Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2019. április 22. 16:10 Vállalat

Balogh Levente: Akkor megyek az akváriumba, ha én lehetek a cápa

Új szegmens felé nyitott a piacvezető ásványvízgyártó, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. elnöke – tavaly óta a PepsiCo regionális érdekeltségeinek egyik tulajdonosa, így kólát és chipset is árul. A tavalyi rekordárbevétel bizonyítja: jó úton jár ahhoz, hogy az olasz befektetőtársával együtt négy éve alapított holdinggal regionális nagyágyú legyen az ásványvíz- és üdítőital-piacon. Interjú a 18-szoros magyar cselgáncsbajnok üzletemberrel, aki egy-két autóját is jó befektetésnek tekinti.

– Új terep önnek a televíziós show-műsorbeli szereplés, eddig inkább visszavonultan dolgozott. Miért vált az RTL Klubon futó Cápák között egyik befektetőjévé?

– Azért, mert ez az első olyan hiteles műsor, ami vállalható volt számomra, és egyetértettem a céljával, a vállalkozói szemléletmód, kultúra fejlesztésével Magyarországon. De kapóra is jött, mert régóta kerestem egy fórumot, ahol valahogy vissza tudok adni az induló generációknak, az országnak, hiszen a 2003-ban alapított Szentkirályit a magyar fogyasztók tették naggyá. A korábbi több évtizedes elszigeteltség miatt kevés a jó vállalkozói példa a fiatalok előtt – a 90-es évek megélhetési vállalkozói inkább ad-hoc kezdtek üzletet ott, ahol éppen piaci rést láttak. Mostanra jött el az igazi rendszerváltás, már van szakértelem, rálátás – és ez látszódik a Cápák közöttben is.

– Voltak váratlan helyzetek a műsorban – mi az, ami legjobban meglepte?

– Nem nagyon tudok már meglepődni – de beigazolódott a megérzésem, hogy a magyar vállalkozóknak jó ötletük nagyon sok van, de maga az üzlet felépítése, működése 80-90 százalékban már nem világos az emberek számára.

– Csapvíz-szimpatizánsként az egyik legilletékesebb embertől kérdezem, hogyan győzne meg arról, hogy vegyem meg a sokszorosába kerülő ásványvizet? A víz csak víz így is és úgy is.

– Akkor a vörösbor is csak vörösbor. De két bor között az éghajlat, a talaj és a kőzet ásványi sótartalma adja a különbséget. Villányban más a vörösbor, mint az Alföldön, ezt nem is kell sokat magyarázni. Egyébként várom az alkalmat, hogy főműsoridőben, egyenes élő adásban leülhessek bárkivel ezt megbeszélni. A természetes ásványvíz az utolsó olyan csomagolt élelmiszer, ami eredeti, ősi formájában, adalékanyag, minden nélkül kerül az emberi szervezetbe. Egy jégkorszaki víz, az ember törzsfejlődésével együtt alakult ki. A vezetékes víz, mire a kútból a lakásban lévő csapba jut, akár 100 kilométert is utazhat, és mivel bárhol, ahol levegővel érintkezik, baktériumfertőzésnek van kitéve, adalékanyagot kell hozzáadni – ezt Magyarországon klórral oldják meg.

– És a vízszűrő nem lehet erre megoldás?

– Egy vízszűrű nemcsak a klórt, hanem az összes kémiai anyagot, kalciumot, magnéziumot is kiszedi a vízből – pedig nem lehet mindent pezsgőtablettában vagy élelmiszerben magunkhoz venni, a folyadékban oldott ásványi anyagokra is szüksége van a szervezetnek, mert hatékonyabban szívódnak fel.

– Látom, nem zavarják a keresztkérdések, felkészült az élettani kérdésekben.

– Nem zavar, örülök neki.

– Mi a helyzet a PET-palackokkal, amiből ipari mennyiséget használ a Szentkirályi?

– A PET-palack szelektíven gyűjtve igenis hasznos alapanyag. Mi 9-10 alkalommal újra fel tudunk használni egy flakonnak megfelelő PET-alapanyagot. Ha pedig az általunk is fizetett, nem kis összegű környezetvédelmi adóból befolyó milliárdokat világszerte arra költenék a kormányok, amire kell, akkor nem kellene a tengerekből halászni a hulladékot, hanem többen dolgoznák fel újra, aztán pedig felvenné a textilipar Kínában és Indiában.

– Bár a magyarországi ásványvízfogyasztás évek óta beállt egy stabil szintre évi nagyjából 125 literrel fejenként, tavaly a duplájára nőtt a Szentkirályi palackozó kapacitása az új üzemmel – külföldre szánják a többletet?

