Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. június 19. 09:49 Vállalat

Haldokló iparágat élesztett újra a járvány

A többek között plexilapokat gyártó német Röhm GmbH-nak nem volt jó tele: az építőipar és az autóipar sem igazán ment jól, ezért a kereslet sem volt óriási a vállalat termékeire. A cég új tulajdonosainak nyomására a vezérigazgató a termelés és a munkaidő csökkentésébe kezdett a leginkább érintett üzemekben. Aztán márciusban hirtelen ömleni kezdtek a megrendelések az – egyébként Magyarországon is forgalmazott – Plexiglas nevű termékükre.

A plexiüveg a kézfertőtlenítőhöz és a lélegeztetőgéphez hasonlóan a járvány slágertermékévé vált, és a kiskereskedők, irodák, közlekedési cégek és a kórházak sorban álltak a termékért, ami hirtelen alapszükséglet lett a munkaállomások vírusvédettségének megteremtéséhez.

A cég vezérigazgatója, Michael Pack a Bloombergnek azt nyilatkozta, eleinte úgy voltak vele, hogy csak egy fellángolásról van szó, de a kereslet szinte felrobbant, és ez azóta sem változott meg. A Plexiglas akrillapjaira Pack elmondása alapján annyi megrendelés érkezett, hogy októberig le vannak kötve a kapacitásaik, de a cégnél ezután is arra számítanak, hogy fennmarad a magas kereslet az eddig leginkább stagnáló népszerűségű termékre. A megrendelések Pack szerint bőven ellensúlyozzák az autóiparból kieső keresletet, ahol egyébként a lámpákhoz és a műszerfalban használják fel ezt az anyagot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHadigazdaságra vált a világ a járvány elleni háború miattParfüm helyett kézfertőtlenítő, telefon helyett orvosi maszk, autó helyett lélegeztetőgép: egyre több vállalat kapcsolódik be a koronavírus elleni küzdelembe.

A plexi felfutása egyébként azért is érdekes, mert ez a műanyagfajta már erősen a termékéletciklusának vége fele tartott. Erre utal, hogy a General Electric 2007-ben eladta a műanyag üzletágát a szaúdi Saudi Basic Industriesnak, a Honeywell International pedig befejezte ennek a termékcsoportnak a gyártását.

A plexit egy német vegyész, Otto Röhm találta fel az 1900-as évek elején, a cége pedig az 1920-as évek végén már nagy autógyáraknak szállította be az átlátszó műanyagot, amit akkoriban elsősorban az ablaküveg helyettesítőjeként hasznosítottak. Később aztán számos új területen is használták az anyagot, például bútorokban és használati tárgyakban is. Tavaly az összes legyártott plexi nagyjából kétharmadából készült olyan öntött vagy extrudált akrillap, ami iránt a járvány miatt megugrott a kereslet.

A koronavírus hatására a Röhmön belül gyorsan átszervezték a visszahívott munkásokat a plexit készítő részlegekre a cég német és amerikai gyáraiban is, és a termelés megugrása miatt még kölcsönzött munkaerőt is felvettek. A kereslet növekedését a Bloombergnek iparági elemzők is megerősítették; van, aki rekordbevételre és profitra számít idén iparági szinten, jövőre pedig egyes becslések szerint 15-20 százalékos növekedés várható.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEljöhet a plexifalak közötti napozás korszakaAz utazás és a vendéglátás az egyik legjelentősebb szektor a világgazdaságban, a politika ezért igyekszik megmenteni az idei nyaralást.

Vállalat járvány koronavírus műanyag plexi röhm Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. július 4. 13:54 Vállalat

Csendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletét

Amit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Torontáli Zoltán
2020. július 3. 10:26 Vállalat, Világ

A Lidl 13 eurós sportcipőjét majdnem 1300 euróért árulják a neten

Ilyen az, ha egy olcsó termékből kevés van, de a keresletet a divat az egekbe tolja.

Váczi István
2020. július 2. 12:33 Vállalat

Amikor mindenki aranyat vesz, a leggazdagabb közép-európai vállalkozó elad

Tovább csökkentett részesedését egy orosz bányatársaságban Petr Kellner PPF-csoportja, amely a magyar Telenor főtualjdonosa.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.