Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. november 12. 10:31 Vállalat

Több mint százmilliárdért tankolhatnak az állami alkalmazottak a Molnál

Évi több tízmilliárd forintért vásárolhatnak üzemanyagot a Mol-kutaknál a következő években üzemanyagkártyával a különböző állami szervezetek, illetve alkalmazottjaik. A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) a napokban hirdetett eredményt a témában még augusztusban kiírt közbeszerzésen, amelyen végül csak a Mol indult.

A kiírás szerint a KEF legfeljebb három (plusz egy) évre szerződne a Mollal, kivéve, ha a tervezett 341 millió literes keret kimerül*A 341 millió liter a megkötendő keretmegállapodás három éve alatt az intézmények által vásárolható maximális mennyiség. Amennyiben a három év leteltével a 341 millió litert valamilyen okból az intézmények nem hívták le, akkor a KEF kezdeményezheti a szerződés legfeljebb egy évvel történő meghosszabbítását.. Utóbbi mennyiség már elég jól mutatja, hogy hatalmas szerződésről van szó, hiszen

ennyi benzin vagy gázolaj a jelenlegi bruttó árakon 120-125 milliárd forintba kerül.

Nyilván a hatalmas mennyiséget megrendelő államnak a Mol adott kedvezményt, de a tenderről közzétett összegzés szerint is nettó 276,2 forintért adnának egy liter üzemanyagot, ami (áfával együtt) 119,6 milliárd forintra értékeli a keretszerződést.

A dokumentumban szereplő fix ár egyébként kifejezetten érdekes, ahogy az is, hogy csak egy konkrét mennyiséget adtak meg. Ilyen tendereknél ugyanis le szokták bontani a beszerzést különböző típusú üzemanyagokra, a pályázó cég pedig jellemzően nem fix összeget ad meg, hanem valamilyen kedvezményt a mindenkori kiskereskedelmi árból. Az állandó díj ugyanis hatalmas kockázat lenne, hiszen a benzin és a gázolaj ára is viszonylag rövid időn belül tud nagyon jelentősen változni.

Éppen ezért rákérdeztünk a Molnál, hogy miért szerepel fix ár a közbeszerzési dokumentációban. A cégnél lapunk kérdésére azt írták, hogy valóban nem egy meghatározott összegről van szó,

a 276,2 forint egy az ajánlatok összehasonlíthatóságának érdekében számított érték, és nem ez a fix, hanem az árengedmény mértéke, amely azonban nem publikus.

Emellett a leszerződött mennyiség sem egyfajta üzemanyagot takar: a Mol normál és prémium minőségű benzinre, illetve normál és prémium minőségű gázolajra is adott ajánlatot. 

A Molnak nem ez az első több tízmilliárdos állami megbízása az idén.

Júniusban a MÁV-val kötöttek egy a közbeszerzési szerződésnyilvántartóban nettó 41 milliárd forintosra becsült hároméves gázolajbeszerzési megállapodást. A Volánbusznak pedig ennél is jóval nagyobb értékben szállítanak, igaz, azt a kontraktust még 2019 elején írták alá. A két részletben megkötött, egy+egy éves megállapodás értékét nettó 114 milliárd forintra saccolták akkor, ami áfával a 150 milliárdot közelíti.

Ezen kívül kisebb megbízásokat is kapott a Mol. Az NKM-nek szintén üzemanyagot adnak 1,9 milliárd forint értékben, a Paksi Atomerőműnek egyik leányvállalatuk szállít turbinaolajat 288 millióért, és ugyanez a cég látja el motorolajjal, közlekedési hajtóműolajokkal és kenőanyagokkal a Volánbuszt 715 millióért.

A különböző állami szervezetek tehát éves szinten (például jövőre, ha marad a Volánbusz beszállítója a Mol) nagyjából 130 milliárd forintot költhetnek el a magyar olajcégnél, már ha a keretszerződéseket kihasználják. Más kérdés, hogy az igazán nagy tendereknél egyáltalán nem meglepő, hogy rendre a Mol fut be, más piaci szereplő ugyanis valószínűleg nem tudna hasonló mennyiségben szállítani, illetve az ellátást biztosítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdért vennének üzemanyagot, de mivel mennek majd év elején a Volán buszok?Majdnem 400 millió liter üzemanyagot szállíthat a Volán társaságoknak a most kiírt közbeszerzési tender győztese, de kérdéses, hogy sikerül-e időben lezárni a közbeszerzést.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat KEF közbeszerzés Mol Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.