– Tavaly csaknem 10 százalékkal nőtt az árbevételünk*A cég által megadott adat szerint tavaly 17,25 milliárd forintra nőtt az árbevétel a 2017-es 15,74 milliárd forintról. Nyereségadatot nem közöltek 2018-ra, tavalyelőtt 1,44 milliárd forint volt az adózott eredmény. – akkora a kereslet, hogy két év múlva már megint egy új üzemre lesz szükségünk. A Nielsen 2018-as adatai szerint a volumen alapján mért piacrészünk az ásványvizek hazai piacán csaknem kétszerese, értékbeli piacrészünk pedig közel háromszorosa a piaci rangsorban utánunk következő vállalatnak.

– A fejlesztést a magyar piacon elég egyedülálló módon saját tőkéből oldották meg – féltek a hitelfelvételtől még a mostani alacsony kamatszinten is?

– Itthon valóban nem egy elterjedt szemlélet a saját erőből történő bővülés. Sokan a bevételből finanszírozzák a fejlesztéseket, és ehhez jön még a hitel. Az egészséges szerintem az, amikor tőkéből finanszírozunk, amit a nyereségből építünk fel. Van olyan milliárdos üzletember is Magyarországon, aki nincs tisztában azzal, mi a tőke lényege. Ez az a pénz, amit nem veszünk ki a cégből, amiből a vállalat működik.

– A tőzsdei finanszírozás sem jött szóba?

– Akkor megyek be az akváriumba, ha a cápa lehetek, nem pedig az a hal, amit a cápa megeszik. Másképp mondva, amit nem értek, azt nem csinálom. Egy biztos: ha korábban tőzsdére vittem volna a Szentkirályit forrásbevonás céljából, akkor a cégérték felének megfelelő értékű részvényeket tudtam volna kibocsátani. Az olasz Pasquale család, amely 2015-ben szállt be a Szentkirályiba szakmai befektetőként, nemcsak pénzt, hanem tudást is hozott, ami elengedhetetlen a regionális terjeszkedési célok eléréséhez.

A Pasquale család befektetésének bejelentése 2015-ben

– A közel-keleti piacon is próbálkozott, az a sztori hogy sült el?

– Nem csak próbálkoztam, 560 üzletben voltunk jelen, öt éven keresztül dolgoztam azon az üzleten. Azonban a belföldi igényeket se tudtuk kiszolgálni, tavaly 150 kamiont nem tudtunk kiadni, ezért ki kellett vonulnunk Szaúd-Arábiából. Mindig hangsúlyozom, hogy nekünk a magyar piac a legfontosabb.

– Nehéz volt megvetni a lábat az arab piacon?

– Mindenképp segített, hogy a világban elterjedt, hogy ha rendes élelmiszert akar valaki fogyasztani, európai márkát választ. Ott a prémium francia és olasz márkákkal egy árban volt a Szentkirályi, a fuvardíj miatt, ami a legnagyobb része az eladási árnak.

– Akkor otthagyták a versenytársaknak a jól fizető szaúdi piacot.

– Hát messzire nem futnak vele. A víz és az alapélelmiszerek – cukor, étolaj – piacára jellemző, hogy a helyi brandek uralják a piac nagy részét, éléskamra effektusnak hívom ezt.

– Egy évekkel ezelőtti műsorban azt mondta, hogy kólát soha nem fog gyártani. A PepsiCo regionális érdekeltségeinek – gyárainak és a brandek forgalmazási jogainak – megvásárlásával változott a hozzáállása, úgy látom.

– Ilyet mondtam? Akkor még elszánt szabadságharcos voltam, ásványvizesként a kólások voltak a nagy ellenfeleim. Az élet is nagy tanítómester, merre megy tovább a cég – ha egy területen elmentem a falig, választani kellett, merre fejlődjek tovább. Ha valahol nincs fejlődés, nem nő az eladási volumen, ott már baj van. Nekünk ma már minden szegmens fogyasztóit ki kell szolgálnunk.

– Ha már fejlődés – mit lehet innoválni az ásványvíziparban?

– Rengeteget. Olyan fejlődésen megy keresztül, hogy félelmetes, már az autógyártásban használt robotgépekkel versenyző technológiát használunk mi is a palackozáshoz. Nemcsak hogy emberi kéz nem érinti az ásványvizet, de ember által belélegzett levegővel sem találkozik a víz, amíg a palackba kerül.

– Gyártócégként bizonyára megérzik a munkaerőhiányt.

– Érezhető, de nagy gondok nincsenek – nem hívott még a gyárigazgató, hogy nincs például operátor a gépsoroknál. Annyiban jó helyzetben vagyunk, hogy nagyon jó hírünk van, szeretnek nálunk dolgozni az emberek.

