Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. március 23. 06:04 Vállalat, Világ

A vezérigazgató, aki túltolta az emberarcú kapitalizmust, ezért lapátra tették

Pár évvel ezelőtt egy koppenhágai nemzetközi cégvezetői fórumon az egyik résztvevőt azzal szembesítették, hogy vállalatának környezetvédelmi stratégiája nem egészen megfelelő. A vezérigazgató az aggályokra szemrebbenés nélkül ezt felelte: „Ha a céges politikát zöldebbre állítom, akkor a proftrátánk 3 százalékkal csökken évente, a részvényeink árfolyama 15 százalékkal zuhan, és engem kirúgnak”.

A történetet Arturo Bris, az IMD pénzügy tanára mesélte el annak kapcsán, hogy Emmanuel Faberrel az elmúlt pár évben, illetve a napokban valami egészen hasonló történt. Egy hete részvényesi nyomásra kirúgták a Danone éléről, lényegében azért, mert „rosszul egyensúlyozott” a részvényesi érdekek és a többi érintett érdekei között.

Elég ritka, hogy egy globális vállalatnál ilyen egyértelműen tör felszínre ennek a dilemmának a kezelése, illetve a kezelése során kialakult konfliktus. Ez a téma szinte minden komoly vállalatnál mindennapos törődést igényel, de általában vagy sikerül megtartani az egyensúlyt, vagy házon belül tartják a problémát, így arról ilyen direkt formában ritkán értesülhetünk. Ám pont ezért érdemes közelebbről megnézni, hogy mi volt a baj Faberrel.

„A Danone vezérigazgatója számára a stakeholder kapitalizmus tény” – ez volt a címe a Fortune amerikai gazdasági magazin tavaly júliusi cikkének, amely Faber munkásságát és céljait elemezte. A stakeholdert elég nehéz pontosan magyarra fordítani, leginkább „érintett” a jelentése, és olyan csoportokat vagy szervezeteket jelöl, amelyek „érintettként” befolyásolhatják egy-egy cég, vagy akár egy-egy projekt kimenetelét. A stakeholder lehet a vállalaton belül (ha a munkavállalók például nem hajlandóak dolgozni, akkor nehéz elérni bármit), de lehet kívül is (ha a Danone vásárlói csak biotejből készült joghurtot hajlandóak fogyasztani, akkor a cégnek lépnie kell), de mindenképpen olyan csoportosulás, amelyet a céges stratégia tervezésekor figyelembe kell venni.

A stakeholder kontra shareholder (részvényes) ősrégi dilemmája pedig abban áll, hogy ha a kettő érdekei különböznek, akkor azokat a vezetésnek össze kell egyeztetnie. Első és elég durva megközelítésben a részvényes az árfolyam növekedésében érdekelt, vagyis abban, hogy lehetőleg mindent ennek rendeljen alá a részben tulajdonában lévő cég – és könnyű belátni, hogy a stakeholderek céljai ettől merőben eltérőek is lehetnek (hogy ez a valóságban mennyire ellentmondás, arról később).

Faber mindenesetre úgy gondolta, hogy a világjárvány őt igazolta, és ezért mondta ilyen határozottan 2020 nyarán, hogy a stakeholder kapitalizmus a hétköznapok valósága.

Ha akarjuk, ha nem, rengeteg stakeholder szól bele az életünkbe, amikor a kormányok lezárják a határokat, megtiltják az exportot és az importot, amikor a helyi termelőktől való beszerzést kényszerítik ránk, vagy Argentínában államosítják a szójaültetvényeket, ezek mind stakeholder beavatkozások

– magyarázta az újságnak.

A Danone-nak – mint az összes többi nagy cégnek – természetesen van egy olyan színes-szagos kampánya, amely a stakeholderek céljainak figyelembe vételét hirdeti, és általánosságban a környezeti fenntarthatóság áll a középpontjában. Amikor az ember a One Planet. One Health névre keresztelt kezdeményezést nézi, az nem sokban különbözik a versenytársak hasonlóan zöld, emberi, fenntartható, környezettudatos, egészségpárti arculati elemeitől, és mindenki a maga vérmérséklete szerint eldöntheti, hogy ezt mennyire tartja komolynak vagy a cég életét érdemben meghatározó kezdeményezésnek.

Az események és a számok azonban ezúttal arra utalnak, hogy ez komoly lehet. Arturo Bris szerint Faber a Danone-nál túltolta a szekeret, jobban beleállt a stakeholder kapitalizmusba, mint két legfőbb versenytársa, a Nestlé és az Unilever. A One Planet. One Health ugyanis a részvényesek szemszögéből egy nagy kudarc.

