Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. október 30. 12:16 Vállalat

Drámai átalakulásokkal jöhet ki most kezdődő válságából az autóipar

Az utóbbi néhány napban több újabb jel mutatta az autóipar egyre nagyobb bizonytalanságát, kialakulóban lévő válságát. A Volkswagen például ma jelentette be, hogy idén a korábban várt enyhe növekedés helyett inkább stagnálásra számít az eladásokat illetően, vagyis várhatóan véget ér egy évtizedes növekvő trend, amit még a vállalatra 2015-ben lesújtó dízelbotrány sem tudott megtörni. A világ jelenlegi legnagyobb autógyártója pesszimizmusát többek között a gazdaság globális lassulásával és az iparágban egyre inkább élesedő versennyel magyarázta.

Szintén az autógyárakra nehezedő egyre nagyobb nyomást jelzi, hogy a Fiat-Chrysler a PSA csoporttal*A jórészt a francia állam tulajdonában lévő cégcsoport gyártja a Citroen, a Peugeot és újabban az Opel márkájú gépkocsikat. kezdett tárgyalni az együttműködésről, miután a nyáron a Renault-val kudarcba fulladt egy hasonló megállapodás terve. Az olasz-amerikai és a francia vállalatok összefogását a kedvezőtlen gazdasági körülmények mellett az elektromos hajtású autók gyártására való átállás minél hatékonyabb megvalósítása ösztönzi a leginkább. A szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályoknak ugyanis egyre kevésbé lehet megfelelni villanyautók értékesítése nélkül, azonban a Fiat-Chrysler jócskán lemaradt a versenytársakhoz képest az elektromos járművek fejlesztésében, amit a PSA-val közösen könnyebb lehet ledolgoznia.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGyorsan véget ért a Fiat-Renault románcAmilyen váratlanul kezdődött, olyan viharosan véget is ért a Fiat-Chrysler és a Renault egyesítését célzó tárgyalás.

A megállapodás persze a PSA-nak is javára válhat, már csak azért is, mert a cégnél éppen mostanában került napirendre a Peugeot márka újbóli bevezetése az amerikai piacra, ahol 1991 óta nem kaphatók a francia autók. A Wall Street Journal értesülései szerint az egyeztetések egyelőre nagyobb konfliktusok nélkül zajlanak, és bár garancia még semmire sincs, már körvonalazódik, hogy a PSA-t jelenleg irányító Carlos Tavares venné kézbe a transzatlanti gigaautógyár ügyvezetését, az elnöki székben pedig John Elkann foglalna helyet, aki most ezt a pozíciót a Fiat-Chrysler-nél tölti be. Ha létrejön a megállapodás, a Volkswagen jókora vetélytársat kaphat hirtelen a nyakába, ami főleg az európai piacokon szorongatná meg a német autógyártót, méghozzá két, egymással hagyományosan versengő autóipari dinasztia, az olasz Agnelli és a francia Peugeot családok összefogásának jóvoltából.

Ugyancsak egyértelmű jele az autógyártók előtt álló kihívásoknak, hogy a japán autóipar újdonságait bemutató Tokyo Motor Show-n a Toyota egyáltalán nem állított ki olyan autókat, amelyeket eladásra fejlesztett volna ki. Hiába beszélünk az értékesítési adatok alapján a második legnagyobb autógyártóról a világon, a japán cég inkább a szolgáltatásokban látja a jövőt. Mindezt annyira komolyan gondolja a vállalat, hogy a tokiói kiállításon a közlekedéssel kapcsolatban tervezett szolgáltatásaihoz fejlesztett járművek mellett például az egészségügy és a kommunikáció terén is bemutatott néhány újdonságot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAutógyárból közlekedési szolgáltatóvá válik a Toyota, de nincs ezzel egyedülEltelik még néhány év, és már nem autót veszünk a Toyotától, hanem taxit vagy pizzát rendelünk tőle, és lezárulhat a BMW vs. Mercedes vita is.

Vállalat autóipar fiat-chrysler PSA Toyota Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Mészáros R. Tamás
2020. október 20. 06:47 Vállalat, Világ

A tudomány szerint lehetetlen, az Alibaba alapítója mégis kilapítaná a világot

Jack Ma a világ egyik leggazdagabb üzletembere megtörné a multik uralmát a kkv-k kereskedelmének felfuttatásával, de forradalmának kifutása erősen kétséges.

Avatar Avatar
2020. október 19. 16:52 Adat, Vállalat

Együtt váltottunk rendszert a csehekkel, de hol tartanak most a magánvállalataink?

A csehek egy lépéssel előrébb járnak, a magyar cégeknek aktívan kell gondolkodniuk arról, hogyan fogják a működésüket a jövőben is fenntartani.

Fabók Bálint
2020. október 19. 09:30 Vállalat

A Wizz Air szembe ment a norvég jóléti állammal, de kénytelen meghátrálni

Rosszul indult a magyar gyökerű cég betörése a norvég piacra: a miniszterelnök bojkottálja őket, egy miniszter pedig személyeskedve bírálja Váradi Józsefet.

Fontos

Stubnya Bence
2020. október 20. 16:43 Adat, Élet

A természeti erőforrások felélése árán nőtt a magyar gazdaság

Európa-bajnokok voltunk az erőforrások felhasználásában, miközben lebetonoztuk az országot a régiós átlagnál alacsonyabb gazdasági növekedésért cserébe.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.