Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. január 31. 15:10 Vállalat

Fájdalmas döntések előtt áll egy Magyarországon 650 embert foglalkoztató cég

Történetének legnagyobb, 32 százalékos egynapos tőzsdei árfolyamzuhanását szenvedte el a kanadai Bombardier január 16-án, miután a cég a várakozásokat alulmúló utolsó negyedéves értékesítési adatokat tett közzé, és bejelentéséből kiderült, hogy teljesen kiszállhat az eredetileg általa elkezdett, pár éve az Airbusszal közösen vitt A220-as programból. Ez jelentős leírást hozhat magával, és a cég hosszú ideje maga előtt görgetett problémáival együtt a Bloomberg cikke szerint ismét a szakadék szélére juttatta a vállalatot.

A Bombardier évtizedek óta a világ vasúti és légi iparának egyik meghatározó márkaneve, illetve gyártója, és előbbi ágazatával Magyarországon is jelen van. A Nógrád megyei Mátranovákon 1969 és 1980 között a Ganz-Mávag épített acélszerkezetgyárat, amelyet 2005-ben vásárolt meg a Bombardier, manapság mozdonyok, motorvonatok, villamosok és metrók forgóvázkereteit állítják elő az üzemben. A kölcsönzött dolgozókkal együtt mintegy 650 embert foglalkoztat, 2018-ban közel 13 milliárd forintos – szinte kizárólag csoporton belüli exportból származó – árbevétel mellett 244 milliós profitot termelt.

A vállalat gondjai jelentős részben arra a repülőgép-fejlesztésre vezethetők vissza, amelynek pedig épp hogy ki kellett volna húznia a slamasztikából. Az addig inkább csak kisebb repülőgépeket építő Bombardier az eredetileg C Series névre hallgató típussal be akart törni a közepes méretű utasszállítók – Airbus A320 és Boeing 737 által uralt – piacára, a teljesen új fejlesztéseknél szinte garantáltan előforduló késések és költségtúllépések azonban borzasztóan megterhelték a céget. Ebben az esetben a költségek 6 milliárd dollárra kúsztak fel, és kétségessé vált, hogy képes lesz-e a cég fizetni az adósságait.

A válságos helyzet miatt a vállalat 2016-ban több ezer ember elbocsátását jelentette be, a kanadai Quebec tartomány kormánya pedig egymilliárd dollárt tolt be a C Series fejlesztésébe, amiért cserébe 49 százalékos részesedést kapott a programban. Ez sem volt azonban elég, ezért a Bombardier kénytelen volt beengedni a rivális Airbust, amely 50,01 százalékos részesedést szerzett az A220-ra átnevezett géphez kapcsolódó programban. A Bombardier 31 százalékot tartott meg, míg Quebec 19 százalékot.

A gép egyébként sok szempontból tényleg innovatív, és kapós a piacon: 105 már szolgálatba állt, a megrendelésállomány pedig közel 500 darabos. Csakhogy a program legújabb pénzügyi tervei további befektetést irányoznak elő a gyártás felfuttatása érdekében, ezért kitolódik a megtérülés ideje, illetve csökken annak a várható mértéke is. Ezért jelentette be a Bombardier, hogy felülvizsgálja további részvételét a programban. Ez pedig nem tetszett a részvényeseknek, és az árfolyam azóta sem tért magához.

„A vicc folytatódik. A vállalat egész pályafutásom alatt egy katasztrófa volt, pedig hamarosan nyugdíjba megyek”

– fogalmazta meg véleményét a Bloombergnek egy torontói befektetési tanácsadó cég vezérigazgatója.

A Bombardier legégetőbb problémája a 10 milliárd dolláros adósságállománya, amelynek besorolása mélyen spekulatív szintű. A már idézett közleményben a vállalat vezérigazgatója arról beszélt, hogy jelenleg ennek csökkentését, a tőkehelyzet rendezését tartja a legfontosabb feladatának, keresik azokat a lehetőségeket, amelyek révén gyorsabban építhetik le az adósságállományt.

A cég üzletágai közül a légcsavaros repülőgépekkel foglalkozót már tavaly eladta 300 millió dollárért, akárcsak a regionális üzleti gépekét 550 millióért. Ezek után már csak a nagy hatótávolságú business jetek és kisebb-közepes utasszállítók, valamint a vasúti ágazat maradt, igaz, az utóbbiból is eladtak már 30 százalékot 2015-ben egy quebeci befektetési alapnak. A két divízió nagyjából a forgalom fele-felét adja, a vasúti 2018-ban konkrétan 8,3 milliárd dollárt termelt.*A repülési részleg 7,5 milliárdot hozott. Az üzemi eredmény 400, a kamatok, adózás és értékcsökkenés előtti eredmény 830 millió dollár lett a nem végleges adatok szerint.

