Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 18. 12:39 Vállalat

Nagy gondban van egy Magyarországon is termelő autóipari cég

Több mint kétezer embert bocsát el a német kábelgyártó cég, a jelenleg világszerte 92 ezer embert foglalkoztató Leoni. Az autóipari beszállítónak nem ment jól az elmúlt időszakban, ezért teljesen átalakítja a működését, és a következő három évben ötszáz millió eurót akar megtakarítani.

A német gazdasági lap, a Handelsblatt információi szerint 500 álláshelyet Németországban szüntetnek meg, a többit pedig olyan üzemekben, ahol a bérek ezt indokolják. A Leoninak Magyarországon Hatvanban van egy gyára, ahol közel 190-en dolgoznak. A legutóbbi elérhető, 2017-es beszámoló szerint a produktív (közvetlenül a termelésben résztvevő) dolgozók bruttó havi bére 342,3 ezer forint, az improduktív munkakörökben lévőké 504,1 ezer forint volt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKorszakváltást jelez, hogy néhány autóipari multi elviszi a termelését MagyarországrólA magyar gazdaság kiemelt ágazatán belül vannak olyan tevékenységek, amelyeket a mostani bérszinten már nem éri meg Magyarországon tartani.

Korábban a cégnek Egerben is volt üzeme, de 2008-ban leállította, és a termelést a lengyelországi Wroclaw melleti gyárba helyezte át. Az indoklás szerint túl drága volt már akkor is a magyar munkaerő. A lengyel munkások olcsóbbak, a munkabérek járulékos terhei miatt Magyarországon 20 százalékkal volt magasabb a termelési költség. A 2008-as döntés nem érintette a hatvani üzemet. (Kerestük a Leonit, amint válaszolnak, frissítjük a cikket).

 

A szigetelt kábelkötegeket gyártó cégnek leginkább a kínai gazdaság lassulása és az ottani autóeladások csökkenése okoz komoly gondot. Az autógyártók egyébként is nyomás alatt tartják a beszállítókat, de ez többszörösen igaz, ha a megrendelések visszaesésével szembesülnek. A beszállítókat folyamatosan versenyeztetik, ezáltal arra kényszerítik, hogy még olcsóbban adják az alkatrészeket.

A Leoni erre úgy reagált, hogy olyan helyszínekre szervezi ki a gyártást, ahol alacsonyabbak a bérköltségek. Tavaly indult el Mexikóban egy új gyára, de a termelést nem sikerült felfuttatni, komoly nehézségek vannak. Az ottani vezetést menesztették, nagy kérdés, hogy sikerül-e a megfelelő minőségű és mennyiségű termelést megvalósítani a közép-amerikai üzemben. Csak idén 50 millió euróba került a mexikói gyár termelésének akadozása.

A Leoni belső gondjait jól tükrözi az eredményessége. Habár tavaly a megelőző évi 4,9-ről, 5,1 milliárd euróra nőtt a cég globális árbevétele, az adózás előtti eredmény (EBIT) beszakadt: a 2017-es 227 millió euróról 144 millió euróra csökkent. A cég idei prognózisa szerint tovább olvad a nyereség: 100-130 millió euró között lehet az adózás előtti eredmény.

A részvényesek nem örülnek, a Leoni-papírok árfolyama a stuttgarti tőzsdén egy év alatt 55 euróról 18 euróra csökkent. Ezzel a cég elvesztette értékének lényegében a kétharmadát.

 

A Leoni élére tavaly ősszel új menedzser került. A 48 éves holland Aldo Kamper szerint nagy a gond, a következő hónapokban a cég működését stabilizálni kell. A vállalat nettó adóssága 406 millió euróról 613 millióra ugrott, ami a saját tőke 57 százalékát teszi ki. A cég eladósodottsága (a nettó adósság az EBITDA* kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény arányában) 1,1-ről 2-re nőtt. Emiatt már csak sokkal rosszabb feltételek mellett juthat új hitelhez a Leoni.

A Leoninál most létszámstop van, és a menedzsment azt is áttekinti, hogy milyen megrendelésekre koncentrál a jövőben és milyen gyártási fázisokkal hagy fel.

Elemzők szerint súlyos a helyzet, nem tudni, hogy mennyibe fog kerülni a cég megmentése, illetve milyen árat kell a szebb mutatókért fizetni. A Leoni-részvények árfolyamzuhanása ugyanakkor felkeltheti a kínai befektetők figyelmét is. Nem zárható ki, hogy oly sok európai cég (például Syngenta, Volvo, Kuka, Pirelli, Putzmeister) után a Leonit is kínaiak fogják felvásárolni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVigyázat, jönnek a kínaiakElképesztő, amit az ország fejlődött az utóbbi tíz évben. Üzleti úti beszámoló.

Vállalat autóipari beszállító kábelgyártás Kína Leoni Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2019. október 17. 16:30 Vállalat

Trükkösen oldotta meg a versenyhivatal az Emag és az Edigital összeolvadásának feladványát

Jóváhagyták az összeolvadást, és kihozták, hogy nincs külön online kiskerpiac. De ha lenne, az se lett volna baj a versenyhivatal szerint.

Jandó Zoltán
2019. október 11. 16:00 Közélet, Vállalat

Tízmilliárdokat költött Borkai városában telkekre az Audi

Kifejezetten sokat áldozott az Audi azokra a korábbi szántókra, ahol később az autógyártó logisztikai központja épült fel.

Torontáli Zoltán
2019. október 11. 14:47 Vállalat, Világ

Embertelenebbek lesznek a helyi vállalkozók, ha sok multi jelenik meg egy országban

Olyan felmérés jelent meg, amely ugyan mexikói adatokat dolgoz fel, de a következtetések jó része Kelet-Európára is érvényesnek tűnik.

Fontos

Avatar
2019. október 19. 15:02 Tech

A kínaiak megvették a játékvilágot, és egyre jobban éreztetik hatalmukat

Kína csápjai most már a World of Warcraft Azerothjáig vagy a League of Legends Runeterra nevű világáig is elérnek.

Jandó Zoltán
2019. október 19. 07:29 Közélet

Verseny nélkül kaphatnak nagy munkákat Paks II telkén Mészáros Lőrinc cégei

Mészáros Lőrinc megszerzett egy céget, ami megnyert egy négy nappal később kiírt paksi közbeszerzést, majd még egyet, most pedig jöhet a harmadik és negyedik is.

Fabók Bálint
2019. október 18. 13:21 Élet, Közélet

Elsőként Hódmezővásárhelyen lesz ingyenes a tömegközlekedés Magyarországon

Márki-Zay Péter egy Facebook-komment hatására tenné ingyenessé a szinte mindig üres buszok használatát, mivel a jegybevételek a költségek tizedét sem érik el.