Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 18. 12:39 Vállalat

Nagy gondban van egy Magyarországon is termelő autóipari cég

Több mint kétezer embert bocsát el a német kábelgyártó cég, a jelenleg világszerte 92 ezer embert foglalkoztató Leoni. Az autóipari beszállítónak nem ment jól az elmúlt időszakban, ezért teljesen átalakítja a működését, és a következő három évben ötszáz millió eurót akar megtakarítani.

A német gazdasági lap, a Handelsblatt információi szerint 500 álláshelyet Németországban szüntetnek meg, a többit pedig olyan üzemekben, ahol a bérek ezt indokolják. A Leoninak Magyarországon Hatvanban van egy gyára, ahol közel 190-en dolgoznak. A legutóbbi elérhető, 2017-es beszámoló szerint a produktív (közvetlenül a termelésben résztvevő) dolgozók bruttó havi bére 342,3 ezer forint, az improduktív munkakörökben lévőké 504,1 ezer forint volt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKorszakváltást jelez, hogy néhány autóipari multi elviszi a termelését MagyarországrólA magyar gazdaság kiemelt ágazatán belül vannak olyan tevékenységek, amelyeket a mostani bérszinten már nem éri meg Magyarországon tartani.

Korábban a cégnek Egerben is volt üzeme, de 2008-ban leállította, és a termelést a lengyelországi Wroclaw melleti gyárba helyezte át. Az indoklás szerint túl drága volt már akkor is a magyar munkaerő. A lengyel munkások olcsóbbak, a munkabérek járulékos terhei miatt Magyarországon 20 százalékkal volt magasabb a termelési költség. A 2008-as döntés nem érintette a hatvani üzemet. (Kerestük a Leonit, amint válaszolnak, frissítjük a cikket).

 

A szigetelt kábelkötegeket gyártó cégnek leginkább a kínai gazdaság lassulása és az ottani autóeladások csökkenése okoz komoly gondot. Az autógyártók egyébként is nyomás alatt tartják a beszállítókat, de ez többszörösen igaz, ha a megrendelések visszaesésével szembesülnek. A beszállítókat folyamatosan versenyeztetik, ezáltal arra kényszerítik, hogy még olcsóbban adják az alkatrészeket.

A Leoni erre úgy reagált, hogy olyan helyszínekre szervezi ki a gyártást, ahol alacsonyabbak a bérköltségek. Tavaly indult el Mexikóban egy új gyára, de a termelést nem sikerült felfuttatni, komoly nehézségek vannak. Az ottani vezetést menesztették, nagy kérdés, hogy sikerül-e a megfelelő minőségű és mennyiségű termelést megvalósítani a közép-amerikai üzemben. Csak idén 50 millió euróba került a mexikói gyár termelésének akadozása.

A Leoni belső gondjait jól tükrözi az eredményessége. Habár tavaly a megelőző évi 4,9-ről, 5,1 milliárd euróra nőtt a cég globális árbevétele, az adózás előtti eredmény (EBIT) beszakadt: a 2017-es 227 millió euróról 144 millió euróra csökkent. A cég idei prognózisa szerint tovább olvad a nyereség: 100-130 millió euró között lehet az adózás előtti eredmény.

A részvényesek nem örülnek, a Leoni-papírok árfolyama a stuttgarti tőzsdén egy év alatt 55 euróról 18 euróra csökkent. Ezzel a cég elvesztette értékének lényegében a kétharmadát.

 

A Leoni élére tavaly ősszel új menedzser került. A 48 éves holland Aldo Kamper szerint nagy a gond, a következő hónapokban a cég működését stabilizálni kell. A vállalat nettó adóssága 406 millió euróról 613 millióra ugrott, ami a saját tőke 57 százalékát teszi ki. A cég eladósodottsága (a nettó adósság az EBITDA* kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény arányában) 1,1-ről 2-re nőtt. Emiatt már csak sokkal rosszabb feltételek mellett juthat új hitelhez a Leoni.

A Leoninál most létszámstop van, és a menedzsment azt is áttekinti, hogy milyen megrendelésekre koncentrál a jövőben és milyen gyártási fázisokkal hagy fel.

Elemzők szerint súlyos a helyzet, nem tudni, hogy mennyibe fog kerülni a cég megmentése, illetve milyen árat kell a szebb mutatókért fizetni. A Leoni-részvények árfolyamzuhanása ugyanakkor felkeltheti a kínai befektetők figyelmét is. Nem zárható ki, hogy oly sok európai cég (például Syngenta, Volvo, Kuka, Pirelli, Putzmeister) után a Leonit is kínaiak fogják felvásárolni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVigyázat, jönnek a kínaiakElképesztő, amit az ország fejlődött az utóbbi tíz évben. Üzleti úti beszámoló.

Vállalat autóipari beszállító kábelgyártás Kína Leoni Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. január 24. 06:55 Vállalat

Külföldön hasít egy magyar cég, közben itthon azért kell küzdenie, hogy az állam kifizesse

Végre be tudta indítani orosz gyárát a Sanatmetal-csoport, amely saját szakterületein Egert tenné meg Közép-Kelet-Európa orvosi centrumává.

Jandó Zoltán
2020. január 23. 10:54 Vállalat

Az MNB szerint is volt, aki korábban tudott a nagy T-Systems üzlet bukásáról

Mészáros Lőrinc és Jászai Gellért éppen a problémás időszakban kávézgattak.

Jandó Zoltán
2020. január 21. 13:18 Adat, Vállalat

Az UEFA szerint nincs még egy olyan csapat Európában, mint a Felcsút

A Puskás Akadémia bekerült a húsz legnyereségesebb európai futballcsapat közé. Bár az akadémia tényleg kilencmilliárdos profitot csinált, akadnak gondok a módszertannal.

Fontos

Avatar
2020. január 24. 16:21 Élet

Megőrülsz a Facebooktól? A viselkedési gazdaságtan segíthet

Csökkenteni lehet a közösségi média káros hatásain, ha bevetjük a viselkedési gazdaságtan trükkjeit.

Jandó Zoltán
2020. január 24. 10:03 Közélet

Már modellezik a felcsúti kisvasút meghosszabbítását Bicskéig, csak éppen nem kisvasút lesz

A felcsúti stadiontól nem a kisvasút menne tovább Bicske irányába, helyette egy villamosított, normál nyomtávú pályát építenének ki.

Hajdu Miklós
2020. január 23. 16:47 Pénz

Annyira zuhan a forint, hogy kikényszerítheti a laza kamatpolitika végét

Lejtmenetben a forint, az infláció pedig a jegybank által megszabott határokat feszegeti.