Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. október 17. 16:30 Vállalat

Trükkösen oldotta meg a versenyhivatal az Emag és az Edigital összeolvadásának feladványát

A két legnagyobb magyar webáruház, a magyar Extreme Digital és a román központú, de a dél-afrikai Naspers tulajdonában lévő Emag tavasszal bejelentett egyesülésének az volt a feltétele, hogy a Gazdasági Versenyhivatal  (GVH) is rábólintson a fúzióra. A hivatal csütörtöki közleménye alapján ez megtörtént, azonban a döntés azért is érdekes, mert ezzel egy érdekes elméleti kérdést is megválaszoltak.

Márciusi cikkünkben azt írtuk, attól függ majd a GVH döntése, hogy a hivatal elképzelése szerint létezik-e külön online kereskedelmi piac, vagy sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNehéz feladványt kell megoldani az Emag és az Edigital összeolvadásánálA versenyhivatalnak fel van adva a lecke, most kiderül, hogy Magyarországon önálló piacnak számít az online bolt, vagy csak a kiskereskedelem egy szelete.

Ha külön piacnak számít, akkor az összeolvadás problémás lehet, ha nem, akkor nem lesz akadálya. A vizsgálat arra jutott, hogy a műszaki cikkek vonatkozásában az online és a hagyományos bolti kereskedelem nem különül el.

Viszont a GVH szerint valójában valószínűleg akkor se lenne problémás az összeolvadás, ha ez nem így lenne.

A versenyhivatal szerint az online és offline is kereskedő boltok jellemzően egységes árazást használnak, és a magyar fogyasztók “kiemelt jelentőséget tulajdonítanak” annak, hogy az online boltoknak vannak-e offline boltjai is. Egyébként a romániai központú Emag szempontjából pont az volt az egyesülés melletti egyik legnagyobb érv, hogy az Edigitalnak 16 frekventált helyen lévő boltja van, ilyennel a román cég ugyanis egyáltalán nem rendelkezett.

A vizsgálat során egyébként piaci szereplőket és beszállítókat is megkérdeztek, és a versenyhivatal szerint az ő vélekedésük is azt erősítette, hogy nincs külön online és fizikai piac, és egy piackutató cég tanulmánya is ezt az elképzelést erősítette.

A két cég részesedése a GVH szerint együtt nem éri el a 20 százalékot ezen a piacon, ez alatt pedig a versenyhivatal szerint nem kell attól tartani attól, hogy az összeolvadás akadályozni fogja a versenyt.

Ahogy az ábrán is látszik, az online szegmens bővülése nagyon látványos a teljes kiskereskedelemben belül, az alszegmens nyolc év alatt csaknem 12-szeresére növelte a forgalmát.

A GVH szerint egyébként valójában akkor sem kellett volna megtorpedózniuk az egyesülést, ha az műszakicikk-piac online része külön piacnak számítana. A GVH szerint a kiskereskedelemben a fogyasztók árérzékenyek, a termékek árai könnyen összehasonlíthatóak, és attól sem kell tartani, hogy az Edigital beolvadása után az Emag nagyobb beszerzésekkel olyan olcsón tudná adni az árukat, hogy azzal versenytársakat szorítson ki a piacról.

Vállalat Edigital Emag gvh kiskereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2019. november 11. 15:45 Vállalat

Van olyan külföldi cég is, ami Magyarországon termel nyereséget és hozzáadott értéket

Nem minden multi lapátolja ki azonnal az országból az olcsó munkaerőn megkeresett hasznát. A javulásnak mégis van egy komoly gátja, méghozzá a Magyarországon tipikus pesszimizmus.

Jandó Zoltán
2019. november 11. 06:54 Vállalat

A TV2 új tulajdonosa a kisrészvényesek szerint kihúzta alóluk a bankjukat

Volt egy jó 30 milliárdot érő bank, amit Mészáros Lőrinc, a TV2 új tulajdonosai és jó pár kisrészvényes birtokoltak. Aztán jött egy furcsa ügylet, és csak Mészáros Lőrinc és a TV2-es kör maradt.

Torontáli Zoltán
2019. november 10. 13:10 Vállalat, Világ

A nagy drogériák is elkezdték csomagolás nélkül árulni a sampont és a tusfürdőt Csehországban

A dm hasonló tesztje után a másik nagy lánc is lépett, a vásárlóknak csak egyszer kell megvenniük a flakont, amit újratölthetnek egy automatából.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. november 9. 07:47 Podcast

Orbán Krisztián: Húsz évig lehülyéztek mindenkit, aki nem értett egyet velük, most nehéz hinni nekik

Ki hinne el bármit annak a leszerepelt gárdának, amely egy évtized alatt sem tudott semmi újat kitalálni? Nem csoda, hogy újra itt vannak a tekintélyelvű vezetők. Ez volt az első G7 Podcast Live.

Jandó Zoltán
2019. november 8. 06:56 Közélet

A Liget-projekt 150 milliárdjának kétharmada kormányközeli vállalkozókat gazdagított

Az eddig elköltött pénz 40 százaléka végső soron két céghez vándorolt, és mindkettő köthető Orbán Viktor vejéhez, Tiborcz Istvánhoz.

Fabók Bálint
2019. november 7. 06:55 Adat

Amit a kormány nagy sikernek állít be, azt könnyedén felülmúlják a szlovákok, lengyelek és csehek

Hiába a rekordok, a külkereskedelmünk növekedése jelentősen elmarad a visegrádi országokétól. Az ázsiai áttörés egyedül nekünk nem jött össze.