Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. szeptember 14. 12:30 Vállalat

Megtilthatják a Mercedesek eladását az eldurvult jogviták miatt Németországban

Szabadalmi háború robbant ki Németországban autóipari vállalatok és telekommunikációs cégek között, amely idővel akár a háztartási elektronikai eszközök területére is átterjedhet.

Az ügy egyik főszereplője a Nokia, amely ugyan mobiltelefonokat már régóta nem gyárt – az ilyen márkájú készülékeket másik vállalat dobja piacra –, de sok értékes telekommunikációs szabadalommal rendelkezik. Felsorakozott mellette a japán Sharp, amely szintén régóta hanyatlik, ám sikeres korszakából ugyancsak értékes szellemi tulajdonjogokat mondhat magáénak.

A másik oldalon áll a Mercedeseket gyártó Daimler, valamint olyan nagy beszállítói, mint a Bosch, a Continental és a Tomtom. A vita tétje, hogy a járműipari gyártók, beszállítók milyen feltételekkel használhatják a telekommunikációs vállalatok által kidolgozott, szabvánnyá vált technológiákat, amelyek nélkül egyre inkább elképzelhetetlenek a járművek, elég csak a navigációra, a telefonok kihangosítására vagy a zenelejátszásra gondolni.

Az autógyártók hagyományosan a beszállítóiktól várják el, hogy ezeket a szabadalmi kérdéseket kezeljék. A telekommunikációs cégek közül jó néhány viszont összefogott, hogy közösen érvényesítsék érdekeiket. Ebből született az Avanci, amelynek tagja például a Nokia, a Sharp, valamint a Qualcomm, és a 4G működését lehetővé tévő technológiákért autónként 15 dollár (4500 forint) jogdíjat kér, ami sokkal nagyobb a korábban megszokott összegeknél.

Mivel a felek nem tudtak megállapodni, a Nokia és a Sharp is bírósághoz fordult, és az utóbbi hetekben meghozott ítéletek nekik kedveztek.

Ezek még azt is lehetővé teszik, hogy megtiltsák a Daimler járműveinek értékesítését Németországban.

Ezzel azonban egyelőre nem éltek a cégek, nem véletlenül: a Nokiának hét milliárd eurót (2500 milliárd forint), a Sharpnak pedig 5,5 milliárdot kellene ehhez letétbe helyeznie, hogy ha végül az ítéletek ellen fellebbező Daimler nyer, akkor ebből kaphasson kárpótlást.

Az álláspontok egyelőre meglehetősen távoliak, a Nokia szerint a Daimler és beszállítói engedély és ellentételezés nélkül használják a technológiáját, pedig tisztességes és észszerű ajánlatot adott számukra. A Daimler viszont fair és diszkriminációmentes hozzáférést akar a mára már szabvánnyá vált technológiák szabadalmaihoz. A jogi ellentámadást is indító Continental azzal érvel, hogy a 15 dollár elvinné az adott részegységek teljes profitját, ráadásul nem minden szabadalomtulajdonos Avanci-tag.

A végső szót minden bizonnyal az Európai Bíróságnak kell kimondania, egy düsseldorfi bíróság ugyanis a luxemburgi testülethez fordult, hogy döntsön egyebek mellett abban, kiválaszthatja-e a Nokia, kitől követeli a szabadalmi díjat.

Bár a mostani vita tétje is hatalmas, ahogy a Bloomberg írja, közel sem az autóipar az egyetlen, amely a telekommunikációs cégek célkeresztjébe kerülhet. Vezeték nélküli hálózat van már például a kombájnokban, egészségügyi gépekben, sok hűtőben, nem is beszélve az egyre többféle okosotthon-megoldásról. Így a mostani perek kimenetele sok iparág szempontjából lehet meghatározó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyjátNem csak amerikaiak vagy németek, de szlovének is perlik a dízelcsalós autógyártót. Magyarországon egyetlen per sem indult.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat 4G Daimler mercedes Nokia per szabadalom Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.