-e bennük, hogy kötelezővé tegyék az oltást. Ahogy a TASZ jogvédő szervezet jogásza, Asbóth Márton az Indexnek nyilatkozta, jelenleg a munkáltató nem kötelezhet a védőoltásra (bár, mint mondta, “a munkáltatónak nem kell a szomszédba menni ötletekért, miként tud nyomást helyezni a munkavállalóra”). Négy cég – Auchan, BKV, Mol, Nestlé – is a jelenlegi jogszabályokat is említve írta, hogy miért nem jöhet szóba az oltás kötelezővé tétele, illetve erre hívta fel a figyelmünket Vámos György is, a kiskereskedelmi láncokat képviselő Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára is.

Szintén négy cég – Continental, Ikea, Mercedes, Suzuki – írt arról, hogy náluk a dolgozók szabadon választhatnak az oltás beadatásáról. A Spar pedig azt írta, hogy a kötelezővé tételről szóló kérdés “jelen pillanatban még nem időszerű” , a többiek nem reagáltak érdemben erre a kérdésre.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Aldi auchan Audi autóipar bkv Bonafarm Continental Ikea kiskereskedelem koronavírus mercedes Mol munkáltató nestlé oltás Spar suzuki Tesco unilever Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.