Bris szerint érdemes felidézni, hogy 2018-ban a Nestlé vezérét, Mark Schneidert a részvényesek egy hasonlóan éles csörtében csaknem máglyára vetették, mert a papírjaik az iparági átlaghoz képest rosszul teljesítettek, és lényegében azt követelték, hogy lépjen visszább a stakeholderek céljaitól. Schneider ugyanis át akarta fazonírozni a céget, a kávé- és kakaóbiznisz helyett egészségügyi vonalra akarta azt terelni, a piac azonban nem díjazta a tervét. Legalábbis rövid távon semmiképp.

Schneidertől azt követelték, hogy lépjen vissza az egészségügytől, vegyen fel hiteleket, és menjen gőzerővel a fő profil felé. A vezérigazgató pedig lényegében meghajolt a dühös követelések előtt, megmaradt az állásában, a részvények értéke pedig azóta 32 százalékot emelkedett.

Faber nem tette meg ugyanezt, tovább vállalta az elfajuló csatát a részvényesekkel, és az eredmény ugyanezen időszak alatt nála 2 százalékos mínusz lett.

A részvényesek elkeseredett dühe (az ő szempontjukból) érthető. Bris azt is hozzáteszi, hogy a Nestlénél azóta látszólag mindenki boldog. Vagyis lehet Fabert a nemes célok bukott harcosának tekinteni, de Schneider példája arra is utalhat, hogy abban az esetben például ő látta rosszul a cég jövőjét.

Ebből is látszik, hogy a konfliktus durva leegyszerűsítése lenne, ha a shareholder és a stakeholder szükségszerű és elkerülhetetlen érdekellentétét feltételeznénk. A részvényesek többsége ugyanis nem rövidtávú befektető, különösen az intézményi befektetők nem azok, amelyek általában a közkézen forgó papírok jelentős részét birtokolják. A hosszú távú befektetők érdekei viszont sokkal könnyebben összeegyeztethetőek a stakeholderekével. Ha azt feltételezzük, hogy a stakeholderek hatással vannak a piac jövőjére, akkor végső soron a cégnek oda kell elérnie, ahol ők akarnak lenni.

Ha például a vásárlók mint stakeholderek egyre nagyobb arányban növényi alapú italokat akarnak inni, akkor a Danone-nak erre lépnie kell, és ezt a példát csak azért hoztuk, mert a cég nem véletlenül vásárolta fel idejében az Alpro márkát. Maradva a példánál: ha jó az irány, akkor a távolabbi jövőben csak azok a cégek maradnak talpon, amelyek időben beléptek a növényi alapú italok piacára, de a részvények értéke is csak akkor emelkedik, ha ez időben megtörténik. A két érdek tehát nagyrészt egybeesik, csak jól kell menedzselni.

A kérdés tehát valójában az, hogy egy topmenedzser mennyire tudja összehangolni a céges stratégiában ennek a két világnak a céljait – bár az igaz, hogy erről a teljesítményről végső soron az egyik fél, a részvényesek mondanak ítéletet, most például Faber menesztésével.

Bris szerint az innovatív menedzsernek úgy kell összeraknia a céges stratégiát, hogy az például a környezeti fenntarthatóság elveit betartsa, és még a részvények értékét is emelje. Erre azonban nagyon kevés jó példa akad, mert a feladat sokszor lehetetlen. A fenntartható működésnek minden ellenkező kommunikáció ellenére többletköltsége van, amit valakinek le kell nyelnie. A cégvezetés általában úgy manőverezik, hogy részben a részvényesekkel viteti el a költségeket (az elvileg elérhetőnél kisebb lesz az osztalék), részben a beszállítókkal (alacsonyabb árakat nyom le a torkukon), és részben a vásárlókkal fizetteti meg (magasabb áron ad el nekik).

Mindhárom szereplőnek áldozatot kell hozni azért, hogy a fenntarthatóság elve érvényesüljön, Faber története pedig azt mutatja, hogy ennek érvényesítése néha piszok nehéz feladat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik legjobb munkahely volt, aztán átpréselték a kapitalizmus húsdarálójánAz amerikai Etsy története jól példázza azt a közhelyet, hogy az üzleti racionalitás és a munkavállalók jó közérzete nem mindig jár együtt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ Danone Emmanuel Faber részvényes stakeholder Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.