Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 24. 14:54 Vállalat

Közel félmilliárdot termeltek Andy Vajna örököseinek Sebestyén Balázsék

Pár éven keresztül a hazai rádiós piac üstököse volt a Rádió 1, amelyet Andy Vajna a Roxy budapesti frekvenciáját megszerezve épített fel az akkor még Simicska Lajos kezében lévő Class FM-mel szemben. Ez egyrészt úgy volt lehetséges, hogy egy törvényi kiskaput kihasználva vidéki rádiókkal kapcsolódott hálózatba, így a nap nagy részében ezek is a Rádió 1 műsorát sugározták. Vagyis egy idő után lényegében országos rádióként működhetett az adó.

Ehhez az anyagi alapot pedig az állami hirdetések teremtették meg, ami lehetővé tette a magyar rádiós piac valószínűleg legnagyobb húzónevének számító Sebestyén Balázs leigazolását, aki 2016 decemberében társaival a Rádió 1-re költöztette a reggeli műsorát. Az Átlátszó gyűjtése, illetve a Kantar Media adatai szerint a Rádió 1-et működtető Radio Plus Kft. az indulás évében, 2016-ban listaáron 214 millió forint állami hirdetéshez jutott hét hónap alatt. A rákövetkező évben már 1,84 milliárd volt az állam listaáras költése, majd tavaly 2,73 milliárd forint.

Ez alapján nem érzékelhető törés, a háttérben azonban több olyan fejlemény is történt, amely alapjaiban befolyásolta a Rádió 1 helyzetét. Az egyik, hogy a Class FM elvesztette a frekvenciáját, így aztán a 2017 végétől Budapesten sugárzó Retro Rádió tavaly év közepétől országosan foghatóvá vált. A tulajdonos ekkor itt is Andy Vajna volt, és talán mondani sem kell, hogy a kormánynak nem kellett tartania kritikus hangvételű hírszerkesztéstől. Ez már önmagában is csökkentette a Rádió 1 fontosságát.

Míg azonban a Retro Rádió bekerült az új jobboldali médiaholdingba, a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványba, a Rádió 1 kimaradt a KESMA-ból. Akkoriban sokan találgatták, hogy ez vajon Andy Vajna partizánakciója volt-e, vagy szolgálataiért cserébe a hatalom megengedte neki a különutasságot.

A filmipari kormánybiztos januári halála a Rádió 1 szempontjából is új helyzetet teremtett, bár itt nem derültek ki olyan furcsaságok, mint a TV2-nél, ahol azóta megtudhattuk, hogy Andy Vajna valójában már évekkel ezelőtt eladta a tévét egy cinkotai nőnek, ahonnan azóta továbbvándorolt, és jelen állás szerint a Takarékbank-vezér Vida Józsefnél köthet ki.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAndy Vajna már 2016-ban eladta a TV2-t egy 60 éves cinkotai nőnekEgy 20 milliárdos előleg miatt teljesen másképp néztek ki a kereskedelmi tévé tulajdonosi viszonyai az utóbbi években, mint ahogy eddig tudtuk. A TV2 legutóbbi eladásának igazi története.

Mindenesetre úgy tűnik, hogy a kormánynak már nem fontos, hogy jól menjen üzletileg a Rádió 1-nek. A Média1 múlt héten – szintén a Kantar adatbázisa alapján – arról írt, hogy míg tavaly az év első harmadában a Radio Plus reklámbevételének 21 százaléka jött az államtól, addig idén január és április között már csak a 6 százaléka. Forintban kifejezve 756 millióról 293 millióra csökkent az államtól származó listaáras reklámbevétel. Ráadásul a médiahatóság is kritikusabb lett a Rádió 1-gyel szemben, több szankciót is kirótt, és tavallyal szemben az idén nem használhatja a tihanyi frekvenciát, ahogy más sem.

