Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. június 2. 10:14 Vállalat, Világ

Az önvezető kamion hátrányba hozza a családi vállalkozásokat és a környezetbarát vasutat

A DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) német kutatóközpont és a Hamburgi Egyetem felmérést végzett a Berlin környéki német fuvarozók körében arról, hogy milyen várakozásaik vannak az önvezető kamionokkal szemben.

Az önvezető képességnek számos gazdasági és környezetvédelmi előnyét szokták hangsúlyozni, automata üzemmódban a kamionok kevesebb üzemanyag felhasználásával, adott esetben rövidebb útvonalon, megbízhatóbban érnek célba, és a sofőrökkel szemben soha nem fáradnak el, nem kell kötelező pihenőidőket tartaniuk.

A felmérés azonban három fontos, eddig sokkal kevésbé hangsúlyozott tényezőre világít rá.

  1. A fuvarozócégek az önvezetést szinte kizárólag azért tartják előnyösnek, mert évek óta súlyos sofőrhiány van, és az előrejelzések szerint ez így is marad. Az önvezető kamion nemcsak a sofőrök keresésének állandó terhét veszi le a cégek válláról, hanem hosszabb távon a teljes költség 30-40 százalékának megtakarítását is jelenti. Az adókkal és járulékokkal számolt személyi költség ugyanis a közúti árufuvarozás egyik legnagyobb költségeleme. Az önvezetés többi aspektusa azonban a cégeket nem nagyon hozza lázba.
  2. A vállalkozások nagy része (uniós mértékkel mérve) kis és közepes, jellemzően családi tulajdonban lévő cég, és ezek többsége nem tudja finanszírozni az önvezető technológiát. A piacon egyértelműen attól tartanak, hogy az önvezetéshez szükséges beruházásokat csak a nagy szereplők engedhetik meg maguknak, és a hosszú megtérülési idő miatt csak nekik éri meg belevágni. A német gazdaság gerincét adó kkv-szektorban nagyon erős a félelem attól, hogy az önvezetés tönkreteszi a kisebb cégeket, és olyan konszolidációt vált ki, amelynek végén csak nagy csoportok maradnak talpon. A fuvarozók már most jelezték, hogy ha a német állam meg akarja tartania a szektor jelenlegi szerkezetét, akkor erősen támogatni kell majd a családi vállalkozásokat.
  3. Az önvezetés (a nagy kezdeti befektetések megtérülése után) olcsóbbá teszi a kamionos fuvarozást, ezzel viszont elég nagy versenyelőnybe kerül a vasúttal szemben. Az önvezetés így a vasút jelentős visszaszorulását vetíti előre, ami azt jelenti, hogy az iparág a környezetszennyezőbb irányba mozdul el. Hiába fogyaszt kevesebb gázolajat egy önvezető kamion, mint egy ember által vezetett, ha piacot rabol a vasúttól, akkor összességében a károsanyag-kibocsátás nőni fog.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítaniA technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Vállalat Világ áruszállítás felmérés fuvarozás kamion közút önvezetés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2020. október 28. 17:02 Vállalat

Meglepően jó negyedévet zárt a Fiat-Chrysler csoport

Kár volt aggódni tavasszal az autóiparért, a válság ellenére sem tűntek el az autóvásárlók.

Váczi István
2020. október 27. 14:41 Vállalat

Hasít idén Európa legnagyobb kamionos cége

A német és a brit közúti teherforgalom is meghaladja a járvány előtti szintet, a litván Girteka pedig idén 10 százalékos növekedéssel számol.

Torontáli Zoltán
2020. október 23. 12:16 Adat, Vállalat

A külföldi tulajdonban lévő élelmiszeripari cégeink harmadannyi dolgozóval érnek el akkora profitot, mint a magyarok

A hazai élelmiszeriparban a méret meghatározó, a rengeteg kis magyar cég mellett kevés nagy külföldi van, de ezek jóval hatékonyabbak, és az exportképességük is sokkal jobb.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. október 27. 12:11 Adat

Olyan megyékben terjed leggyorsabban a járvány, ahol tavasszal fertőzöttet sem láttak

Úgy tűnik, hogy jelenleg Nógrád és Vas megyékben a legrosszabb a helyzet, de biztosak nem lehetünk benne, mert továbbra is sok adatot visszatartanak.

Avatar
2020. október 27. 06:52 Világ

Befolyás, megtévesztés, trollok: az amerikai elnökválasztás sötét oldala

A választásokba való beavatkozás régi játék a nagyhatalmak közt, de a közösségi média és a lassan felgyűlő társadalmi elégedetlenség új lehetőségeket kínál.

Jandó Zoltán
2020. október 26. 16:02 Adat

Már minden nyolcadik-kilencedik elhunyt covidos Magyarországon

Az előző héten 299 koronavírus-fertőzött veszítette életét Magyarországon, ami már az összes halálozáshoz viszonyítva is kifejezetten magas arány.