Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. október 17. 16:30 Vállalat

Trükkösen oldotta meg a versenyhivatal az Emag és az Edigital összeolvadásának feladványát

A két legnagyobb magyar webáruház, a magyar Extreme Digital és a román központú, de a dél-afrikai Naspers tulajdonában lévő Emag tavasszal bejelentett egyesülésének az volt a feltétele, hogy a Gazdasági Versenyhivatal  (GVH) is rábólintson a fúzióra. A hivatal csütörtöki közleménye alapján ez megtörtént, azonban a döntés azért is érdekes, mert ezzel egy érdekes elméleti kérdést is megválaszoltak.

Márciusi cikkünkben azt írtuk, attól függ majd a GVH döntése, hogy a hivatal elképzelése szerint létezik-e külön online kereskedelmi piac, vagy sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNehéz feladványt kell megoldani az Emag és az Edigital összeolvadásánálA versenyhivatalnak fel van adva a lecke, most kiderül, hogy Magyarországon önálló piacnak számít az online bolt, vagy csak a kiskereskedelem egy szelete.

Ha külön piacnak számít, akkor az összeolvadás problémás lehet, ha nem, akkor nem lesz akadálya. A vizsgálat arra jutott, hogy a műszaki cikkek vonatkozásában az online és a hagyományos bolti kereskedelem nem különül el.

Viszont a GVH szerint valójában valószínűleg akkor se lenne problémás az összeolvadás, ha ez nem így lenne.

A versenyhivatal szerint az online és offline is kereskedő boltok jellemzően egységes árazást használnak, és a magyar fogyasztók “kiemelt jelentőséget tulajdonítanak” annak, hogy az online boltoknak vannak-e offline boltjai is. Egyébként a romániai központú Emag szempontjából pont az volt az egyesülés melletti egyik legnagyobb érv, hogy az Edigitalnak 16 frekventált helyen lévő boltja van, ilyennel a román cég ugyanis egyáltalán nem rendelkezett.

A vizsgálat során egyébként piaci szereplőket és beszállítókat is megkérdeztek, és a versenyhivatal szerint az ő vélekedésük is azt erősítette, hogy nincs külön online és fizikai piac, és egy piackutató cég tanulmánya is ezt az elképzelést erősítette.

A két cég részesedése a GVH szerint együtt nem éri el a 20 százalékot ezen a piacon, ez alatt pedig a versenyhivatal szerint nem kell attól tartani attól, hogy az összeolvadás akadályozni fogja a versenyt.

Ahogy az ábrán is látszik, az online szegmens bővülése nagyon látványos a teljes kiskereskedelemben belül, az alszegmens nyolc év alatt csaknem 12-szeresére növelte a forgalmát.

A GVH szerint egyébként valójában akkor sem kellett volna megtorpedózniuk az egyesülést, ha az műszakicikk-piac online része külön piacnak számítana. A GVH szerint a kiskereskedelemben a fogyasztók árérzékenyek, a termékek árai könnyen összehasonlíthatóak, és attól sem kell tartani, hogy az Edigital beolvadása után az Emag nagyobb beszerzésekkel olyan olcsón tudná adni az árukat, hogy azzal versenytársakat szorítson ki a piacról.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Edigital Emag gvh kiskereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Nagy Zsolt
2024. március 26. 04:37 Vállalat

Dollármilliókat spórol a gyártóknak egy magyar fejlesztés, ami megmutatja, hogyan lehetnek extra hatékonyak

Az EPIC Innolabs adatelemzéssel és szimulációk készítésével segíti a termelés optimalizálását többek között olyan multiknak, mint az Audi vagy az Apollo Tyres.

Torontáli Zoltán
2024. március 20. 12:40 Adat, Vállalat

Egyre összetettebb problémát jeleznek a magyarországi munkaerőköltség, bér és árfolyam adatok

Gyors ütemben nő Magyarországon a munkaerő költsége, euróban nézve is, a dolgozók azonban még nagyobb béremelést szeretnének. Mi lesz így ebből?

Torontáli Zoltán
2024. március 14. 09:11 Vállalat

A Bookingot milliárdokra büntette a GVH pszichés nyomásgyakorlás miatt, mit fog csinálni most a Temuval?

A Booking nyomásgyakorlása piskóta a Temu gyakorlatához képet, sőt ez a fajta marketing a Temu működésének lényege. Ezt kaszálhatja el a magyar hatóság a magyar e-kereskedők panaszára indított eljárásban?

Fontos

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.