Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. szeptember 3. 17:47 Vállalat, Világ

Utasok helyett tonhallal és kütyükkel a fedélzeten igyekeznek túlélni a légitársaságok

A teherszállítás fellendülése a járvány miatt szenvedő légi közlekedési iparág vigasza, a hatalmas veszteségeket elkönyvelő légitársaságok egyre gyakrabban indítják el utasszállító járataikat emberek helyett hatalmas rakományokkal a fedélzetükön.

A járvány kezdeti szakaszában főleg egészségügyi kellékek, például maszkok, kesztyűk, védőfelszerelések, gyógyszerek és lélegeztetőgépek növelték a légi szállítás keresletét. A kijárási korlátozások elrendelését követően viszont egy sor új termékre lett nagyobb igény, többek között például olyan elektronikai eszközökre, amik az otthoni munkavégzést tették lehetővé, mindez pedig szintén növelte a légitársaságok forgalmát.

A járvány előtt a globális légi szállítmányozás 60 százalékát bonyolították utasszállító gépekkel, azonban a járványügy intézkedések miatt korlátozott nemzetközi utasforgalom közepette az ilyen járatok közül sok el sem indult, ami viszont jelentősen megdrágította a légi teherszállítást. A Bloomberg cikke szerint a Qantas például 70 százalékkal drágábban szállít Észak-Amerikából Hongkongba, mint januárban.

Az alábbi – Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség által Twitteren megosztott – ábrán az látszik, hogy miközben a légitársaságok részvényárfolyamai gyakorlatilag alig mozdultak el arról a mélypontról, ahova márciusban kerültek, a teherszállítmányozási cégek részvényei nemrég visszatértek a járvány előtti szintre.

Az ausztrál Qantas májusban és júniusban főleg egészségügyi felszereléseket szállított, azóta viszont friss árut, például tonhalat is visz Japánba, a visszaúton pedig egészségügyi felszerelések mellett autóalkatrészek, elektronikai eszközök és helyi friss áru, például tenger gyümölcsei kerül a fedélzetre. Az indonéz PT Lion Mentari Airlines viszont már nemcsak friss árut, hanem például konzerveket is szállít az ország szigetei között.

Nem minden légitársaság képes egyik pillanatról a másikra átállni teherszállításra, de számos légitársaság kapcsolt rá erre az üzletágára az elmúlt hónapokban: az amerikai United Airlines bevételei például 36 százalékkal ugrottak meg ezen a területen. A Lufthansa 1,7 milliárd eurós második negyedéves veszteségét a teherszállítási üzletág 299 millió eurós nyeresége enyhítette.

A világ negyedik legnagyobb teherszállító légitársasága, az Emirates április óta 50-ről 115 desztinációra növelte a teherszállítási kapacitásait, részben szintén az utasszállítók üléseinek eltávolításával. Ugyanezt a stratégiát követte a Singapore Airlines leányvállalata, a Scoot és a Korean Air Lines is. Más társaságok újraindították korábban leállított járataikat, az American Airlines például 35 év után kezdett újra teherszállításba.

A légi szállítás felfutásának trendje iparági elemzők szerint még jó ideig kitart majd, többek között például azért is, mert a várhatóan hónapokon belül elkészülő vakcinákat is ilyen módon fogják szállítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTökélyre vitték a zsúfoltságot a Wizz Air gépein, és ez most jó hírMár több mint ötvenszer fordultak a társaság gépei Kína és Magyarország között utasok nélkül, egészségügyi felszereléseket szállítva.

Vállalat Világ járvány légiközlekedés légitársaság teherszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2020. szeptember 22. 06:11 Adat, Vállalat

A járvány miatti kényszerű otthonlét megemelte a rezsit, amit utólag kell kifizetni

A szolgáltatók úgy kalkulálnak, hogy egy átlagos háztartás néhány ezer forinttal fizethet többet a kényszerű otthonlét miatt.

Fabók Bálint
2020. szeptember 21. 11:37 Vállalat

Visszajönnének Kelet-Európába a Kínában gyártó német cégek

A német cégek még soha nem érdeklődtek akkora mértékben lengyelországi beruházások iránt, mint most.

Torontáli Zoltán
2020. szeptember 19. 12:32 Vállalat, Világ

Megvan a Nutella-prémium, októberben 750 ezer forinttal többet kapnak a dolgozók

A Ferrero gyárai a járvány első hulláma alatt sem zártak be, a cég nagyrészt elérte a céljait, ezért idén is magas prémiumot fizet az alkalmazottainak.

Fontos

Fabók Bálint
2020. szeptember 21. 06:53 Élet

„Ezelőtt harminc évvel voltak ennyien a strandokon” – kimagasló nyara volt a balatoni turizmusnak

A járvány és a rossz idő miatt nagyon nehezen indult az évük, az augusztus azonban rekordforgalmat hozott több balatoni vendéglátósnak.

Stubnya Bence
2020. szeptember 20. 17:39 Világ

A felmelegedés olyan következményeit éljük át idén, amiket csak évtizedek múlva vártak

Egymás után dőlnek a melegrekordok, soha nem látott kiterjedésben ég az USA nyugati partja, miközben ilyesmire nem számítottak ennyire hamar a tudósok.

Kasnyik Márton
2020. szeptember 19. 07:41 Adat

Lehet, hogy a covid a történelem szemétdombjára küldi az influenzát

Híre-hamva sincs az influenzának azokban az országokban, ahol ilyenkor dúlni szokott. Átmeneti győzelem ez, vagy sikerül végleg megszabadulnunk tőle?