Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. szeptember 3. 17:47 Vállalat, Világ

Utasok helyett tonhallal és kütyükkel a fedélzeten igyekeznek túlélni a légitársaságok

A teherszállítás fellendülése a járvány miatt szenvedő légi közlekedési iparág vigasza, a hatalmas veszteségeket elkönyvelő légitársaságok egyre gyakrabban indítják el utasszállító járataikat emberek helyett hatalmas rakományokkal a fedélzetükön.

A járvány kezdeti szakaszában főleg egészségügyi kellékek, például maszkok, kesztyűk, védőfelszerelések, gyógyszerek és lélegeztetőgépek növelték a légi szállítás keresletét. A kijárási korlátozások elrendelését követően viszont egy sor új termékre lett nagyobb igény, többek között például olyan elektronikai eszközökre, amik az otthoni munkavégzést tették lehetővé, mindez pedig szintén növelte a légitársaságok forgalmát.

A járvány előtt a globális légi szállítmányozás 60 százalékát bonyolították utasszállító gépekkel, azonban a járványügy intézkedések miatt korlátozott nemzetközi utasforgalom közepette az ilyen járatok közül sok el sem indult, ami viszont jelentősen megdrágította a légi teherszállítást. A Bloomberg cikke szerint a Qantas például 70 százalékkal drágábban szállít Észak-Amerikából Hongkongba, mint januárban.

Az alábbi – Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség által Twitteren megosztott – ábrán az látszik, hogy miközben a légitársaságok részvényárfolyamai gyakorlatilag alig mozdultak el arról a mélypontról, ahova márciusban kerültek, a teherszállítmányozási cégek részvényei nemrég visszatértek a járvány előtti szintre.

Az ausztrál Qantas májusban és júniusban főleg egészségügyi felszereléseket szállított, azóta viszont friss árut, például tonhalat is visz Japánba, a visszaúton pedig egészségügyi felszerelések mellett autóalkatrészek, elektronikai eszközök és helyi friss áru, például tenger gyümölcsei kerül a fedélzetre. Az indonéz PT Lion Mentari Airlines viszont már nemcsak friss árut, hanem például konzerveket is szállít az ország szigetei között.

Nem minden légitársaság képes egyik pillanatról a másikra átállni teherszállításra, de számos légitársaság kapcsolt rá erre az üzletágára az elmúlt hónapokban: az amerikai United Airlines bevételei például 36 százalékkal ugrottak meg ezen a területen. A Lufthansa 1,7 milliárd eurós második negyedéves veszteségét a teherszállítási üzletág 299 millió eurós nyeresége enyhítette.

A világ negyedik legnagyobb teherszállító légitársasága, az Emirates április óta 50-ről 115 desztinációra növelte a teherszállítási kapacitásait, részben szintén az utasszállítók üléseinek eltávolításával. Ugyanezt a stratégiát követte a Singapore Airlines leányvállalata, a Scoot és a Korean Air Lines is. Más társaságok újraindították korábban leállított járataikat, az American Airlines például 35 év után kezdett újra teherszállításba.

A légi szállítás felfutásának trendje iparági elemzők szerint még jó ideig kitart majd, többek között például azért is, mert a várhatóan hónapokon belül elkészülő vakcinákat is ilyen módon fogják szállítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTökélyre vitték a zsúfoltságot a Wizz Air gépein, és ez most jó hírMár több mint ötvenszer fordultak a társaság gépei Kína és Magyarország között utasok nélkül, egészségügyi felszereléseket szállítva.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ járvány légiközlekedés légitársaság teherszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2025. június 18. 06:03 Közélet, Vállalat

Nem járnának rosszul a magyar autósok az orosz olajimport megszűnésével

Meg vannak számlálva Magyarország orosz olajimportjának napjai, ha nem tudja megfúrni a kormány az Európai Bizottság tegnap bemutatott javaslatát.

Jandó Zoltán
2025. június 16. 16:03 Vállalat

Építőipar, NER, foci, uniós pénzek, de így is be tudtak dönteni egy milliárdos céget

Uniós pénzből épült egy vagy két gyümölcsfeldolgozó, de két héttel a használatba vételi engedély megszerzése után a tulajdonos felszámolás alá került.

Torontáli Zoltán
2025. június 16. 13:02 Közélet, Vállalat

Ömlenie kell a pénznek, 180 fokos fordulatot vesz a Demján Sándor Program

Egy hónapon belül el akarják bírálni az összes pályázatot, hogy minél gyorsabban kimenjen a pénz a gazdaságba, és munkába álljanak az új gépek.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. június 17. 13:57 Világ

A benzint, a gázolajat és a gázfűtést is drágítaná 2027-től az EU klímavédelmi lépése

Sokan ellenzik a lépést, az Európai Bizottság szociális klímaalappal enyhítené a fűtés és az üzemanyagok árának várható emelkedését.

Jandó Zoltán
2025. június 17. 11:22 Adat, Közélet

Az egyik legnagyobb hazai nemzetiség szenvedheti meg a kormány kampányát

A 2022-es népszámláláskor állampolgárság alapján a magyarok után már az ukránok voltak a legtöbben az országban, és azóta ez a szám csak nőtt.

Mészáros R. Tamás
2025. június 17. 06:00 Pénz, Világ

Véget ért az ingyenpénz időszaka, és ez nem csak a magyar kormánynak okoz problémát

A 2010-es évek stabil csökkenése után a kötvényhozamok világszerte emelkednek, ami a jövő évi választás előtti osztogatást is megdrágítja.