Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 13. 14:57 Vállalat

Ikonikus édesség gyártása szűnik meg több mint száz év után Csehországban

Aki emlékszik, milyen figyelem övezte két éve itthon, hogy a Negro cukorka gyártása Győrből Törökországba kerül, el tudja képzelni, hogyan fogadják a csehek a Lentilky előállításának Németországba telepítését.

A Lentilky még a Negrónál is nagyobb hagyományokkal bíró termék, gyártása az Osztrák-Magyar Monarchia idején, 1907-ben indult el a morvaországi Holesovban. Az üzem története pedig egészen 1863-ig megy vissza, igaz, csak 1910-ben költözött a vállalkozás a jelenleg is használt gyárépületbe.

De ugorjunk egy nagyot az időben, a céget 1992-ben a Nestlé vásárolta meg, amely a Lentilkyhez megszólalásig hasonló, de brit eredetű Smartiest is gyártja. A multik működési logikájának ismeretében tulajdonképpen az a meglepő, hogy a Lentilky helyi gyártása mostanáig fennmaradt, de jellemző módon egyébként a cukormáz alatti csokitöltelék nem helyben készül, hanem a cég olomouci (olmützi) üzeméből érkezik Holesovba.

A Nestlé csehországi szóvivője a helyi sajtónak nyilatkozva két fő okkal magyarázta a gyártás elköltöztetését. Az egyik, hogy a csomagolást teljesen műanyagmentessé akarják tenni, erre pedig a holesovi üzem nem alkalmas, a hamburgi viszont igen, pontosabban ott ez kisebb beruházási igénnyel valósítható meg. A másik, hogy egységesítik a Smarties és a Lentilky receptúráját, és ezt Hamburgban tudják gazdaságosabban megtenni. Az új, egységes termék egyébként kevesebb cukrot és több tejcsokoládét tartalmaz majd.

A morvaországi üzem több száz dolgozója számára viszont jó hír, hogy – ellentétben a Negro esetével – a Sfinx nevű gyár nem szűnik meg, más termékek előállítása folytatódik. Emellett a Nestlé csehországi szóvivője szerint a Lentilky legnépszerűbb, 28 grammos kiszerelésének csomagolását továbbra is Holesovban végzik majd. Jelenleg egy műszakban 1,6 millió darab Lentilky cukorka készül, a gyártás a tervek szerint jövő tavasszal szűnik meg.

Egyébként a csehek sem először találkoznak az édesipari multik termékáthelyezési gyakorlatával. A Lentilkyhez hasonlóan idehaza szintén ismert Opavia kekszek előállítását a Negrót is elköltöztető Mondelez öt évvel ezelőtt Lengyelországba vitte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Negro cukorka a magyarok kedvence, pont ezért kell elvinni MagyarországrólA győri gyártás végzetét egy nekünk kedvezőtlen befektetési döntés, és a hungarikumos sajátosság együttese okozta.

Vállalat Csehország édesipar Mondelez multik nestlé Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Avatar Avatar
2020. október 19. 16:52 Adat, Vállalat

Együtt váltottunk rendszert a csehekkel, de hol tartanak most a magánvállalataink?

A csehek egy lépéssel előrébb járnak, a magyar cégeknek aktívan kell gondolkodniuk arról, hogyan fogják a működésüket a jövőben is fenntartani.

Fabók Bálint
2020. október 19. 09:30 Vállalat

A Wizz Air szembe ment a norvég jóléti állammal, de kénytelen meghátrálni

Rosszul indult a magyar gyökerű cég betörése a norvég piacra: a miniszterelnök bojkottálja őket, egy miniszter pedig személyeskedve bírálja Váradi Józsefet.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Fontos

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.

Stubnya Bence
2020. október 16. 06:47 Közélet

Készültek az új korszakra, de most ismét minden megváltozik a lakáspiacon

Az országos 5 százalékos lakásáfa kigolyózhatja a rozsdaövezeti projekteket. Nincs még minden veszve, de olyan népszerűek nem lesznek, mint amire eddig számíthattunk.

Jandó Zoltán
2020. október 15. 06:57 Adat, Vállalat

Kormányközeli cégeknél landol a magyar reklámpénzek harmada

A Facebook és a Google a NER nyomába sem ér a reklámpiacon, amelynek olyan szegmense is van, ahol a Fidesz-közeli szereplők részesedése az 50 százalékot is meghaladja.