Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. június 24. 16:54 Élet, Vállalat

Az élelmiszerbolti csomagolások fele nehezen vagy egyáltalán nem újrahasznosítható

Ahogy korábban mi is írtunk róla, az élelmiszerboltok saját márkás termékeiben sokszor ugyanazt kapjuk olcsóbban, mint az ismertebb márka esetében, mert a két verzió között csak a csomagolás, pontosabban a csomagolásra nyomott minta a különbség. Ugyanakkor előfordul, hogy a boltlánc igényei szerint módosított verziókat is készít egy-egy üzem. A saját márkás termékek csomagolásánál így sok esetben nemcsak a gyártó, hanem a bolt szerepe is meghatározó.

A Which? brit fogyasztóvédelmi szervezet friss felmérése során 11 helyi boltláncban vásároltak 46 népszerű saját márkás terméket, és megnézték, hogy a csomagolásnak mekkora része könnyen újrahasznosítható. Számos olyan céget teszteltek, amelynek nincs Magyarországon boltja, de benne volt a Tesco, az Aldi és a Lidl is (a helyi saját márkás termékeivel).

A csomagolási megoldásoknál elég nagy eltéréseket találtak, kiemelik például, hogy bizonyos boltokban a banánokat külön nejlonban kínálják, ami teljesen felesleges, mint ahogy a narancsokat sem jó múanyaghálóba tenni.

A tesztet a Morrisons zárta a legrosszabb eredménnyel, és ebben nagy szerepe volt annak, hogy például nem lehet a bolttól gyümölcsöt venni online úgy, hogy ne legyen műanyagba csomagolva. A legjobb eredményt a Tesco és a Waitrose érte el, csomagolatlan lédig gyümölcskínálatának és annak köszönhetően, hogy a csomagolt termékeken az átlagosan több volt a papír és a könnyen újrahasznosítható műanyag.

Ám még az élen végzett Tesco is csak alig 60 százalék feletti arányt ért el a könnyen újrhasznosítható anyagokban, és 37 százalék nem volt újrahasznosítható. Az Aldi valamivel 50 százalék feletti, a Lidl viszont csak 50 százalék alatti újrahasznosítási arányt mutatott.

A szupermarketek általában azzal érvelnek, hogy bizonyos termékeket egyszerűen nem lehet másképp csomagolni. A Which? azonban azt állítja, hogy az összehasonlító tesztben tapasztalt alapvető eltérések arra utalnak, hogy lehetne mozgásterük a boltoknak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Rocher-Raffaello golyóknak csak 58 százaléka ehető, mert majdnem a felét a csomagolás teszi kiA kedvelt édesség óriásit bukott egy friss brit környezetvédelmi teszten, mert a nehéz csomagolás ráadásul nem is könnyen újrahasznosítható.

A készételeknél használt fekete műanyag dobozok jó példát adnak erre, mert a 11 boltlánc közül 5 figyel arra, hogy ne vásároljon ilyet használó beszállítótól, 6 viszont nem. A fekete dobozokat a hulladékkezelőknél a válogatógépek nem ismerik fel, az átlátszó műanyagot viszont igen, ebben a konkrét esetben ezen a választáson múlik az egész.

A pizzáknál is hasonló a helyzet: a papírdoboz rendben van, az átlátszó polisztirol bevonat viszont egyáltalán nem.

Az újrahasznosíthatóság módjának jelölése is rengeteg kívánnivalót hagy maga után: a tesztben résztvevő termékeknek csak 58 százalékán volt rendesen jelezve.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAmíg agyon van csomagolva minden, aligha szabadulunk a műanyagoktólHiába terjed a fejlett világban a csomagolást mellőző környezettudatos szemlélet, a műanyagoktól mégsem fogunk megszabadulni egyhamar. Túl nagy üzlet van benne ahhoz, hogy csak úgy eltűnjön.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUgyanaz a tej van minden áruházlánc saját márkás dobozábanAz Aldi egyszerűen megvett egy magyar tejmárkát, hogy tudjon belőle túró rudit is csinálni. Elmentünk a tejüzembe, hogy megnézzük.

Élet Vállalat csomagolás élelmiszer környezetvédelem műanyag Which? Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2020. július 5. 12:14 Élet

Engedni kell a gyereknek, hogy élje a saját életét

Ha a szülők túlságosan irányítani akarják gyermekeiket, azzal visszafordíthatatlan lelki károkat okozhatnak nekik.

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Torontáli Zoltán
2020. július 3. 06:44 Élet

Az otthoni sütés után most mindenki kézműves pékséget akar nyitni

A korábbinál is divatosabb ötlet a mikropékségek nyitása, de túl gyors lett a tempó, és közben a szakértelem visszaszorult.

Fontos

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.

Torontáli Zoltán
2020. június 30. 11:58 Élet

A járvány számai azt mutatják, hogy nem kell annyit orvoshoz járni, amennyit szoktunk

Visszaesett mindenfajta orvos-beteg találkozás, de a telemedicina még kezdetleges formában is jobban működik, mint amennyire eddig használta a magyar egészségügy.