Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2019. október 22. 12:35 Vállalat

Hogyan tűnhet ki egy vállalkozó a tömegből?

A csilifarm, amelynek a közösségépítés az igazi ereje, a biológia tankönyvből kiugró 3D-s csontváz és az Egri csillagok csatajelenete a körúti dugóban ülve – a Magyar Telekom az év elején indította innovációs rendezvénysorozatát, a MOST Fórumot, amelynek múlt heti rendezvényén három kezdő vállalkozó és egy kockázati befektető osztotta meg tapasztalatait, gondolatait a sikerről, a digitális tér nyújtotta lehetőségekről és arról, hogyan lehet hosszú távon is kitűnni a tömegből az online világban.

A befektetői szemléletet Pistyur Veronika, a Bridge Budapest nonprofit, startupokat segítő egyesület egyik alapítója képviselte a beszélgetésben, aki egyben a Ustream-alapító Fehér Gyulával idén indított Oktogon Ventures ügyvezetője is. Szerinte a digitalizáció az üzleti életben olyan, mint a levegő – e nélkül gyors növekedést, világsikert elérni ma már lehetetlen. Ha máshol nem is, az értékesítésben szinte mindenki használ ilyen csatornát.

Ennek ellenére szerinte nincs hátrányban az sem, aki nem eleve digitális platformról indul. Nagyon különböznek a vállalkozók, más a karakterük, a kockázattűrésük. Ő még lebeszélni is szokott embereket arról, hogy mindenáron vállalkozzanak. Ha valaki nem tud fejlődni, kudarcot elviselni, gyorsan reagálni, akkor nem való neki egy vállalkozás indítása. A kutatások szerint az emberek többsége – a világon nagy átlagban a 70 százaléka – mindig is alkalmazott szeretett volna lenni, ami kiszámíthatóbb, kényelmesebb életutat jelent. A kockázatkerülőnek számító Magyarországon 82 százalékban preferálják az emberek ezt az életpályát, csakúgy, mint például Németországban.

Persze idehaza is vannak, akik a kalandot szeretik és magasabb az adrenalinigényük. „Az nagyon idegesítő, ha volt egy jó ötletem, nem kezdtem el csinálni, és megcsinálta valaki más” – vallotta be Pistyur Veronika. Aki nem szeretné ezt érezni, annak azt ajánlja, ne várjon, vágjon bele, de hasznos, ha előbb társakat keres az ötlethez. Két fő tényezővel tűnhet ki az ember a tömegből, a minőséggel és a hitelességgel, vagyis az önazonossággal – tette hozzá.

3D-s tankönyvek

Fiatal kora ellenére rutinos nyilatkozó Muhi Kristóf, az Innobie 23 éves társalapítója, vezető fejlesztője. Csapatával több éve dolgoznak az Eddie nevű, alapvetően általános iskolai tankönyvek „lapos” képeit kiterjesztett valóság segítségével 3D-be ültető alkalmazáson. Saját bevallása szerint még az ötletelésekkel teletűzdelt korai növekedési szakaszban vannak.

A termékfejlesztést nem emberektől elvonultan végzik, hanem folyamatosan megmérettetik, értékeltetik az alkalmazást a leendő felhasználókkal: elsősorban diákokkal, de szülők és tanárok véleményét is kikérik, és e szerint változtatnak a terméken vagy akár hagynak ki korábban fontosnak gondolt részeket a fejlesztés során, ha kiderül, hogy a felhasználóknak arra nincs is szükségük.

Saját maga főnöke

A rendezvény második legfiatalabb vendége, Bogár Márk focikarrier után – logisztikai és gazdasági végzettséggel – érkezett a mezőgazdaságba, pontosabban a csilitermesztés területére, amit családi bizniszben visz a szüleivel. A Sárréti Chilifarmnak 2012-es alapításától fogva van Facebook-oldala, azóta Instagramja is lett a tetszetős kinézetű erős paprikáknak – Bogár Márk pedig az elejétől fogva komolyan veszi az online jelenlétet, ezzel együtt a közösségépítést, az akár Messengeren keresztüli kapcsolattartást a vevőikkel, hiszen közvetlenül értékesítik a címkézésig általuk készített csiliszószokat a webshopjukon keresztül.

