Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. szeptember 14. 12:30 Vállalat

Megtilthatják a Mercedesek eladását az eldurvult jogviták miatt Németországban

Szabadalmi háború robbant ki Németországban autóipari vállalatok és telekommunikációs cégek között, amely idővel akár a háztartási elektronikai eszközök területére is átterjedhet.

Az ügy egyik főszereplője a Nokia, amely ugyan mobiltelefonokat már régóta nem gyárt – az ilyen márkájú készülékeket másik vállalat dobja piacra –, de sok értékes telekommunikációs szabadalommal rendelkezik. Felsorakozott mellette a japán Sharp, amely szintén régóta hanyatlik, ám sikeres korszakából ugyancsak értékes szellemi tulajdonjogokat mondhat magáénak.

A másik oldalon áll a Mercedeseket gyártó Daimler, valamint olyan nagy beszállítói, mint a Bosch, a Continental és a Tomtom. A vita tétje, hogy a járműipari gyártók, beszállítók milyen feltételekkel használhatják a telekommunikációs vállalatok által kidolgozott, szabvánnyá vált technológiákat, amelyek nélkül egyre inkább elképzelhetetlenek a járművek, elég csak a navigációra, a telefonok kihangosítására vagy a zenelejátszásra gondolni.

Az autógyártók hagyományosan a beszállítóiktól várják el, hogy ezeket a szabadalmi kérdéseket kezeljék. A telekommunikációs cégek közül jó néhány viszont összefogott, hogy közösen érvényesítsék érdekeiket. Ebből született az Avanci, amelynek tagja például a Nokia, a Sharp, valamint a Qualcomm, és a 4G működését lehetővé tévő technológiákért autónként 15 dollár (4500 forint) jogdíjat kér, ami sokkal nagyobb a korábban megszokott összegeknél.

Mivel a felek nem tudtak megállapodni, a Nokia és a Sharp is bírósághoz fordult, és az utóbbi hetekben meghozott ítéletek nekik kedveztek.

Ezek még azt is lehetővé teszik, hogy megtiltsák a Daimler járműveinek értékesítését Németországban.

Ezzel azonban egyelőre nem éltek a cégek, nem véletlenül: a Nokiának hét milliárd eurót (2500 milliárd forint), a Sharpnak pedig 5,5 milliárdot kellene ehhez letétbe helyeznie, hogy ha végül az ítéletek ellen fellebbező Daimler nyer, akkor ebből kaphasson kárpótlást.

Az álláspontok egyelőre meglehetősen távoliak, a Nokia szerint a Daimler és beszállítói engedély és ellentételezés nélkül használják a technológiáját, pedig tisztességes és észszerű ajánlatot adott számukra. A Daimler viszont fair és diszkriminációmentes hozzáférést akar a mára már szabvánnyá vált technológiák szabadalmaihoz. A jogi ellentámadást is indító Continental azzal érvel, hogy a 15 dollár elvinné az adott részegységek teljes profitját, ráadásul nem minden szabadalomtulajdonos Avanci-tag.

A végső szót minden bizonnyal az Európai Bíróságnak kell kimondania, egy düsseldorfi bíróság ugyanis a luxemburgi testülethez fordult, hogy döntsön egyebek mellett abban, kiválaszthatja-e a Nokia, kitől követeli a szabadalmi díjat.

Bár a mostani vita tétje is hatalmas, ahogy a Bloomberg írja, közel sem az autóipar az egyetlen, amely a telekommunikációs cégek célkeresztjébe kerülhet. Vezeték nélküli hálózat van már például a kombájnokban, egészségügyi gépekben, sok hűtőben, nem is beszélve az egyre többféle okosotthon-megoldásról. Így a mostani perek kimenetele sok iparág szempontjából lehet meghatározó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyjátNem csak amerikaiak vagy németek, de szlovének is perlik a dízelcsalós autógyártót. Magyarországon egyetlen per sem indult.

Vállalat 4G Daimler mercedes Nokia per szabadalom Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2020. október 28. 17:02 Vállalat

Meglepően jó negyedévet zárt a Fiat-Chrysler csoport

Kár volt aggódni tavasszal az autóiparért, a válság ellenére sem tűntek el az autóvásárlók.

Váczi István
2020. október 27. 14:41 Vállalat

Hasít idén Európa legnagyobb kamionos cége

A német és a brit közúti teherforgalom is meghaladja a járvány előtti szintet, a litván Girteka pedig idén 10 százalékos növekedéssel számol.

Torontáli Zoltán
2020. október 23. 12:16 Adat, Vállalat

A külföldi tulajdonban lévő élelmiszeripari cégeink harmadannyi dolgozóval érnek el akkora profitot, mint a magyarok

A hazai élelmiszeriparban a méret meghatározó, a rengeteg kis magyar cég mellett kevés nagy külföldi van, de ezek jóval hatékonyabbak, és az exportképességük is sokkal jobb.

Fontos

Bucsky Péter
2020. október 28. 06:45 Adat

Az autózás lett a koronavírus nyertese Magyarországon

Míg a közösségi közlekedésben az utasok harmada eltűnt, a közúti járműforgalom már a járvány előtti szinten van - sose közlekedtünk még olyan szennyezően, mint most.

Jandó Zoltán
2020. október 27. 12:11 Adat

Olyan megyékben terjed leggyorsabban a járvány, ahol tavasszal fertőzöttet sem láttak

Úgy tűnik, hogy jelenleg Nógrád és Vas megyékben a legrosszabb a helyzet, de biztosak nem lehetünk benne, mert továbbra is sok adatot visszatartanak.

Avatar
2020. október 27. 06:52 Világ

Befolyás, megtévesztés, trollok: az amerikai elnökválasztás sötét oldala

A választásokba való beavatkozás régi játék a nagyhatalmak közt, de a közösségi média és a lassan felgyűlő társadalmi elégedetlenség új lehetőségeket kínál.