– Évek óta stabilan szerepel a gazdaglistákon, márkás autókat vezet. Más dolgokra költ, mint korábban?

– Egy igazán szép autó gyerekkori álmom volt. Nem szeretek pénzt kiadni egyébként, sőt, egyenesen idegesít, ha valamire költenem kell. Ugyanott ebédelünk, Füredre megyünk nyaralni. Hozzátenném, hogy már nincsenek akkora különbségek a magyarok között, mint korábban. Például a dubaji gépre alig lehet felférni, annyian utaznak oda.

– Az egyik legsportosabb üzletember Magyarországon, heti öt napot edz még most is. Mit mentett át a 20 éves cselgáncsversenyzői múltjából az üzleti életbe?

– Hitelességet, magabiztosságot mindenképpen. Engem úgy nevelt az edzőm, hogy az olimpiai bajnokot kell legyőzni – amikor elindult a Szentkirályi, a világ négy legnagyobb palackozottvíz-gyártója itt volt már Magyarországon. Ha nem dzsúdóztam volna, nem merek belevágni ebbe az üzletbe egy ilyen nehéz, kiélezett piaci helyzetben.

– Hogyan látja magát és a vállalkozást tíz év múlva, mennyire áll küszöbön a generációváltás a Szentkirályiban?

– Korábban azt hittem, hogy most, 50 évesen visszavonulok, aztán 55-ben gondolkoztam, de azt hiszem, a 60 lesz a végső dátum. Egy ember, ha eléri a teljesítőképessége határát, egy ideig alkotni tud, de utána rombol – ha nincs elég önkritikája, tönkre is teheti az egész életművét akár. Úgy látom, sok magyar felsővezető nem enged generációt váltani – édesapámnak azért is köszönhetek nagyon sokat, mert hagyott a magam útján járni.

– Végül egy indítónak szánt kérdés: napi hány liter vizet iszik?

– Napi három liter folyadékot mindenképp, sportolás közben szénsavmentes vízből elfogy a másfél literes palack, és a kávét is Szentkirályiból készítem. Általában azonban nem magában iszom: gyümölccsel, vagy – főleg nyáron – a szénsavasat rozéval szoktam keverni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlyan igényesek lettünk, hogy nem kérünk szénsavat az ásványvízbeAz ásványvíz fogyasztás evolúciós létráján egyre feljebb lépünk, az ország nyugati megyéiben már egészen visszaszorult a bubis víz. Helyette a mentes megy, de az nagyon.

Vállalat Balogh Levente Cápák között Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. november 10. 13:10 Vállalat, Világ

A nagy drogériák is elkezdték csomagolás nélkül árulni a sampont és a tusfürdőt Csehországban

A dm hasonló tesztje után a másik nagy lánc is lépett, a vásárlóknak csak egyszer kell megvenniük a flakont, amit újratölthetnek egy automatából.

Torontáli Zoltán
2019. november 8. 14:55 Vállalat, Világ

Egymilliárd dollárnál többet ér a cég, amely kivakarta magát a prostik világából

A dél-koreai Yanolja története megmutatja, hogyan lehet egy zavaros, lenézett és csőd szélén tántorgó iparágat normálissá tenni, és ezzel a világ élvonalába kerülni.

Váczi István
2019. november 8. 12:49 Vállalat

Akkora pénzhegyen ülnek a leggazdagabb amerikai cégek, mint ötévnyi magyar GDP

Nem látnak megfelelő befektetési és felvásárlási lehetőségeket, így osztalékfizetés és részvény-visszavásárlások mellett is telik a trezor.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. november 9. 07:47 Podcast

Orbán Krisztián: Húsz évig lehülyéztek mindenkit, aki nem értett egyet velük, most nehéz hinni nekik

Ki hinne el bármit annak a leszerepelt gárdának, amely egy évtized alatt sem tudott semmi újat kitalálni? Nem csoda, hogy újra itt vannak a tekintélyelvű vezetők. Ez volt az első G7 Podcast Live.

Jandó Zoltán
2019. november 8. 06:56 Közélet

A Liget-projekt 150 milliárdjának kétharmada kormányközeli vállalkozókat gazdagított

Az eddig elköltött pénz 40 százaléka végső soron két céghez vándorolt, és mindkettő köthető Orbán Viktor vejéhez, Tiborcz Istvánhoz.

Fabók Bálint
2019. november 7. 06:55 Adat

Amit a kormány nagy sikernek állít be, azt könnyedén felülmúlják a szlovákok, lengyelek és csehek

Hiába a rekordok, a külkereskedelmünk növekedése jelentősen elmarad a visegrádi országokétól. Az ázsiai áttörés egyedül nekünk nem jött össze.