Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. június 2. 10:14 Vállalat, Világ

Az önvezető kamion hátrányba hozza a családi vállalkozásokat és a környezetbarát vasutat

A DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) német kutatóközpont és a Hamburgi Egyetem felmérést végzett a Berlin környéki német fuvarozók körében arról, hogy milyen várakozásaik vannak az önvezető kamionokkal szemben.

Az önvezető képességnek számos gazdasági és környezetvédelmi előnyét szokták hangsúlyozni, automata üzemmódban a kamionok kevesebb üzemanyag felhasználásával, adott esetben rövidebb útvonalon, megbízhatóbban érnek célba, és a sofőrökkel szemben soha nem fáradnak el, nem kell kötelező pihenőidőket tartaniuk.

A felmérés azonban három fontos, eddig sokkal kevésbé hangsúlyozott tényezőre világít rá.

  1. A fuvarozócégek az önvezetést szinte kizárólag azért tartják előnyösnek, mert évek óta súlyos sofőrhiány van, és az előrejelzések szerint ez így is marad. Az önvezető kamion nemcsak a sofőrök keresésének állandó terhét veszi le a cégek válláról, hanem hosszabb távon a teljes költség 30-40 százalékának megtakarítását is jelenti. Az adókkal és járulékokkal számolt személyi költség ugyanis a közúti árufuvarozás egyik legnagyobb költségeleme. Az önvezetés többi aspektusa azonban a cégeket nem nagyon hozza lázba.
  2. A vállalkozások nagy része (uniós mértékkel mérve) kis és közepes, jellemzően családi tulajdonban lévő cég, és ezek többsége nem tudja finanszírozni az önvezető technológiát. A piacon egyértelműen attól tartanak, hogy az önvezetéshez szükséges beruházásokat csak a nagy szereplők engedhetik meg maguknak, és a hosszú megtérülési idő miatt csak nekik éri meg belevágni. A német gazdaság gerincét adó kkv-szektorban nagyon erős a félelem attól, hogy az önvezetés tönkreteszi a kisebb cégeket, és olyan konszolidációt vált ki, amelynek végén csak nagy csoportok maradnak talpon. A fuvarozók már most jelezték, hogy ha a német állam meg akarja tartania a szektor jelenlegi szerkezetét, akkor erősen támogatni kell majd a családi vállalkozásokat.
  3. Az önvezetés (a nagy kezdeti befektetések megtérülése után) olcsóbbá teszi a kamionos fuvarozást, ezzel viszont elég nagy versenyelőnybe kerül a vasúttal szemben. Az önvezetés így a vasút jelentős visszaszorulását vetíti előre, ami azt jelenti, hogy az iparág a környezetszennyezőbb irányba mozdul el. Hiába fogyaszt kevesebb gázolajat egy önvezető kamion, mint egy ember által vezetett, ha piacot rabol a vasúttól, akkor összességében a károsanyag-kibocsátás nőni fog.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítaniA technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Vállalat Világ áruszállítás felmérés fuvarozás kamion közút önvezetés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2021. július 26. 16:49 Pénz, Vállalat

Van adószám nélküli, online nem rögzített, mégis szabályos számla

A jogszabályi lehetőség és a hétköznapi gyakorlat szétválásának tipikus példája ez, egyben a könyvelők és a cégvezetők rémálma.

Torontáli Zoltán
2021. július 26. 10:56 Vállalat, Világ

Nem elírás: olyan nagy a kereslet az Ikeában, hogy csökkenteni kell a választékot

Nem lehet ekkora áruválasztékkal fenntartani a szolgáltatás színvonalát, elsősorban logisztikai problémák miatt.

Jandó Zoltán
2021. július 26. 06:49 Közélet, Vállalat

Jól hangzik, hogy a kormány intézi az építőanyagot, de az élet bonyolultabb

Teljesíthetetlennek tűnő elvárásokat fogalmaz meg az építőanyag-exportőrökkel szemben az új szabályozás, és ez sokaknak elveheti a kedvét a külföldi értékesítéstől.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. július 25. 17:07 Világ

Mintha háború közelegne, úgy kell készülniük a városoknak a szélsőséges időjárásra

Nem teketóriázhatnak tovább az önkormányzatok, előre kell venniük a klímaváltozás következményeit a problémalistájukon.

Mészáros R. Tamás
2021. július 25. 07:05 Tech, Világ

Annyi adatot gyűjöttek, hogy a Kínai Kommunista Párt is megijedt tőle

A világ legnagyobb közlekedési adatbázisával rendelkező cége Amerikában ment tőzsdére, a kínai hatóságok szerint ezt nem kellett volna.

Hajdu Miklós Stubnya Bence
2021. július 24. 16:37 Világ

Úgy indítják az új olaj- és gázfeltárásokat, mintha nem lenne holnap

A klímacélok eléréséhez nem szabadna új kőolaj- és földgáz-kitermelési projekteket indítani, a legnagyobb kitermelők közül azonban senki nem tartja magát ehhez.