Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. szeptember 14. 12:30 Vállalat

Megtilthatják a Mercedesek eladását az eldurvult jogviták miatt Németországban

Szabadalmi háború robbant ki Németországban autóipari vállalatok és telekommunikációs cégek között, amely idővel akár a háztartási elektronikai eszközök területére is átterjedhet.

Az ügy egyik főszereplője a Nokia, amely ugyan mobiltelefonokat már régóta nem gyárt – az ilyen márkájú készülékeket másik vállalat dobja piacra –, de sok értékes telekommunikációs szabadalommal rendelkezik. Felsorakozott mellette a japán Sharp, amely szintén régóta hanyatlik, ám sikeres korszakából ugyancsak értékes szellemi tulajdonjogokat mondhat magáénak.

A másik oldalon áll a Mercedeseket gyártó Daimler, valamint olyan nagy beszállítói, mint a Bosch, a Continental és a Tomtom. A vita tétje, hogy a járműipari gyártók, beszállítók milyen feltételekkel használhatják a telekommunikációs vállalatok által kidolgozott, szabvánnyá vált technológiákat, amelyek nélkül egyre inkább elképzelhetetlenek a járművek, elég csak a navigációra, a telefonok kihangosítására vagy a zenelejátszásra gondolni.

Az autógyártók hagyományosan a beszállítóiktól várják el, hogy ezeket a szabadalmi kérdéseket kezeljék. A telekommunikációs cégek közül jó néhány viszont összefogott, hogy közösen érvényesítsék érdekeiket. Ebből született az Avanci, amelynek tagja például a Nokia, a Sharp, valamint a Qualcomm, és a 4G működését lehetővé tévő technológiákért autónként 15 dollár (4500 forint) jogdíjat kér, ami sokkal nagyobb a korábban megszokott összegeknél.

Mivel a felek nem tudtak megállapodni, a Nokia és a Sharp is bírósághoz fordult, és az utóbbi hetekben meghozott ítéletek nekik kedveztek.

Ezek még azt is lehetővé teszik, hogy megtiltsák a Daimler járműveinek értékesítését Németországban.

Ezzel azonban egyelőre nem éltek a cégek, nem véletlenül: a Nokiának hét milliárd eurót (2500 milliárd forint), a Sharpnak pedig 5,5 milliárdot kellene ehhez letétbe helyeznie, hogy ha végül az ítéletek ellen fellebbező Daimler nyer, akkor ebből kaphasson kárpótlást.

Az álláspontok egyelőre meglehetősen távoliak, a Nokia szerint a Daimler és beszállítói engedély és ellentételezés nélkül használják a technológiáját, pedig tisztességes és észszerű ajánlatot adott számukra. A Daimler viszont fair és diszkriminációmentes hozzáférést akar a mára már szabvánnyá vált technológiák szabadalmaihoz. A jogi ellentámadást is indító Continental azzal érvel, hogy a 15 dollár elvinné az adott részegységek teljes profitját, ráadásul nem minden szabadalomtulajdonos Avanci-tag.

A végső szót minden bizonnyal az Európai Bíróságnak kell kimondania, egy düsseldorfi bíróság ugyanis a luxemburgi testülethez fordult, hogy döntsön egyebek mellett abban, kiválaszthatja-e a Nokia, kitől követeli a szabadalmi díjat.

Bár a mostani vita tétje is hatalmas, ahogy a Bloomberg írja, közel sem az autóipar az egyetlen, amely a telekommunikációs cégek célkeresztjébe kerülhet. Vezeték nélküli hálózat van már például a kombájnokban, egészségügyi gépekben, sok hűtőben, nem is beszélve az egyre többféle okosotthon-megoldásról. Így a mostani perek kimenetele sok iparág szempontjából lehet meghatározó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyjátNem csak amerikaiak vagy németek, de szlovének is perlik a dízelcsalós autógyártót. Magyarországon egyetlen per sem indult.

Vállalat 4G Daimler mercedes Nokia per szabadalom Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Avatar
2020. szeptember 23. 17:01 Élet, Vállalat

Átveszik az emberi munkát a robotok a magyar és román autóiparban, még sincs elbocsátás

A kolozsvári egyetem egyik kutatócsoportja azt vizsgálja, hogy milyen hatásai vannak az Ipar 4.0 alkalmazásának az emberi erőforrásra, és már az első eredmények azt mutatják, hogy a nem félni kell az újítástól, hanem alkalmazkodni hozzá.

Hajdu Miklós
2020. szeptember 22. 16:29 Élet, Vállalat

A dolgozó nem szereti, a főnök már nem hisz benne, mégis vannak még vállalati kérdőívek

Ha a cégek a munkaerőpiaci vonzerejüket szeretnék javítani, ma már sokkal inkább a róluk szóló értékeléseket figyelik a közösségi médiában, az őskövületnek tartott belső kérdőívek mégsem akarnak kihalni.

Jandó Zoltán
2020. szeptember 22. 06:11 Adat, Vállalat

A járvány miatti kényszerű otthonlét megemelte a rezsit, amit utólag kell kifizetni

A szolgáltatók úgy kalkulálnak, hogy egy átlagos háztartás néhány ezer forinttal fizethet többet a kényszerű otthonlét miatt.

Fontos

Váczi István
2020. szeptember 23. 06:29 Közélet

Simicska ment, Szíjj László jött, közel háromszorosára drágult az autópálya-építés

Az évtized elején még nagyjából egymilliárd forintból is ki lehetett hozni egy kilométer olyan sztrádát, ami manapság már több mint három milliárdba kerül.

Fabók Bálint
2020. szeptember 21. 06:53 Élet

„Ezelőtt harminc évvel voltak ennyien a strandokon” – kimagasló nyara volt a balatoni turizmusnak

A járvány és a rossz idő miatt nagyon nehezen indult az évük, az augusztus azonban rekordforgalmat hozott több balatoni vendéglátósnak.

Stubnya Bence
2020. szeptember 20. 17:39 Világ

A felmelegedés olyan következményeit éljük át idén, amiket csak évtizedek múlva vártak

Egymás után dőlnek a melegrekordok, soha nem látott kiterjedésben ég az USA nyugati partja, miközben ilyesmire nem számítottak ennyire hamar a tudósok.