Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. szeptember 14. 12:30 Vállalat

Megtilthatják a Mercedesek eladását az eldurvult jogviták miatt Németországban

Szabadalmi háború robbant ki Németországban autóipari vállalatok és telekommunikációs cégek között, amely idővel akár a háztartási elektronikai eszközök területére is átterjedhet.

Az ügy egyik főszereplője a Nokia, amely ugyan mobiltelefonokat már régóta nem gyárt – az ilyen márkájú készülékeket másik vállalat dobja piacra –, de sok értékes telekommunikációs szabadalommal rendelkezik. Felsorakozott mellette a japán Sharp, amely szintén régóta hanyatlik, ám sikeres korszakából ugyancsak értékes szellemi tulajdonjogokat mondhat magáénak.

A másik oldalon áll a Mercedeseket gyártó Daimler, valamint olyan nagy beszállítói, mint a Bosch, a Continental és a Tomtom. A vita tétje, hogy a járműipari gyártók, beszállítók milyen feltételekkel használhatják a telekommunikációs vállalatok által kidolgozott, szabvánnyá vált technológiákat, amelyek nélkül egyre inkább elképzelhetetlenek a járművek, elég csak a navigációra, a telefonok kihangosítására vagy a zenelejátszásra gondolni.

Az autógyártók hagyományosan a beszállítóiktól várják el, hogy ezeket a szabadalmi kérdéseket kezeljék. A telekommunikációs cégek közül jó néhány viszont összefogott, hogy közösen érvényesítsék érdekeiket. Ebből született az Avanci, amelynek tagja például a Nokia, a Sharp, valamint a Qualcomm, és a 4G működését lehetővé tévő technológiákért autónként 15 dollár (4500 forint) jogdíjat kér, ami sokkal nagyobb a korábban megszokott összegeknél.

Mivel a felek nem tudtak megállapodni, a Nokia és a Sharp is bírósághoz fordult, és az utóbbi hetekben meghozott ítéletek nekik kedveztek.

Ezek még azt is lehetővé teszik, hogy megtiltsák a Daimler járműveinek értékesítését Németországban.

Ezzel azonban egyelőre nem éltek a cégek, nem véletlenül: a Nokiának hét milliárd eurót (2500 milliárd forint), a Sharpnak pedig 5,5 milliárdot kellene ehhez letétbe helyeznie, hogy ha végül az ítéletek ellen fellebbező Daimler nyer, akkor ebből kaphasson kárpótlást.

Az álláspontok egyelőre meglehetősen távoliak, a Nokia szerint a Daimler és beszállítói engedély és ellentételezés nélkül használják a technológiáját, pedig tisztességes és észszerű ajánlatot adott számukra. A Daimler viszont fair és diszkriminációmentes hozzáférést akar a mára már szabvánnyá vált technológiák szabadalmaihoz. A jogi ellentámadást is indító Continental azzal érvel, hogy a 15 dollár elvinné az adott részegységek teljes profitját, ráadásul nem minden szabadalomtulajdonos Avanci-tag.

A végső szót minden bizonnyal az Európai Bíróságnak kell kimondania, egy düsseldorfi bíróság ugyanis a luxemburgi testülethez fordult, hogy döntsön egyebek mellett abban, kiválaszthatja-e a Nokia, kitől követeli a szabadalmi díjat.

Bár a mostani vita tétje is hatalmas, ahogy a Bloomberg írja, közel sem az autóipar az egyetlen, amely a telekommunikációs cégek célkeresztjébe kerülhet. Vezeték nélküli hálózat van már például a kombájnokban, egészségügyi gépekben, sok hűtőben, nem is beszélve az egyre többféle okosotthon-megoldásról. Így a mostani perek kimenetele sok iparág szempontjából lehet meghatározó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyjátNem csak amerikaiak vagy németek, de szlovének is perlik a dízelcsalós autógyártót. Magyarországon egyetlen per sem indult.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat 4G Daimler mercedes Nokia per szabadalom Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Jandó Zoltán
2024. október 1. 11:04 Vállalat, Világ

Magyar cég logójával a karján írt történelmet a szlovén Tadej Pogačar

A Mol helyi leányvállalata május óta a szlovén válogatott bronzfokozatú szponzora. Bár a magyar kerékpársport is egyre sikeresebb, itthon nem tolonganak a támogatók.

Fontos

Váczi István
2024. október 4. 11:43 Közélet

A minimálbért már euróban számolja Orbán Viktor, de mi lesz közben a forinttal?

Ha komolyan vesszük a miniszterelnök szavait és a minimálbér szintjére kitűzött célt, abból 450 forintos euróárfolyam adódik hároméves távlatban.

Bucsky Péter
2024. október 4. 05:22 Közélet

Kétséges a megtérülése, mégis egyre csak nő a külföldi egyetemisták ösztöndíjkerete

Évi tízmilliárdokat költ arra a kormány, hogy fejlődő országokból Magyarországra hozzon egyetemistákat, de végzés után nem ösztönzi, hogy itt is helyezkedjenek el.

Torontáli Zoltán
2024. október 3. 10:59 Közélet, Pénz

A bankok azonnal elkezdték áthárítani az új adót, amit a nyakukba kaptak

A devizaváltásra vonatkozó illeték a jegybank szerint nem fogja úgy emelni az inflációt, ahogy a tranzakciós illeték emelése. Kérdés, hogy mit lép a Revolut, a Wise és a hasonló, határokon átnyúló fintech szereplők.