Problémákra utalt az is, hogy a Radio Plus nem tette közzé a május végi határidőre 2018-as üzleti beszámolóját, de ezt végül pár napja pótolta. Ebből kiderült, hogy a cégnek kevésbé volt jó éve, mint 2018-ban, árbevétele 2,8 milliárdról 2,1 milliárdra csökkent. 2017-ben a forgalom nagy része, 2,5 milliárd forint médiareklám soron folyt be, amelyet közel 300 milliós reklámügynöki tevékenység egészített ki. Idénre mindkét sor majdnem lenullázódott*Médiareklámból 5,4 millió folyt be., és az árbevétel majdnem egésze reklámidő-értékesítés soron keletkezett. Ez inkább csak könyvelési változásnak tűnik, mindenesetre egyértelmű, hogy visszaesett a hirdetésekből származó bevétel. Más pedig nem nagyon van*Összesen 83 millió folyt be egyéb árbevétel, illetve továbbszámlázott tételek soron., ami persze a kereskedelmi rádióknál megszokott dolog.

A kiadások között a műsorkészítésért kifizetett összeg 460 millióról 889 millióra nőtt*Az igénybe vett szolgáltatások soron., míg reklámra, valamint jutalékokra és jogdíjakra sokkal kevesebbet költöttek. A bevételcsökkenés nagyjából arányosan végiggyűrűzött az eredménysorokra, így az adózott eredmény 879 millióról 483 millió forintra csökkent.

A Radio Plus kiegészítő melléklete szerint ezt az összeget várhatóan osztalékként kifizetik, igaz, a szintén május végi keltezésű alapítói határozatban erről nem rendelkeztek. A két aláíró egyébként Vajna egykori üzlettársa, Samuel Russel Falconello, valamint özvegye, Vajna Tímea. A Radio Plus két lépcső közbeiktatásával a Las Vegas-i bejegyzésű Cinergi Pictures Entertainment Inc. tulajdona.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVajna Tímea havi 4 millióért beszállt a Vajna-örökséget összefogó cég vezetésébeMárciustól Vajna Tímea társirányítja az elhunyt férje, Andy Vajna magyarországi birodalmát összefogó az AV Invetsments Kft.-t. Az örökség jövője még mindig bizonytalan.

Vállalat Andy Vajna Rádió-1 Sebestyén Balázs Vajna Tímea Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2019. szeptember 20. 07:00 Vállalat

Startupok helyett saját magukat támogatják az MVM cégének vezetői

Kétszer akkora a veszteség, mint amit befektettek. És azt is olyan cégekbe, amelyeknél nem látni életképes üzleti modell nyomát sem.

Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 06:43 Vállalat

Budapesti garázscégként indultak, külföldön is terjeszkedő techvállalat lett belőlük

Négy fiatal az egyetem után úgy érezte, hogy jól tudnak együtt dolgozni, úgyhogy próbaképp vállalkozni kezdtek. Az első termékötletük ugyan elbukott, nyolc évvel később viszont már megvolt a milliárdos árbevétel. A Supercharge története.

Stubnya Bence
2019. szeptember 17. 07:02 Adat, Vállalat

Nem támogatja tovább a vendégmunkások állásait a kormány, de rejtély, hogy miért nem évekkel ezelőtt döntött így

Nem célja többé az egyedi kormánydöntéssel adott nagyvállalati támogatásoknak, hogy munkahelyeket hozzanak létre. A kérdés már csak az, hogy miért pont most döntöttek így.

Fontos

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2019. szeptember 20. 16:47 Adat

A magyarok egy picit jobban szennyezik a bolygót, mint bárki más, de Áder János szerint mi nem számítunk

Több mint kétszer akkora a magyar széndioxid-kibocsátás, mint ami a fenntarthatósághoz kell. A "környezetvédő" köztársasági elnök szerint nem nekünk kell cselekednünk.

Tóth István János
2019. szeptember 19. 15:50 Közélet

Javítja a korrupció ellenőrzését az iskolázottság szintje?

Magyar adatok bizonyítják az összefüggést: ahol többen érettségiznek, ott aránylag kevesebbet lopnak.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 19. 06:48 Közélet

Megkérdeztük a főpolgármester-jelölteket, hogy mit szólnának egy budapesti olimpiához

Karácsony Gergely és Puzsér Róbert sem támogatna egy budapesti olimpiai pályázatot. Közben a kormány erőből áttol minden olyan fejlesztést, ami az olimpia ellen szól, így fogynak az érvek az ötkarikás játékok ellen.