Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. augusztus 24. 11:08 Vállalat

Véget érhet a mindent beborító Swarovski kristályok kora

A Swarovski idén 125 éves, de különösebb ok nincs az ünneplésre. Az üvegkristályokról ismert cég forgalma várhatóan harmadával, nagyjából kétmilliárd euróra csökken, és hatezer embert, az alkalmazottak ötödét kell elbocsátani.

Legalábbis ezt tervezi a vezérigazgató, Robert Buchbauer, ám mivel a tulajdonos szerteágazó családnak több mint 200 tagja van, nem lesz egyszerű keresztülvinni a döntéseket. Ez a tulajdonosi szerkezet évek óta megbénítja a társaságot, miközben a problémák már látszanak egy ideje: a korábban exkluzív kiegészítőnek számító Swarovski kristályok, illetve ékszerek szinte kommersszé váltak, az előbbiek sok helyen megtalálhatók a pólóktól a telefontokokig.

Ezzel a tulajdonosoknak nem volt bajuk, amíg szépen hozta a nyereséget, és a tömegtermelés is sok embernek ad munkát az ausztriai, tiroli Wattensben. A luxusiparnak az a középső szegmense azonban, ahova a cég pozicionálta magát, egyre túlzsúfoltabbá vált, és miközben az online értékesítésben lemaradt a Swarovski, a fizikai üzletek már nem hasítottak annyira.

Ebben a helyzetben érte a vállalatot a koronavírus-járvány, alaposan felerősítve a már meglévő problémákat. A vezérigazgató pedig valószínűleg elérkezettnek látja az időt arra, hogy keresztülvigye a terveit, amelyeket eddig nem sikerült keresztülverni a családon.

Ahogy a Bloomberg írja, még így sem lesz könnyű dolga. Paul Swarovski például arról beszélt egy interjúban, hogy a családot sokkolták – az ugyancsak családtag – vezérigazgató tervei. Szerinte a világban még sok milliárd minőségi kristályt lehet eladni, és Buchbauernek olyan tervekkel kellene előállnia, hogy ezt a piacot elérjék, nem pedig bezárási és elbocsátási elképzelésekkel.

A vezérigazgató ugyanis azt mondja, hogy a 10 eurós pólókhoz szállított kristályok nem hoznak nyereséget, csak rombolják a márka értékét, szerinte feljebb kellene pozicionálni a brandet. Ő teljesen felszámolná az alacsony nyereségtartalmú nagykereskedelmi üzletágat, vagyis Swarovski kristályok alapvetően csak Swarovski termékeket díszítenének. Emellett jó párat bezárna a háromezer saját üzlet közül. Az átalakításhoz szükséges forrást pedig vagy szakmai befektető bevonásával, vagy a tőzsdére lépéssel kellene előteremteni, ami nyilván csökkentené a családtagok részesedését.

Buchbauer azt állítja, hogy terveit támogatják a kulcsfontosságú részvényesek, de egyelőre csak az újabb összetűzések látszanak biztosnak a kiterjedt családban, ahol korábban sem ment ritkaságszámba, hogy a bíróság döntötte el, beülhet-e egy-egy családtag valamelyik vezető testületbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEladták és feldarabolják a világ második legnagyobb gyémántjátHa épp gyémántberakásos Louis Vuitton nyakláncot vagy fülbevalót készültél vásárolni, érdemes várnod egy kicsit.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat ausztria családi vállalkozás ékszerek járvány swarovski Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.