Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 18. 12:39 Vállalat

Nagy gondban van egy Magyarországon is termelő autóipari cég

Több mint kétezer embert bocsát el a német kábelgyártó cég, a jelenleg világszerte 92 ezer embert foglalkoztató Leoni. Az autóipari beszállítónak nem ment jól az elmúlt időszakban, ezért teljesen átalakítja a működését, és a következő három évben ötszáz millió eurót akar megtakarítani.

A német gazdasági lap, a Handelsblatt információi szerint 500 álláshelyet Németországban szüntetnek meg, a többit pedig olyan üzemekben, ahol a bérek ezt indokolják. A Leoninak Magyarországon Hatvanban van egy gyára, ahol közel 190-en dolgoznak. A legutóbbi elérhető, 2017-es beszámoló szerint a produktív (közvetlenül a termelésben résztvevő) dolgozók bruttó havi bére 342,3 ezer forint, az improduktív munkakörökben lévőké 504,1 ezer forint volt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKorszakváltást jelez, hogy néhány autóipari multi elviszi a termelését MagyarországrólA magyar gazdaság kiemelt ágazatán belül vannak olyan tevékenységek, amelyeket a mostani bérszinten már nem éri meg Magyarországon tartani.

Korábban a cégnek Egerben is volt üzeme, de 2008-ban leállította, és a termelést a lengyelországi Wroclaw melleti gyárba helyezte át. Az indoklás szerint túl drága volt már akkor is a magyar munkaerő. A lengyel munkások olcsóbbak, a munkabérek járulékos terhei miatt Magyarországon 20 százalékkal volt magasabb a termelési költség. A 2008-as döntés nem érintette a hatvani üzemet. (Kerestük a Leonit, amint válaszolnak, frissítjük a cikket).

 

A szigetelt kábelkötegeket gyártó cégnek leginkább a kínai gazdaság lassulása és az ottani autóeladások csökkenése okoz komoly gondot. Az autógyártók egyébként is nyomás alatt tartják a beszállítókat, de ez többszörösen igaz, ha a megrendelések visszaesésével szembesülnek. A beszállítókat folyamatosan versenyeztetik, ezáltal arra kényszerítik, hogy még olcsóbban adják az alkatrészeket.

A Leoni erre úgy reagált, hogy olyan helyszínekre szervezi ki a gyártást, ahol alacsonyabbak a bérköltségek. Tavaly indult el Mexikóban egy új gyára, de a termelést nem sikerült felfuttatni, komoly nehézségek vannak. Az ottani vezetést menesztették, nagy kérdés, hogy sikerül-e a megfelelő minőségű és mennyiségű termelést megvalósítani a közép-amerikai üzemben. Csak idén 50 millió euróba került a mexikói gyár termelésének akadozása.

A Leoni belső gondjait jól tükrözi az eredményessége. Habár tavaly a megelőző évi 4,9-ről, 5,1 milliárd euróra nőtt a cég globális árbevétele, az adózás előtti eredmény (EBIT) beszakadt: a 2017-es 227 millió euróról 144 millió euróra csökkent. A cég idei prognózisa szerint tovább olvad a nyereség: 100-130 millió euró között lehet az adózás előtti eredmény.

A részvényesek nem örülnek, a Leoni-papírok árfolyama a stuttgarti tőzsdén egy év alatt 55 euróról 18 euróra csökkent. Ezzel a cég elvesztette értékének lényegében a kétharmadát.

 

A Leoni élére tavaly ősszel új menedzser került. A 48 éves holland Aldo Kamper szerint nagy a gond, a következő hónapokban a cég működését stabilizálni kell. A vállalat nettó adóssága 406 millió euróról 613 millióra ugrott, ami a saját tőke 57 százalékát teszi ki. A cég eladósodottsága (a nettó adósság az EBITDA* kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény arányában) 1,1-ről 2-re nőtt. Emiatt már csak sokkal rosszabb feltételek mellett juthat új hitelhez a Leoni.

A Leoninál most létszámstop van, és a menedzsment azt is áttekinti, hogy milyen megrendelésekre koncentrál a jövőben és milyen gyártási fázisokkal hagy fel.

Elemzők szerint súlyos a helyzet, nem tudni, hogy mennyibe fog kerülni a cég megmentése, illetve milyen árat kell a szebb mutatókért fizetni. A Leoni-részvények árfolyamzuhanása ugyanakkor felkeltheti a kínai befektetők figyelmét is. Nem zárható ki, hogy oly sok európai cég (például Syngenta, Volvo, Kuka, Pirelli, Putzmeister) után a Leonit is kínaiak fogják felvásárolni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVigyázat, jönnek a kínaiakElképesztő, amit az ország fejlődött az utóbbi tíz évben. Üzleti úti beszámoló.

Vállalat autóipari beszállító kábelgyártás Kína Leoni Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2020. július 31. 17:06 Élet, Vállalat

Egy éve csak az OTP pénze parkol a József Nádor téri mélygarázsban

A felújított tér tele van autókkal, a háromszintes, 525 férőhelyes mélygarázs rejtélyes okokból zárva.

Torontáli Zoltán
2020. július 31. 15:07 Vállalat

Nem fejleszt többé benzines autókhoz alkatrészt a harmadik legnagyobb német beszállító

A Magyarországon is fontos szerepet játszó ZF átszervezi magát, és csak az elektromos hajtásra koncentrál.

Váczi István
2020. július 30. 13:03 Vállalat

Megötszörözi termelését egy Magyarországon is jelen lévő akkumulátorgyártó

A magyar gazdaság szempontjából is érdekes információkat ismertetett a második negyedéves jelentése közzétételekor az SK Innovation.

Fontos

Fabók Bálint
2020. augusztus 1. 07:42 Élet

Így szabadulhatunk meg ingyen a szemetünk harmadától Budapesten

Minimális energiabefektetéssel sokat tehetünk a környezetünkért a komposztálással. Összegyűjtöttük, milyen támogatást kaphatunk ehhez a budapesti önkormányzatoktól.

Stubnya Bence
2020. július 31. 06:52 Pénz

Erős versenytársa lett az aranynak a járvány alatt

Úgy menekültek a társadalmilag tudatos befektetési eszközökbe a járvány alatt, mint ahogy az aranyba szoktak, és sokan ezek további fellendülésére számítanak.

Kasnyik Márton
2020. július 30. 06:53 Adat

2018 volt az az év, amikor elkezdtek lecsúszni a nyugdíjasok

Most már látszik az adatokban, hogy a nyugdíjakat maguk mögött hagyták az utóbbi években gyorsan emelkedő bérek. Ebből kellemetlen és szinte megoldhatatlan feszültség lehet.