Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. június 2. 10:14 Vállalat, Világ

Az önvezető kamion hátrányba hozza a családi vállalkozásokat és a környezetbarát vasutat

A DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) német kutatóközpont és a Hamburgi Egyetem felmérést végzett a Berlin környéki német fuvarozók körében arról, hogy milyen várakozásaik vannak az önvezető kamionokkal szemben.

Az önvezető képességnek számos gazdasági és környezetvédelmi előnyét szokták hangsúlyozni, automata üzemmódban a kamionok kevesebb üzemanyag felhasználásával, adott esetben rövidebb útvonalon, megbízhatóbban érnek célba, és a sofőrökkel szemben soha nem fáradnak el, nem kell kötelező pihenőidőket tartaniuk.

A felmérés azonban három fontos, eddig sokkal kevésbé hangsúlyozott tényezőre világít rá.

  1. A fuvarozócégek az önvezetést szinte kizárólag azért tartják előnyösnek, mert évek óta súlyos sofőrhiány van, és az előrejelzések szerint ez így is marad. Az önvezető kamion nemcsak a sofőrök keresésének állandó terhét veszi le a cégek válláról, hanem hosszabb távon a teljes költség 30-40 százalékának megtakarítását is jelenti. Az adókkal és járulékokkal számolt személyi költség ugyanis a közúti árufuvarozás egyik legnagyobb költségeleme. Az önvezetés többi aspektusa azonban a cégeket nem nagyon hozza lázba.
  2. A vállalkozások nagy része (uniós mértékkel mérve) kis és közepes, jellemzően családi tulajdonban lévő cég, és ezek többsége nem tudja finanszírozni az önvezető technológiát. A piacon egyértelműen attól tartanak, hogy az önvezetéshez szükséges beruházásokat csak a nagy szereplők engedhetik meg maguknak, és a hosszú megtérülési idő miatt csak nekik éri meg belevágni. A német gazdaság gerincét adó kkv-szektorban nagyon erős a félelem attól, hogy az önvezetés tönkreteszi a kisebb cégeket, és olyan konszolidációt vált ki, amelynek végén csak nagy csoportok maradnak talpon. A fuvarozók már most jelezték, hogy ha a német állam meg akarja tartania a szektor jelenlegi szerkezetét, akkor erősen támogatni kell majd a családi vállalkozásokat.
  3. Az önvezetés (a nagy kezdeti befektetések megtérülése után) olcsóbbá teszi a kamionos fuvarozást, ezzel viszont elég nagy versenyelőnybe kerül a vasúttal szemben. Az önvezetés így a vasút jelentős visszaszorulását vetíti előre, ami azt jelenti, hogy az iparág a környezetszennyezőbb irányba mozdul el. Hiába fogyaszt kevesebb gázolajat egy önvezető kamion, mint egy ember által vezetett, ha piacot rabol a vasúttól, akkor összességében a károsanyag-kibocsátás nőni fog.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítaniA technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Vállalat Világ áruszállítás felmérés fuvarozás kamion közút önvezetés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. július 4. 13:54 Vállalat

Csendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletét

Amit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Torontáli Zoltán
2020. július 3. 10:26 Vállalat, Világ

A Lidl 13 eurós sportcipőjét majdnem 1300 euróért árulják a neten

Ilyen az, ha egy olcsó termékből kevés van, de a keresletet a divat az egekbe tolja.

Váczi István
2020. július 2. 12:33 Vállalat

Amikor mindenki aranyat vesz, a leggazdagabb közép-európai vállalkozó elad

Tovább csökkentett részesedését egy orosz bányatársaságban Petr Kellner PPF-csoportja, amely a magyar Telenor főtualjdonosa.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.