Hírlevél feliratkozás
G7.hu
2020. december 17. 10:44 Támogatói tartalom, Vállalat

Tízszeresére nőtt egy év alatt a Záhonyon keresztül Magyarországra érkező kínai konténervonatok száma

Kiugró mértében, 2019-hez képest csaknem tízszeresére növekedett az idén a Záhonyi Átrakó Körzeten keresztül Magyarországra érkező kínai konténervonatok száma. A Rail Cargo Operátor augusztus óta tapasztalja a távol-keleti vasúti intermodális forgalom erősödő tendenciáját. A koronavírus negatív hatásait követő időszakban beindult kínai termelés és ehhez kötődő szállítás látványos növekedést mutat a Rail Cargo Group ázsiai intermodális forgalmainak bázisszintjéhez képest.

Míg tavaly összesen 4 Kínából érkező intermodális szerelvény lépte át Magyarország és ezzel együtt az Európai Unió határát Záhonynál, és az idei év első felében is csak elvétve közlekedett erre néhány, a harmadik és a negyedik negyedévben havonta már 6-8 vonat érkezett az átrakó körzetbe 45-50 darab 40 lábas konténerekkel rakva. A Rail Cargo Operátor (RCO) kezelésében érkező távol-keleti árukkal rakott szerelvények egyre gyakrabban választják a Selyemút déli vasúti útvonalát az EU irányába záhonyi belépéssel, mivel itt rugalmasan rendelkezésre állnak az átrakáshoz, illetve a nyomtávváltáshoz szükséges kapacitások. Ebben az évben az RCO eddig több mint 1400 kínai konténert fuvarozását irányította Záhony irányába. Bár az alapos és összetett uniós vámeljárások némileg lassítják egyes küldemények továbbhaladását, az RCO arra számít, hogy egyre több szerelvény érkezik ide a rövidebb útvonal és a kedvező nyomtávváltási körülmények miatt.

A magyarországi címzettek számára bonyolított forgalom egyébként az északi Selyemúton, lengyelországi határátlépéssel is igen élénk, azonban az ottani kapacitások – különösen a csúcsidőszakokban – egyre kevésbé felelnek meg az igényeknek, ami az arányokat Záhony javára változtatja meg.

A kínai ipari termelés felfutása nyomon követhető a Magyarország és Kína közötti szárazföldi vasúti áruforgalom élénkülésén és az ezzel együtt születő új vasúti összeköttetéseken is. Októberben Hszian és Csinan mellett újabb kínai ipari központtal, Sencsennel létesült ilyen menetrendszerű kapcsolat. Az onnan érkező vonatok Kazahsztánon, Oroszországon és Ukrajnán keresztül érkeznek Eperjeskére. A konténerszerelvények elsősorban a magyar piacra hoznak termékeket, de a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK-ről sok konténer folytatja útját vasúton Olaszországba, Romániába, Törökországba, Németországba és Ausztriába.

Az eltérő nyomtávú vasúti rendszerek találkozásánál kiépített záhonyi átrakókörzet Magyarország legnagyobb árumennyiséget átbocsátó vasúti komplexuma, amely évente mintegy 4-5 millió árutonna kapacitásra képes. A jelenleg a Záhony-Port Zrt. által üzemeltetett 84 négyzetkilométer kiterjedésű létesítmény Európa egyik legnagyobb terminálja. Mellette több vállalkozás is működik a térségben, amelyek szintén végeznek az RCH megrendelése alapján átrakási tevékenységet.

A forgalom túlnyomó részét az ömlesztett áruk (acél, vasérc, szén, koksz, építőipari és vegyipari termékek) teszik ki, de ezek mennyisége a járvány következtében visszaesett gazdasági teljesítmények miatt 2020-ban nem éri el a létesítmények névleges kapacitását. Eperjeskén és Záhonyban összesen alig 3 millió tonna áru fordult meg, ami valamivel több mint 100 ezer vasúti kocsi átrakását, illetve nyomtávváltását követelte meg. A beérkező volumenek több mint 90 százalékát a Rail Cargo Hungaria fuvarozza, az export mennyisége az importhoz képest elenyésző.

A záhonyi térségben tervezett jelentős fejlesztésekre alapozva a Rail Cargo Hungaria az itt bonyolított forgalom jelentős növekedésével számol a következő években.

A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.

Támogatói tartalom Vállalat rail cargo hungaria vasút vasúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

László Pál
2022. június 21. 16:38 Élet, Támogatói tartalom

A fővárosi épített örökség is számos lehetőséget tartogat az irodafejlesztéshez

Ahogy a környezettudatosság egyre inkább teret nyer az ingatlanfejlesztési területen is, a jövő a régi épületek új és modern iroda területekké való átalakításában lehet.

Stubnya Bence
2022. június 20. 10:00 Támogatói tartalom

Itthon is beindult a zöldhitelezés, de milyen cégeknek érdemes ilyesmiben gondolni?

Magyarországon az elmúlt másfél évben alakult ki a zöldhitelek piaca. Megfelelő projekthez iparágtól és vállalatmérettől függetlenül is érdemes lehet ilyen pénzügyi forrásokat keresnie egy cégnek.

Hobot Péter
2022. június 17. 09:34 Pénz, Támogatói tartalom

Ilyen energiaárak mellett már sok kkv-nak is megéri napelemet telepíteni

Az ALTEO modellje szerint egy átlagos magyar kkv 35 forint körül fizetett kilowattóránkként a vásárolt áramért 2020-ban, miközben egy napelemes beruházás fajlagos költsége csak 21 forint körül alakult.

Fontos

Kalotay Kálmán
2022. június 24. 16:18 Vállalat, Világ

Túlélik-e a háborút a magyar cégek Oroszországban?

A kölcsönös közvetlen beruházások aránya alacsony, a gazdasági szankciók azonban egyes cégeknek igencsak fájhatnak.

Torontáli Zoltán
2022. június 24. 12:47 Világ

Lenne egy jó módszer arra, hogy azonnal lássuk, mekkora az infláció

Egy német tanulmány megerősíti, hogy hasznos lenne rögtön a boltok kasszáinál mérni az árakat és az egyes termékek eladási volumenét is.

Torontáli Zoltán
2022. június 24. 10:42 Világ

Versenyt futnak a kutatók az idővel, hogy a klímaváltozást elviselő búzát nemesítsenek

Soha véget nem érő sziszifuszi munka folyik, amelyet az ipar nem támogat.