Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 26. 06:42 Vállalat

Ezen a térképen megnézheted, dolgozik-e a közeledben Mészáros Lőrinc

Múlt hónapban számolt be arról Mészáros Lőrinc egyik legrégibb és legismertebb cége, a Mészáros és Mészáros Kft. (M&M) tőzsdei anyavállalata, hogy a társaság teljesítés alatt lévő szerződésállománya közel 220 milliárd forintra nőtt. A viszonyítási alap 2018. június 30., amikor a cég aktív szerződésállománya a 193 milliárd forintot haladta meg valamivel, vagyis kilenc hónap alatt 26,5 milliárd forinttal hízott.

Mivel az M&M szinte kizárólag állami megrendeléseken dolgozik, ezért a közbeszerzések alapján jó eséllyel össze lehet gyűjteni az összes megbízását. Ezt meg is tettem, az eredményt térképen ábrázolva.

A március 19-i közlemény óta újabb tendereket nyert az M&M, máshol pedig a megbízási összeg nőtt a szerződés módosítása nyomán. Vagyis a 220 milliárdos szerződésállomány is tovább hízott, bár azt nem tudni, hogy pontosan mennyivel, mert az új és a módosított projekteken is másokkal közösen dolgozik a cég. Befejezésről közben nem érkezett hír.*Átadásról megjelent információk híján azokat a projekteket tekintettem befejezettnek, ahol letelt a kivitelezés határideje, és nem tudni arról, hogy meghosszabbították volna.

A térképen az út-, vasút- vagy folyószakaszt érintő munkákat vonallal jelöltem, az egy-egy települést vagy jól körülhatárolható területet érintő projekteket pedig ikonokkal. A WC a szennyvíz- és csatornázási munkákat jelenti, a csap az ivóvízminőség javítását, az újrahasznosítás hulladékkezelési projekteket. A ritkábban előfordulók közül a madár vízrendszer vagy táj rehabilitációjára utal, néhány jel pedig csak egyszer-egyszer fordul elő.

Az ikonra vagy a vonalra kattintva egy párszavas leírás olvasható az adott projektről, valamint szerepel a szerződés összértéke, amely esetenként több település között oszlik meg*Ha ez a helyzet, azt zárójelben mindegyiknél jeleztem.. Az áttekinthetőség kedvéért érdemes belenagyítani az országrészekbe.

A legnagyobb értékű munkák infrastrukturális fejlesztések. Kiemelkedik ezek közül a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti vasút felújítása, amelyet az M&M és konzorciumi társa, a győri Vasútépítők Kft. közel 88 milliárd forintért végez el. Elég vastagon fogott a ceruzájuk, a kilométerenkénti ár ugyanis 3,14 milliárd forint, miközben a magyar vasútépítés történetében egyetlen olyan projektet találtam, amely ennél is drágább. A Szolnok–Szajol-felújítás kilométerenként 3,29 milliárdba került, ám ez különleges eset. Ennek keretében ugyanis új hidat építettek a Tiszán, márpedig egy ilyen méretű egyedi elem megdobja a fajlagos költségeket. Százhalombatta és Pusztaszabolcs között azonban nincs a Tiszához mérhető természeti akadály.

A közbeszerzés során a munkát két szakaszra bontották, amelyek Ercsinél válnak el egymástól. A kettő közül az Ercsi-Pusztaszabolcs bizonyult drágábbnak a 3,16 milliárdos kilométerárával. Ez azért is érdekes, mert a másik részen, Százhalombatta és Ercsi között nem felújításról van szó: új pályát építenek 15,7 kilométeren, mégis árnyalatnyival olcsóbban, 3,12 milliárd/kilométer áron. Mindeközben Lengyelországban felével-harmadával olcsóbbak az ilyen munkák azonos műszaki tartalom és nagyon hasonló terepviszonyok mellett.

A második legfontosabb megbízás az M8-as autóút Körmend és Rábafüzes közötti szakasza, amelyet az M&M a Mészáros Lőrinccel üzleti kapcsolatban lévő Szíjj László cégével, a Duna Aszfalttal közösen épít. Ez azért nagyon fontos munka az M&M számára, mert ez az első alkalom, hogy fővállalkozóként vesz részt egy gyorsforgalmi út építésében. Az itt szerzett tapasztalatok, referenciák jól jöhetnek a következő években, amikor a kormány további ezer milliárd forintokat készül költeni hasonló fejlesztésekre.

A közbeszerzés során egyébként az M8-as említett szakaszát is kettébontották, ezért szerepel két sorban az alábbi táblázatban. (A térképen egy munkaként szerepelt, akárcsak a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasút.) Ebben megtalálható valamennyi, a térképen szereplő munka, és az is leolvasható róla, hogy melyik az a néhány, amelyet nem konzorciumban, hanem egyedül végez az M&M. Ezek a hortobágyi tájrehabilitáció, a felső-dunai árvízvédelem, a Séd-Nádor-Gaja vízrendszer rehabilitációja és a Felcsútot is magában foglaló Váli-völgy vízrendezése.

 

A konzorciumban végzett, nagyobb egyedi munkák között is vannak vízrendezési jellegűek, mint a Mosoni-Duna torkolati rehabilitációja és a Tisza-Túr tározó. A komáromi híd építése pedig ugyanúgy értékes tapasztalatokat, referenciát adhat a jövőre, mint az M8-as.

Az önmagukban kisebb szennyvíztisztítási projektek nem véletlenül sűrűsödnek Észak-Magyarországon. A térségben ugyanis az M&M volt az egyik nyertese az országos szinten 420, régiós szinten 70 milliárd forintos víziközmű-keretközbeszerzésnek, amelynek során évekre előre kiválasztották azt a néhány céget, amelyek a konkrét projektekre később kiírt tendereken pályázhattak.

Ez egyébként a jelenlegi (2014-2020-as) uniós finanszírozási ciklus legproblémásabb hazai közbeszerzése. Az Európai Bizottság ellenőrei rengeteg rendellenességre hívták fel a figyelmet, szerintük az érvényesnek és nyertesnek kihirdetett ajánlatok közül többet valójában érvénytelennek kellett volna nyilvánítani. Ebbe a csoportba tartozik az M&M-é is. Egyelőre nyitott kérdés, hogy végül milyen retorziót alkalmaz emiatt Magyarországgal szemben az EU.

A térképen és a táblázatban csak azok a munkák szerepelnek, ahol fővállalkozóként érdekelt az M&M. Az alvállalkozói megbízásaikról nincs adatbázis, de a sajtóban megjelent hírek alapján tudható, hogy ilyenek is vannak, például a Püspökladány és Ebes közötti vasút felújításánál.

Az M&M munkáinak földrajzi lefedettségével vetélkedik a szintén Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó R-Kord Kft., ahogy azt pár hete bemutattuk. Az R-Kord aktuális munkáit mutató térképet ide is beillesztem:

A kettő együtt még nem adja ki a leggazdagabb magyar üzletember teljes építőipari elérését, hiszen az M&M és az R-Kord mellett vannak magasépítésben érdekelt vállalkozásai is, a ZÁÉV és a Fejér-B.Á.L. Ezek szintén jókora megrendelésállománnyal rendelkeznek*Például az új Puskás stadion, az újpesti jégcsarnok, az új Néprajzi Múzeum., de földrajzi lefedettségük szerényebb, mint a mélyépítő társaságoké.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat közbeszerzés Mészáros és Mészáros Kft. Mészáros Lőrinc Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.