Az amerikai üzleti hírügynökségnek nyilatkozva egy kanadai professzor azt is felvetette, hogy elképzelhető, hogy a megmaradt két üzletág egyikétől is meg kell majd válnia a társaságnak, hogy rendezze anyagi (cash flow) helyzetét. A Bloomberg múlt héten egy másik anyagában arról írt, hogy tapogatózó tárgyalások kezdődtek a Bombardier és az Alstom vasúti ágazatának egyesítéséről. Nehéz azonban elképzelni, hogy miután az uniós versenyhatóság tavaly elkaszálta az Alstom és a Siemens vasúti részlegének egyesítését, most elfogadna egy hasonló koncentrációval járó üzletet.

A mátranováki egység jövője a Bombaerdier vasúti ágazatának németországi központjából kapott válaszok alapján egyelőre biztosnak tűnik, az itteni vezetés előrejelzése szerint 2021 végéig tele lesznek munkával. A magyar cég tavalyi gazdálkodásáról nem árultak el semmit, csak a cég egész vasúti ágazatáéról, miszerint tavaly 32 milliárd euróra nőtt a megrendelésállomány, és a cash-flow-termelés továbbra is egészséges szintű maradt. A pénzügyi helyzet javításával kapcsolatban azt írták, hogy ez a korábban gondoltnál több időt vesz majd igénybe, de a lehetőségek gyors áttekintése után megteszik a szükséges lépéseket.

Viszonylag hosszú időn keresztül egyébként nem a mátranováki volt a Bombardier egyetlen hazai egysége. A Dunakeszi Járműjavító 2002 óta tartozott a csoporthoz, egészen 2014 őszéig, amíg az állam meg nem vette a Bombardier többségi részesedését. A cég neve itthon még két vasúti járművel kapcsolatban lehet ismerős. A MÁV 2010-12 között szerzett be 25 darab Traxx villamos mozdonyt a Bombardier-től, ezek manapság is megbízhatóan szolgálnak. A 2006-ban vett tíz Talent motorvonattal sokkal rosszabbak a tapasztalatok – időnként csak három-négy volt üzemképes –, remélhetőleg a tavaly eldöntött főjavítást követően javul majd a használhatóságuk.

A cég indult a GYSEV kilencdarabos mozdonytenderén is, de alulmaradt a Siemensszel szemben. A MÁV közbeszerzésének köszönhetően azonban adott a javítási lehetőség, nem is kicsi: az állami vasúttársaság 115 villamos mozdonyt akar venni, ami már nemzetközi léptékben is figyelemre méltó mennyiség, a siker megdobná az egész Bombardier megrendelésállományát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA leginnovatívabb közlekedési eszköz a jó öreg vasút lettÖnvezető autó ide, elektromos kamion oda, a vasút nem a prototípusok kísérleteinél tart, hanem már bevezeti a legújabb technológiáit.

Vállalat bombardier mátranovák mozdony repülőgép vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2020. október 28. 17:02 Vállalat

Meglepően jó negyedévet zárt a Fiat-Chrysler csoport

Kár volt aggódni tavasszal az autóiparért, a válság ellenére sem tűntek el az autóvásárlók.

Váczi István
2020. október 27. 14:41 Vállalat

Hasít idén Európa legnagyobb kamionos cége

A német és a brit közúti teherforgalom is meghaladja a járvány előtti szintet, a litván Girteka pedig idén 10 százalékos növekedéssel számol.

Torontáli Zoltán
2020. október 23. 12:16 Adat, Vállalat

A külföldi tulajdonban lévő élelmiszeripari cégeink harmadannyi dolgozóval érnek el akkora profitot, mint a magyarok

A hazai élelmiszeriparban a méret meghatározó, a rengeteg kis magyar cég mellett kevés nagy külföldi van, de ezek jóval hatékonyabbak, és az exportképességük is sokkal jobb.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. október 27. 12:11 Adat

Olyan megyékben terjed leggyorsabban a járvány, ahol tavasszal fertőzöttet sem láttak

Úgy tűnik, hogy jelenleg Nógrád és Vas megyékben a legrosszabb a helyzet, de biztosak nem lehetünk benne, mert továbbra is sok adatot visszatartanak.

Avatar
2020. október 27. 06:52 Világ

Befolyás, megtévesztés, trollok: az amerikai elnökválasztás sötét oldala

A választásokba való beavatkozás régi játék a nagyhatalmak közt, de a közösségi média és a lassan felgyűlő társadalmi elégedetlenség új lehetőségeket kínál.

Jandó Zoltán
2020. október 26. 16:02 Adat

Már minden nyolcadik-kilencedik elhunyt covidos Magyarországon

Az előző héten 299 koronavírus-fertőzött veszítette életét Magyarországon, ami már az összes halálozáshoz viszonyítva is kifejezetten magas arány.