Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. szeptember 2. 14:53 Vállalat

Fára akasztott telefonokkal próbálnak több megbízáshoz jutni futárok Amerikában

A válságos gazdasági helyzet kiélezi a versenyt a futárok között, akik nem órabérben részesülnek, hanem az egyes szállítások után kapják a díjazásukat. A járvány következtében jelentős keresletnövekedést tapasztaló házhoz szállító cégek sok állását elveszítő ember alkalmi mentsváraivá váltak, aminek a megnövekedett igények mellett az is kedvez, hogy a futárokat jellemzően rugalmas módon, alvállalkozóként foglalkoztatják. Így nemcsak a munkanélküliek, hanem valójában bárki regisztrálhat, aki többletbevételhez szeretne jutni, aminek következtében végső soron úgy látszik, inkább a futárok versenyeznek a megbízásokért, és nem a cégek őértük, az Egyesült Államokban legalábbis.

A fuvarok iránti elkeseredett hajszát példázza a Bloomberg által feltárt chicagói eset: a város lakói arra lehettek figyelmesek, hogy mobiltelefonok lógnak a fákról az Amazon átadási állomásai és bizonyos éttermek közelében. Az Amazon diszpécseri rendszerét mostanra jól kiismerő futárok ugyanis rájöttek, hogy jobb eséllyel kapnak megbízást, ha az árufelvételi pontok közelében helyezkednek el. Ez valójában nem mindig megvalósítható, de ha a fuvarszervező alkalmazást futtató készülékeiket a megfelelő helyen hagyják a futárok, és a működését felügyelik egy náluk lévő másik eszközzel akár távolabbról is, akkor nagy valószínűséggel megkaphatják a környékről induló kiszállítások nagyját.

A rendszer kijátszása már szervezett szinten is zajlik, a trükkösen elhelyezett készülékeken több különböző felhasználói fiókkal jelentkeznek be az ügyeskedők, akik némi jutalék ellenében biztosítanak így a velük kapcsolatban álló sofőröknek több fuvart. A jelenség már az Amazon számára is ismert, a cég azonban még nem tudott fellépni ellene – persze a simlis futárok és önjelölt fuvarszervezők minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy a tevékenységük rejtve maradjon.

A hivatalos kiszállító vállalkozások számára ugyanakkor nem csak az alvállalkozóik között igazságtalanná váló fuvarelosztás jelent gondot. Legalább ugyanilyen égető problémák adódhatnak abból is, hogy nem tudják pontosan, kiknek adják tovább pontosan a megbízásokat a csalók, és még az is lehet, hogy jogosítvány és a szükséges engedélyek nélkül végzi el valaki a kiszállítást.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz Amazon robotok segítségével hajszolja a végletekig a dolgozóitAz USA második legnagyobb cégénél minden a gyorsaságról szól, a dolgozók kíméletlen elvárásoknak kénytelenek megfelelni, egészen addig, amíg az egészségük bírja.

Vállalat amazon futár futárcégek válság Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2020. október 19. 09:30 Vállalat

A Wizz Air szembe ment a norvég jóléti állammal, de kénytelen meghátrálni

Rosszul indult a magyar gyökerű cég betörése a norvég piacra: a miniszterelnök bojkottálja őket, egy miniszter pedig személyeskedve bírálja Váradi Józsefet.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Hajdu Miklós
2020. október 15. 15:36 Vállalat

Pincéből indulva került be az 50 legértékesebb uniós cég közé a „lengyel Vatera”

A lengyel Vatera mögött álló céget hétfőn vezették tőzsdére, az első néhány nap kereskedése hatalmas siker volt.

Fontos

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.

Stubnya Bence
2020. október 16. 06:47 Közélet

Készültek az új korszakra, de most ismét minden megváltozik a lakáspiacon

Az országos 5 százalékos lakásáfa kigolyózhatja a rozsdaövezeti projekteket. Nincs még minden veszve, de olyan népszerűek nem lesznek, mint amire eddig számíthattunk.

Jandó Zoltán
2020. október 15. 06:57 Adat, Vállalat

Kormányközeli cégeknél landol a magyar reklámpénzek harmada

A Facebook és a Google a NER nyomába sem ér a reklámpiacon, amelynek olyan szegmense is van, ahol a Fidesz-közeli szereplők részesedése az 50 százalékot is meghaladja.