Hírlevél feliratkozás
Avatar
2020. január 13. 17:54 Vállalat

A nagy durranás, avagy szőlőből is lehet bort csinálni

(A G7 Ekonomi a G7 véleményrovata.)

Év végén a G7-en cikk jelent meg a tűzijáték-kereskedelemről, annak szlovákiai és magyarországi sajátosságáról. A gazdaság egészéhez képest a tűzijáték-kereskedelem csepp a tengerben, mégis alkalmas arra, hogy kicsit a vállalkozások üzleti, pozitív oldaláról és anomáliákról is elgondolkozzuk.

Úgy tűnik, a szlovák vállalkozók verik a magyarországiakat, hisz van vállalkozó, aki sok telephellyel a határ mentén szolgálja ki a Magyarországról tömegesen oda zarándokló vásárlókat. Mi a titka a szlovákoknak, mit nem tudnak a magyarok?

A szlovákok nemzetközivé váltak.

Képesek voltak a versenytársak összeállni, közösen szereznek be, ráadásul Kínában gyártatnak, így saját márkát tudnak forgalomba hozni. A nagy megrendelés nyilván költségelőnnyel jár, ami a piaci árakban is megjelenik. Úgy tűnik, tartós az együttműködés, hisz sok éve csinálják, és a hírek szerint még senki nem csapta be a többit, nem lépett külön utakra. Az együttműködést sok területen lehetne terjeszteni nálunk is, nemcsak a beszerzésben, de az értékesítésben is. Például áldásos lenne, ha egy-egy borvidék termelői nem csak átmeneti időre tudnának megegyezni a közös ernyőmárkáról, hogy a piacon hatékonyabban tudjanak fellépni.

Azért a szlovák siker mögött is van egy piactorzító megállapodás: felosztották a piacot, vagyis nem versenyeznek, ami a méret miatt lehet, hogy nem sérti az írott versenytörvényt, de biztosan sérti annak szellemét.

A szlovák költségelőnynek a beszerzésen túl más forrásai is vannak. Az áfakulcsban van 7 százalékpont különbség, vagyis, ha minden egyéb tényező ugyanolyan lenne, akkor már ebből meg lehet takarítani a vásárlónak 100 ezer forint nettó érték után hétezer forintot.

Úgy tűnik, a szabályozási különbségeknek is van költségbefolyásoló szerepe. A petárda veszélyes, indokolt keretek közé szorítani, szabályozni. Azonban lehet túlszabályozni is, amire saját fenekének védelme miatt minden bürokrácia hajlamos. Nálunk rövid a szezon, csak néhány napos, Szlovákiában már december elején kezdődik. Nálunk külön pirotechnikus kell minden eladóhelyen, amit elég nehéz felfogni. Tanfolyamot tart a vásárlóknak? Ezzel el lehet kerülni a néhány pohárral felhajtók által okozott baleseteket? Ha nem elégséges a ráírt tájékoztató, akkor talán azt kellene szabályozni. Az biztos, hogy ez többletköltség, gyaníthatóan kiválóan keresnek az előíráson a pirotechnikusokat oktató és vizsgáztató cégek is. Nálunk januárban még nyitva kell tartani, hogy a fel nem használt petárdáknak a törvény által előírt visszavételét lehessen teljesíteni. Látott már valaki sorokat? Hányan váltják vissza?

Ezek a többletköltségek elégségesek arra, hogy a magyar vásárló átmenjen a határ másik oldalára.

Ezen mindannyian vesztünk, hiszen az ott elköltött pénzből nem magyar vállalkozási bevétel lesz, és nem lesz az államnak áfabevétele sem.

A magyar vállalkozások kétszer olyan drágán adják a terméket. Ha magasabb a fix költségük (áfa, bérleti díj, pirotechnikus, rövid nyitvatartási periódus, januári nyitva tartás) akkor magasabbnak kell lennie az árrésnek, ami rárakódik a beszerzések magasabb költségére. A 100 százalékkal magasabb ár persze azt a gyanút is felveti, hogy a határon túl milliós tételben vásárlók esetleg továbbadják az olcsón beszerzett terméket, kialakítva egy szürke szférát ezen a területen is. A versenyhátrány – származzon bármilyen forrásból – eleve teret enged a piac szürkülésének, a túlélés kényszere miatt hajlamos a vállalkozó a jogkövetés „rugalmassá” tételére.

De az ilyen magas ár nekem a balatoni lángossütőt juttatja eszembe, aki egy nyáron akart meggazdagodni, ezért aranyáron adta az égett zsírban kisütött lángosát. Jó lenne, ha a vállalkozási szférában a lángossütő „amit ma megszerezhetsz, ne halaszd holnapra” magatartása helyett megfogadnánk az egyszeri kocsmáros szavait, amit halálos ágyán mondott fiának: „fiam, tudnod kell, szőlőből is lehet bort csinálni”! Igen, versengő vállalkozásokból is lehet pénzt csinálni. Ehhez a vállalkozó alázata, etikája kell, de ez a magatartás nehezen lesz sikeres, ha a környezet kevéssé vállalkozásbarát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzlovák tűzijáték-árusok szállják meg a magyar határt, és sorban állnak náluk a milliókat költő magyarokA tűzijáték-forgalmazók egész évben pár decemberi napra készülnek; van, hogy a forgalom 90 százaléka három nap alatt jön be. Hogy néz ki a pirotechnikai piac?

Vállalat Szlovákia tűzijáték vállalkozások vállalkozói környezet Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. július 4. 13:54 Vállalat

Csendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletét

Amit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Torontáli Zoltán
2020. július 3. 10:26 Vállalat, Világ

A Lidl 13 eurós sportcipőjét majdnem 1300 euróért árulják a neten

Ilyen az, ha egy olcsó termékből kevés van, de a keresletet a divat az egekbe tolja.

Váczi István
2020. július 2. 12:33 Vállalat

Amikor mindenki aranyat vesz, a leggazdagabb közép-európai vállalkozó elad

Tovább csökkentett részesedését egy orosz bányatársaságban Petr Kellner PPF-csoportja, amely a magyar Telenor főtualjdonosa.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.