Sikereik egyik kulcsa ez a direkt és sallangmentes kommunikáció Márk szerint, amelyben a vásárlók külön értékelik a tudásmegosztást – ők nem titkolják ugyanis azt, honnan veszik a magokat, hogyan nevelik a csilipaprikákat. Így a vásárlók tudják, mennyi munka van a kis üveg, jó pár ezer forintos szószban, és már egyre kevesebbszer merül fel, hogy ha „az Erős Pista olcsóbb, miért ezt vegyem meg?”.

Fontos számára, hogy minden saját kézben legyen, mindent önerőből teremtsenek meg, ami nyugalmat és függetlenséget ad neki. „Saját magam főnöke vagyok így.” Bár beletelt egy kis időbe, amíg inkább biztonsági játékos édesapjával elfogadtatta a közvetlen értékesítés előnyeit a kiszámíthatóbb viszonteladói rendszerhez képest, abban egyetért vele, hogy „nem szabad elfelejteni dolgozni – és nem szabad elfelejteni embernek maradni a digitalizáció közepette sem”.

Kissé túl nagy lendülettel

Bátran indult el Papp Norbert, a Voiz hangoskönyvtár alapítója is az általa helyesnek tartott úton, talán túlságosan is. Feltűnt neki, mennyit ül a dugóban, és hány olvasatlan könyv sorakozik a polcain, alapvetően így jött az ötlet, hogy két legyet ütve egy csapásra magyar hangoskönyveket készítsenek.

Annyira lelkesek voltak és hittek a termékben, hogy már lefejlesztették az alkalmazást, amikor rájöttek, hogy a szerzői jogokat nem tisztázták a kiadókkal, akik csak az írásos jogait birtokolták a könyveknek, a hangalapút nem, mert a CD használata kikopott. Ezt próbálják most újraindítani. Nem estek azonban kétségbe, hiszik, hogy végtelen számú lehetőség van, és mindenre lehet megoldást találni – még arra is, hogyan vigyék le akár egymillió forint tizedére egyetlen hangoskönyv anyagának előállítási költségeit anélkül, hogy sérülne a minőség. Távlati célként Norbert szeretne egy egész könyvtárat beletolni az alkalmazásba a csilitermesztéstől a szépirodalomig.

Vállalat innobie Magyar Telekom sárréti chilifarm vállalkozás vállalkozó voiz Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2019. november 11. 15:45 Vállalat

Van olyan külföldi cég is, ami Magyarországon termel nyereséget és hozzáadott értéket

Nem minden multi lapátolja ki azonnal az országból az olcsó munkaerőn megkeresett hasznát. A javulásnak mégis van egy komoly gátja, méghozzá a Magyarországon tipikus pesszimizmus.

Jandó Zoltán
2019. november 11. 06:54 Vállalat

A TV2 új tulajdonosa a kisrészvényesek szerint kihúzta alóluk a bankjukat

Volt egy jó 30 milliárdot érő bank, amit Mészáros Lőrinc, a TV2 új tulajdonosai és jó pár kisrészvényes birtokoltak. Aztán jött egy furcsa ügylet, és csak Mészáros Lőrinc és a TV2-es kör maradt.

Torontáli Zoltán
2019. november 10. 13:10 Vállalat, Világ

A nagy drogériák is elkezdték csomagolás nélkül árulni a sampont és a tusfürdőt Csehországban

A dm hasonló tesztje után a másik nagy lánc is lépett, a vásárlóknak csak egyszer kell megvenniük a flakont, amit újratölthetnek egy automatából.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. november 9. 07:47 Podcast

Orbán Krisztián: Húsz évig lehülyéztek mindenkit, aki nem értett egyet velük, most nehéz hinni nekik

Ki hinne el bármit annak a leszerepelt gárdának, amely egy évtized alatt sem tudott semmi újat kitalálni? Nem csoda, hogy újra itt vannak a tekintélyelvű vezetők. Ez volt az első G7 Podcast Live.

Jandó Zoltán
2019. november 8. 06:56 Közélet

A Liget-projekt 150 milliárdjának kétharmada kormányközeli vállalkozókat gazdagított

Az eddig elköltött pénz 40 százaléka végső soron két céghez vándorolt, és mindkettő köthető Orbán Viktor vejéhez, Tiborcz Istvánhoz.

Fabók Bálint
2019. november 7. 06:55 Adat

Amit a kormány nagy sikernek állít be, azt könnyedén felülmúlják a szlovákok, lengyelek és csehek

Hiába a rekordok, a külkereskedelmünk növekedése jelentősen elmarad a visegrádi országokétól. Az ázsiai áttörés egyedül nekünk nem jött össze.